ریزگرد چه آسیبی به بدن می‌رساند و راه مقابله با آن چیست؟

یک فوق تخصص ریه ضمن تشریح ریزگردها و تاثیر آن بر سلامتی و سیستم تنفسی عنوان کرد: همه اشخاص حتی افراد سالم و بدون بیماری زمینه‌ای در معرض خطر ریزگردها قرار دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر مسجدی گفت: موضوع روز آلودگی هوا و ریزگردها که عمدتا جنوب غربی، نوار غربی، مرکز کشور و حتی برای اولین بار استان‌های شمالی کشور تا خراسان را نیز درگیر کرده است یک موضوع خیلی جدی است. ذرات بر حسب این که از نظر فیزیکی چه اندازه‌ای داشته باشند بدن در مقابل آنها یک سیستم حفاظتی دارد.

به نقل از بهداشت‌نیوز، این استاد دانشگاه در مورد تاثیر ریزگردها بر سیستم تنفسی انسان چنین توضیح داد: معمولا ذراتی که قطر بالای ده میکرون دارند وقتی وارد بینی و حلق می‌شوند در همان قسمت‌ها به وسیله مخاط یا موی بینی یا حرکت فیزیکی که این هوا از طریق بینی و توربین ها رد می‌شو د تا به حلق برسد همان جا می‌مانند و لذا هنگامی که شما سرفه می‌کنید در اخلاط خود ممکن است این ذرات گاهی به صورت ذرات خاکستری و دودی دیده شوند.
وی ادامه داد: ذراتی که زیر ۱۰ میکرون هستند معمولا از این سد اول هم رد می‌شوند یعنی از طنابهای صوتی و حنجره رد می‌شوند و وارد دستگاه هوایی می‌شوند. از نای رد می‌شوند به داخل برونشهای(نایژه) بزرگ می‌روند. باز اگر این اندازه بین۵ تا ۱۰ میکرون باشد معمولا در همین راه‌های هوایی بزرگ( نای و نایژه‌ها) در مخاط، بوسیله مژه‌ها می‌مانند و به قسمتهای پایینی نمی‌رسند. ذراتی که زیر ۵ میکرون هستند معمولا بین دو و نیم تا ۵ به قسمتهای پایین راه‌های هوایی می‌رسند و ذرات حدود یک میکرون به پایین به کیسه‌های هوایی می‌رسند(محل تبادل هوا که گاز اکسیژن از هوا وارد جریان خون می‌شود وگاز دی اکسید کربن از خون وارد کیسه های هوایی می‌شود و ازآنجا از طریق بازدم خارج می‌شود). در این ریزگردها ما معمولا ذرات زیر ۵ میکرون هم داریم و لذا کل مسیر راه‌های هوایی و قسمت‌های پایین دستگاه تنفس تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
چه کسانی در معرض خطر ریزگردها قرار دارند؟
مسجدی در مورد افراد در معرض خطر ریزگردها گفت: در واقع همه اشخاص حتی افراد سالم در معرض خطر ریزگردها قرار دارند. افراد سالم وقتی در معرض ریزگردها قرار می‌گیرند دامنه فعالیت و ورزش آنها کم می‌شود. اگر تند راه بروند یا هنگام بالا رفتن از پله، احساس تنگی نفس می‌کنند. افرادی که مدام ورزش می‌کنند این روزها احساس می‌کنند زودتر سنگین می‌شوند و قفسه سینه آنها تحت فشار قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص ریه ادامه داد: افرادی که بیماری دارند مخصوصا  افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن تنفسی، آسم، حساسیت و بیماری مزمن کلیوی همچنین افرادی که زیر ۴ سال و بالای ۷۵ سال هستند بیشتر در معرض خطر هستند. در زمانی که آلودگی هوا به وجود می‌آید و این ریزگردها در محیط پخش می‌شوند مراجعات به درمانگاه‌ها ، کلینیک و مطب و اورژانس بیمارستان‌ها برای حمله قلبی و تنفسی افزایش پیدا می‌کند.
چگونه با ریزگردها مقابله کنیم؟
وی در ادامه راه‌های مقابله با ریزگرد را این چنین تشریح کرد: تا جایی که می‌توانید در محیط بیرون قرار نگیرید. اگر مجبور هستید که بیرون بروید ماسک بزنید. یک دستمال مرطوب جلوی بینی بگذارید و از محل زندگی تا مثلا محل کار یا خرید بروید و سعی کنید بلافاصله برگردید. خیلی در محیط بیرون نباشید تا زمانی که این روند عادی شود. ولی به هرحال متاسفانه از مردم کار خیلی زیادی برای مقابله با ریزگردها ساخته نیست و در واقع حکومت‌ها باید نقشی ایفا کنند که این ریزگردها به وجود نیایند و اگر هم بوجود آمدند مردم کمتر در معرض آن قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.