جنبش معلمان نه خشونت دارد نه افراط‌گری

آخرین آمار معلمان بازداشتی/ خیلی‌ها به تجمعات نمی‌آیند اما با مطالبات موافق هستند!

سخنگوی سازمان معلمان ایران معتقد است معلمان اگر مطالبه‌ای دارند و آن را به ساختار سیاسی گره‌ می‌زنند به حق است.

به گزارش تازه‌نیوز، سخنگوی سازمان معلمان ایران گفت: آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان وجود ندارد چون برخی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شده‌اند. ولی آمار کسانی که هنوز در بازداشت و یا در حال بازجویی هستند حدود ۲۰ نفر در کشور است. جنبش مدنی معلمان فرصتی برای اصلاح و عیب‌یابی است، به این جنبش نگاه امنیتی و قضایی می‌شود در حالی که این واکنش معلمان به سیستم خودش قابل تحسین است.

به نقل از انصاف‌نیوز، اولین بار سال ۹۷ بود که معلمان ایران در اعتراض وضعیت معیشتی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و این سرآغازی بود برای تجمعات بعدی معلمان. تجمعات ۹۷ از اردیبهشت تا آبان ادامه داشت ولی با تغییر آموزش و آنلاین شدن آن در دوره شیوع کرونا از تجمعات معلمان خبری نبود تا آبان ۱۴۰۰ که دوباره تجمعات از سر گرفته شد و در مقاطع مختلف ادامه داشته است و در این اعتراضات برخی از معلمان نیز بازداشت شده‌اند. چند روز اخیر دوباره معلمان تجمعات خود را از سر گرفته‌اند و مطالبات آن‌ها از اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان فراتر رفته است.

محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران درباره تجمعات معلمان در کشور تاکید کرد: طرح رتبه‌بندی را به معیشت، حقوق و مزایای معلمان گره زده‌اند. در حالی که رتبه‌بندی با هدف ایجاد رقابت داخلی برای افزایش کیفیت معلمان در سند تحول گنجانده شد. اول باید حقوق و مزایای تمام معلمان متناسب با تورم و میانگین دریافتی‌های دولت افزایش پیدا کند در قدم دوم بودجه‌ای به رتبه‌بندی اختصاص یابد عملکرد خوب معلمان باعث ارتقا رتبه آن‌ها شده و مبلغی به او داده شود و در حقیقت رتبه‌بندی معلمان یک طرح تشویقی و انگیزشی است.

او افزود: چون دولت‌ها نمی‌خواستند زیر بار ترمیم حقوق و مزایای معلمان بروند، گفتند این رتبه‌بندی یک تیر و دو نشان باشد که هم معیشت و هم رتبه‌بندی محسوب شود. متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که رتبه‌بندی به تاخیر افتاده و دو هدف اصلی که به آن اشاره کردم در مصوبه مجلس تصویب و آیین‌نامه دولت لحاظ نشده است. دولت‌ها به این موضوع توجه نداشتند چون آموزش و پرورش برای آن‌ها در اولویت نبوده و نیست. در دولت دوازدهم نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد با ۷۰هزار میلیارد تومان باید این طرح اجرا شود و دولت آمادگی اجرای رتبه‌بندی معلمان را دارد. قرار شد این طرح از اول ۱۴۰۰ ‌اجرایی شود و بعد از آن به مهر ۱۴۰۰ موکول شد. اما اعتبار رتبه‌بندی معلمان را از ۷۰هزارمیلیارد تومان به ۵۰ و بعد هم به ۲۵هزارمیلیارد تومان رساندند و در آخر اجرای طرح در مجلس با ۳۸هزارمیلیارد تومان به تصویب شده است.

جنبش معلمان صنفی است

سخنگوی سازمان معلمان ایران با بیان این‌که معلمان مطالبات دیگری هم دارند، گفت: باید به معلمان نگاه خوش‌بینانه داشت چون صنفی هستند که به نارسایی‌ها و ناکارآمدی درون سیستم خود واکنش نشان داده‌اند. متاسفانه حاکمیت و دولت به این موضوع نگاه بدبینانه‌ای دارد. واکنش صنفی به ناکارآمدی درون سیستم خودش نشان‌دهنده پویایی آن است و باید به عنوان یک فرصت به آن نگاه شود. معلمان سال‌هاست به این اعتراض دارند که نظام آموزشی ناکارآمد است و این ناکارآمدی مورد تایید دانش‌آموزان، والدین و کارشناسان حوزه آموزش است. وقتی معلم به عنوان اصلی‌ترین محور یا مهره آموزش به ناکارآمد بودن این نظام آموزشی اذعان دارد باید او را تشویق کرد. حرف معلمان این است که عدالت و کیفیت آموزشی وجود ندارد، تجهیزات و فضای آموزشی مشکل دارد و حقوق و مزایای معلم هم دچار مشکل است. اما همیشه مسئله معیشتی معلمان را پررنگ می‌کنند. اگر بخواهیم مطالبات معلمان را در یک جمله خلاصه کنیم آن یک جمله «ایجاد ارتقای نقش معلم» است. در حقیقت شرایط در ابعاد مختلف برای ارائه آموزش خوب مهیا نیست. یکی از ابتدایی‌ترین شرایط، معیشت معلمان است. بی‌تردید این خواسته ۹۰ درصد تمام معلمان است، حتی معلمانی که یکبار هم به تجمعات نیامده‌اند.

