لابی وزیر احمدی‌نژاد برای رسیدن به وزارت کار دولت رئیسی

با استعفای عبدالملکی، حال نگاه ها خیره به پاستور است تا ببیند وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت کار چه کسی است.

به گزارش تازه نیوز، از همان روزهای معرفی کابینه ابراهیم رئیسی به مجلس، همواره بحث و حاشیه درباره کابینه پیشنهادی زیاد بود و برخی از اهالی سیاست و پارلمان نشین ها معتقد بودند رئیسی بر اساس سهم دهی کابینه‌اش را چیده است.

به نقبل از قرن نو، کابینه در نهایت تشکیل شد اما انتقادات به عملکرد و بی برنامگی وزرای رئیسی در طول این ۱۰ ماه گذشته آنچنان زیاد شد که حجت الله عبدالملکی، وزیر کار پیش از یک سالگی دولت از سمت خود استعفا داد و استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام وصول شد.

وزیر کار استعفا داد زیرا ….

حجت الله عبدالملکی، را می توان پرحاشیه ترین وزیر ابراهیم رئیسی و وزیر شعار دانست. او که روزی برنامه میدان بود، پس از رسیدن به تصدی وزارت کار ۶ میلیارد تومان به این برنامه تلویزیونی کمک کرد و با انتقادات زیادی مواجه شد.

همچنین، انتصابات فامیلی، افزایش غیرکارشناسانه حقوق بازنشستگان و ایده‌های بسته‌های معیشتی از دیگر اقدامات جنجالی وزیر جوان رئیسی بود که انتقادات از او را آنقدر بالا برد که در نهایت او را به سمت استعفا سوق داد تا در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۴ خرداد متن استعفایش را منتشر کرده و از پشت میز وزارت بلند شود. استعفایی که با موافقت رئیسی نیز مواجه شد و سپس زاهدی وفا را به عنوان سرپرست وزارت کار معرفی کرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به استعفای وزیر کار گفت:« آقای عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دومین مرتبه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کردند. روز گذشته استعفای ایشان مورد پذیرش رئیس جمهور قرار گرفت. برای ایشان آرزوی موفقیت و از تلاش جهادی ایشان تقدیر می کنیم. آقای دکتر عبدالملکی البته به عنوان مشاور رئیس جمهور همکاری شان را با دولت ادامه می دهند.»

او همچنین درباره اختلاف عبدالملکی با مخبر گفت:« به عنوان شاهد عینی، چنین چیزی را ندیدم اما اینکه بگویم اختلاف نظر کارشناسی وجود نداشته، خیر. طبیعتاً اختلاف نظر وجود داشته است. هر بخش از دولت از نگاه بخش خودش به موضوعات نگاه میکند و تحلیل تفاوتهای مشخص دارد. همان روز آخر کاری ایشان در وزارتخانه در جلسه ای با حضور آقای مخبر و نمایندگان بازنشستگی حاضر شدند و تعاملات و احترام‌های متقابل ایشان با آقای مخبر به دید نمایندگان بازنشستگی هم رسید.»

رقابت وزیر و مدیر دولت احمدی نژاد بر سر وزارت کار دولت رئیسی

با استعفای عبدالملکی، حال نگاه ها خیره به پاستور است تا ببیند وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت کار چه کسی است. هر چند که دولت تاکنون شخصی را معرفی نکرده است اما حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده ادوار مجلس و وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش دولت دهم، مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات، محمدحسین فروزان‌مهر، سرپرست بانک ملی و محمد هادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار و عضو تیم مذاکرات هسته در دوره سعید جلیلی به عنوان گزینه هایی رئیسی برای وزارت کار مطرح می شوند.

همچنین روز گذشته، علی خضریان، نماینده مردم تهران در توئیتی نوشت: «در حالی که رهبر انقلاب نسبت به عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولت تأکید کردند، برخی با بی‌توجهی به این دستور لازم‌الاتباع، با بی‌پروایی از رایزنی‌های پشت صحنه نیز جلوتر رفته و رو به بازاریابی رسانه‌ای خود و دوستانشان برای وزارت کار آورده‌اند! این آزمون ولایت‌مداری است.»

بر اساس گزارش دیده بان ایران، توئیت خضریان به لابی کردن حاجی بابایی و بذرپاش با نمایندگان و جلب نظرات آنان اشاره داشته است.

وزارت کار محل آزمایش و کارآموزی نیست

با این حال، جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم گیلان در مجلس یازدهم، در گفتگو با قرن نو، درباره انتخاب وزرا به دولت توصیه کرد: وزارت کار یکی از وزارت خانه هایی است که هم در حوزه درمان، خدمات، اشتغال و اقتصادی فعال است برای همین دولت فردی را که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می کند باید اشتباهات قبلی را تکرار نکند، انقلابی و با تجربه و مسلط بر وزارت خانه باشد. وزیر کار باید فردی قدرتمند و اقتصادی باشد که بتوان در حوزه بانک و تامین اجتماعی تحولی ایجاد کند. وزارت کار محل آزمایش و کارآموزی نیست.

نماینده مردم گیلان، درباره اسامی مطرح شده برای تصدی وزارت کار گفت: دولت با مجلس رایزنی نداشت است اما، باید از صاحب نظران در وزارت کار یک نظرسنجی کند. آنچه باعث شد عبدالملکی کم آورد، بحث عدم اعضای وزارت خانه با او بود که عبدالملکی از بیرون نیروهایی را آورد اما نتوانستند کار کنند. دولت اگر به مشورت اعضای وزارتخانه گوش کند، موفق تر است.

وی همچنین بیان کرد که نمی تواند درباره وزیر پیشنهادی دولت حدس بزند چرا که ممکن است نظر دولت تغییر کند.

کوچکی نژاد با اشاره به توئیت خضریان گفت: همیشه این موضوع وجود داشته و وعده دادن عرف بوده و در انتخابات وجود دارد اما، بعید می دانم آقای بذرپاش و آقای حاجی بابایی لابی کرده باشند. افراد باید با وزارت خانه آشنایی داشته باشند. اگر فردی خالی از ذهن معرفی شود، دولت دوباره گرفتار می شود.

این مطالب را هم ببینید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.