مردم امیدوارند تغییر سیاسی در واشنگتن به تغییر اقتصادی در ایران منجر شود

نیوزویک: ایرانی‌ها از پیروزی بایدن خوشحالند اما…

نیوزویک در تحلیلی نوشته است: ایرانی‌ها از پیروزی بایدن خوشحالند و امید به پایان تحریم و خطر جنگ دارند اما هنوز در هراس آینده هستند.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، تا اوکانر در تحلیلی درباره نتایج انتخابات امریکا و تاثیر آن در روابط با ایران در هفته‌نامه نیوزویک نوشت: ایرانیان از پیروزی بایدن خوشحالند و امید به پایان تحریم و خطر جنگ دارند اما هنوز در هراس آینده هستند.

وی در این مقاله آورده است: خروج دونالد ترامپ از برجام و اجرای تحریم های سخت، اقتصاد ایران را به فلج کرده و دو کشور را چندین بار به آستانه جنگ کشانده است. به این ترتیب، مردمی که همواره با تحریم ها دست و پنجه نرم کرده اند، این بار و در همه گیری ویروس کرونا کاملا آشفته و دلسرد به نظر می رسند.
الکس شمس، نویسنده ایرانی- آمریکایی ساکن تهران می گوید: به رغم آنکه نتیجه نهایی انتخابات در شب اول هنوز مشخص نبود اما اینجا در تهران، مردم پیروزی بایدن را جشن گرفتند. چهار سال گذشته بسیار سخت گذشت و باور اینکه این کابوس تمام شده دشوار است. مردم احساس می کنند که دلیلی برای امید دوباره وجود دارد.

شمس بر این باور است که ایرانی ها حتی نسبت به بایدن نیز با دور اندیشی نگاه می کنند. این آمریکا بود که پس از توافق زیر قولش زد. آنها به یاد می آورند که سیاست های سختگیرانه با ترامپ آغاز نشد بلکه اوباما هم در ابتدا شرکت ها و موسسات مالی ایران را تحریم کرد. حالا بایدن نیز قرار است بنا به شرایطی به برجام برگردد و آن را به سایر فعالیت های ایران مانند موشک های بالستیک و غیره گسترش دهد.

برخی دیگر بر این باورند که تا دیدن نتایج عملی نمی توان داوری کرد. لغو ممنوعیت سفر مسلمانان به امریکا خوب است اما دردی از آنها دوا نمی کند. مادامی که تحریم ها به قوت خود باقی است مشکلات نیز سرجای خود هستند. ایالات متحده ابتدا باید حسن نیت خود را نشان دهد.

محافظه کاران و پشتیبانان آنها بیش از آنکه از ایالات متحده عصبانی باشند از دولت حسن روحانی عصبانی اند. آنها از رئیس جمهور انتقاد می کنند که ایران را وارد یک توافق مسخره کرد. دوره ریاست جمهوری جاری نیز رو به پایان است و چه بسا جانشین او تمایلی به رویکرد باز نسبت به غرب نداشته باشد.

از سوی دیگر، مقامات ایرانی نیز با انکار نامزد مورد علاقه، تنها از ضرورت بازگشت ایالات متحده به برجام صحبت می کنند. با این حال، رسانه های ایرانی و مردم پیوسته اخبار مربوط به انتخابات آمریکا را پیگیری می کنند. در یک ویدوئوی منتشر شده از صحبت پدری با فرزند کوچکش، پسر به پدرش می گوید که اگر جو بایدن پیروز شود او می تواند دوچرخه بخرد و همه چیز ارزان خواهد شد.

کشور زیر فشارهای سختی است و کمبود دارو و دیگر اقلام اساسی در میانه همه گیری کرونا زندگی بسیاری را در معرض تهدید قرار داده است. ایرانیان امیدوارند که یک دگرش سیاسی در واشنگتن به یک دگرش اقتصادی در ایران بینجامد. البته ایرانیان مخالف خارج از کشور نیز سودای پیروزی ترامپ برای فشار بیشتر بر رژیم را در سر داشتند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.