جدال بین ایران و اسرائیل/ ایران تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهد!

ایران تلویحا به استفاده از برگه‌های حساس مثل افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد و غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران اشاره کرده است.

به گزارش تازه نیوز، طی روز‌های اخیر حوادثی روی داده که نشان دهنده وقوع تحولاتی جدی در منطقه خاورمیانه است از جمله این که اسرائیل به صراحت اعلام کرد فرودگاه دمشق را بمباران کرده است تا به ادعای آن مانع قاچاق سامانه‌های حساس از ایران به حزب الله لبنان شود. رویداد دیگر این بود که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل ادعا کردند که توانستند حمله ایران به اهداف اسرائیلی در خاک ترکیه را در ماه مه خنثی کنند. همچنین شاهد تندتر شدن لحن تهدیدات اسرائیل علیه لبنان مثل اعلام تعیین اهدافی که اسرائیل در صورت جنگ با لبنان منهدم خواهد کرد، بودیم.

به نقل از رویداد۲۴، ایران نیز تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهد که این کار به طور مستقیم یا از طریق متحدانش در منطقه صورت می‌گیرد. سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران از آمادگی برای با خاک یکسان کردن تل آویو و حیفا در صورتی که اسرائیل مرتکب اشتباه در خصوص ایران شود سخن گفت. همچنین ایران تلویحا به استفاده از برگه‌های حساس مثل افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد و غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران اشاره کرده است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز از روی میز بودن گزینه‌های نظامی سخن گفت و اسرائیل را از آغاز استخراج گاز از مناطق مورد مناقشه در مدیترانه برحذر داشت. این هشدار نصرالله در شرایط حساس کنونی مذاکرات ایران و آمریکا، تامین کننده منافع ایران است.

شواهد نشان می‌دهد پرونده ترسیم مرز‌های دریایی بین اسرائیل و لبنان، به برگه‌ای در دست ایران در مذاکرات وین با آمریکایی‌ها تبدیل شده است. اسرائیل نیز از این برگه برای فشار بر آمریکا استفاده می‌کند تا مانع مدارا کردن این کشور با ایران با هدف به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای شود.

تاکید باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بر این که هنوز هیچ تصمیمی برای انتقال گاز و برق به لبنان از طریق سوریه اتخاذ نشده است نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل با مطرح کردن احتمال فروپاشی کامل بخش انرژی لبنان تلاش می‌کنند این کشور را برای بازگشت به میز مذاکره بر سر ترسیم مرز‌های دریایی زیر فشار قرار دهند. آمریکا و اسرائیل به این ترتیب از اهرم لبنان که تحت سیطره ایران است برای فشار بر تهران نیز بهره برداری می‌کنند. قطعا ایران در برابر این بازی دست بسته نخواهد نشست و وقت را هدر نخواهد داد و میدان را برای کسانی که درباره پرونده هسته‌ای با ایران مذاکره می‌کند خالی نخواهد کرد تا برگه لبنان را از دستش خارج کنند.

ممکن است جدال بین ایران و اسرائیل صرفا برای قدرت نمایی باشد. اسرائیل به دنبال استخراج نفت و گاز و فروش آن به اروپا در فصل زمستان است و ایران نیز احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها و بهبود اوضاع بحرانی داخلی را که با اعتراضات مردمی همراه شده است، مدنظر دارد. اما این احتمال هم وجود دارد که رقص ایران و اسرائیل از کنترل خارج شود و بین دو طرف رویارویی نظامی صورت گیرد که در آن ایران از لبنان و دیگر کشور‌هایی که در آن‌ها نفوذ دارد استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.