وعده‌های مسکنی دولت آب رفت!

شرایط اقتصادی کشور وضعیت متزلزلی دارد که باعث افزایش روز افزون قیمت ها شده است.

به گزارش تازه نیوز، چالش های پیش روی ساخت یک میلیون واحد در کشور از همان روزهای اولیه طرح این موضوع، روشن و مشخص بود، چرا که منابع محدود در زمینه ساخت و ساز و بستر اقتصادی نامناسب کشور تحقق چنین وعدهایی را با چالش های جدی روبرو می‌کند.

به نقل از گسترش‌نیوز، رییس جمهور ماه گذشته با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور شعار انتخاباتی نبوده و این موضوع نیاز کشور بوده و یک قانون است. ولی روز گذشته وزیر راه و شهرسازی قول ساخت ۲ میلیون مسکن طی دو سال را به مردم داد که به نظر می رسد با تطبیق شرایط واقعی با تحقق این طرح، شاهد نصف شدن وعده مسکن سازی در کشور شده ایم.

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: به نظر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی با بررسی هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که امکان تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدتی که از عمر دولت باقی مانده بسیار کم است و برای اینکه تحقق این طرح به واقعیت نزدیک تر شود، شاهد نصف شدن وعده مسکن سازی در کشور شده ایم.

ضرورت برنامه ریزی دقیق برای ساخت مسکن

محتشم بیان کرد: در مورد تامین زمین و مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت و ساز باید گفت که طبق گفته‌های وزیر راه و شهر سازی مشکلی از بابت تامین زمین مناسب برای ساخت و ساز وجود نداشته و بخش زیادی از زمین مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح شناسایی شده است. همچنین در مورد تامین منابع لازم ، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی باید گفت که، کشور از توانایی های قابل قبولی در این زمینه برخوردار است که با مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق در زمینه ساخت و ساز، آینده تولید در کشور امیدوار کننده خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که دولت در بحث برنامه ریزی و اجرا، کارفرمای خوبی نبوده است، در نتیجه ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی که نصف وعده های انتخاباتی است، اگر با برنامه ریزی پیش نرود ساخت همین مقدار واحد نیز با مشکل روبرو شده و شاید باز هم تعدادش کاهش پیدا کند.

تاثیر نهضت ملی مسکن بر ساماندهی بازار

محتشم گفت: اگر ساخت مسکن ملی به نتیجه برسد و کشور موفق شود این طرح را عملی کند می تواند تا حد زیادی بر بازار مسکن تاثیر گذار باشد و بازار را به تعادل برساند ولی موضوع مهم این است که شرایط اقتصادی کشور در وضعیت متزلزلی قرار دارد که باعث افزایش روز افزون قیمت ها شده است. همچنین با تاثیر منفی تورم بر ارزش پول ملی حتی اگر مازاد عرضه بر تقاضا به‌وجود بیاید باز هم شاهد افزایش قیمت ها در بازار مسکن خواهیم بود، زیرا ارزش پول کاهش پیدا کرده و خرید خانه روز به روز سخت تر می شود.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود دولت راه کارهای موثری را برای خروج کشور از بن بست اقتصادی بکار ببرد و وزارت راه و شهرسازی با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق به ساخت مسکن در کشور سرعت ببخشد و قراردادهایی را با انبوه سازان و سازندگان منعقد کند تا بازار مسکن به سمت آرامش و ثبات قدم بردارد.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.