او افزود: وزیر آموزش و پرورش گفته بود مگر چه تعداد در تجمعات معلمان شرکت می‌کنند! در حالی که باید نظرسنجی شود چه تعداد با این مطالبه موافق هستند. برخی شجاعت دارند، هزینه می‌کنند و به تجمعات می‌آیند، برخی هم به تجمعات نمی‌آیند اما موافق این مطالبات هستند.

محمد داوری در پاسخ به این سوال که تشکل‌های صنفی چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: ۴ تشکل معلمی وجود دارد که حتی در دولت‌های همسو معترض بوده و خواستار اصلاحات بودند. ۳ تشکل کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان در دوره ریاست جمهوری خاتمی و انجمن اسلامی معلمان قبل از انقلاب شروع به کار کرده‌اند. این تشکل‌ها در تمام دوره‌ها معترض و منتقد بودند و خوشبختانه یکی از نکات مثبت تحرکات فرهنگیان متشکل بودن و مشخص بودن رهبران و مطالبات است. اعتراضات معلمان یکی از اعتراضات منسجم و متشکل کشور است که برخی تعبیر جنبش معلمان را برای آن به کار می‌برند و من هم با این تعبیر موافق هستم چون ویژگی جنبش را دارد. این جنبش نشان داد که یک جنبش سازنده، اصلاح‌طلبانه و مدنی است. البته اصلاح‌طلبانه به معنای عام، نه به معنای رایجی که اعتبار خود را از دست داده است؛ نه خشونت در این جنبش وجود دارد نه شعارهای افراط‌گرایانه.

مطالبه معلمان به ساختار سیاسی ربط دارد

سخنگوی سازمان معلمان ایران تاکید کرد: معلمان اگر مطالبه‌ای دارند و آن را به ساختار سیاسی گره‌ می‌زنند به حق است چون ساختار حاکمیت به گونه‌ای است که نمی‌شود از مطالبه معلمان سخن گفت اما به ساختارهای بالادستی ارتباطی پیدا نکند. یقینا این مطالبات به کلیت دولت، به دلیل عضویت وزیر آموزش و پرورش در دولت، به شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد مافوق، به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که نهاد بالاتر از شورای عالی آموزش و پرورش است و به مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل در دست داشتن سیاست‌های کلی کشور مربوط می‌شود چون در راس تمام امور قرار گرفته‌اند. بی‌تردید مطالبات معلمان فقط از وزیر نیست بلکه از دولت و کل نظام است. حاشیه‌هایی که برای مطالبات معلمان درست می‌کنند به دور از انصاف است.

او درباره برخورد با معلمان گفت: آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان وجود ندارد چون برخی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شده‌اند. ولی آمار کسانی که هنوز در بازداشت و یا در حال بازجویی هستند حدود ۲۰ نفر در کشور است. بازداشت معلمان در تجمعات نوسان داشته و تا ۶۰-۷۰ نفر هم رسیده است. بعضی‌ آن‌ها همان روز و برخی یکی، دو روز (کمتر از یک هفته) پس از بازداشت، آزاد شده‌اند. بازداشتی‌ها در دو استان کردستان و فارس  نسبت به استان‌های دیگر بیشتر بوده است. نگاه امنیتی و قضایی به کلیت جنبش و تعمیم دادن مواردی به معلمان منصفانه نیست.

هیچ‌کس از جنبش معلمان ناراضی نیست

محمد داوری گفت: معمولا تمام فعالان با اتهام اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام بازداشت می‌شوند و این اتهام‌ها مشترک است. عضویت در تشکل نیز جزو اجتماع و تبانی و مصاحبه‌ها و فعالیت رسانه‌ای جزو تبلیغ علیه نظام محسوب می‌شود. در حالی که اعتراضات افراد به صورت متشکل قابل تحسین است نه قابل تنبیه. به حرکات کور و مخرب که قابل مدیریت نیست پاداش می‌دهند. در حالی که حرکات معلمان مدیریت‌شده است و تاکنون هیچ شهروندی از تجمع معلمان اعتراض نداشته و این اعتراض‌ها آسیبی به کسب و کار، تردد و… هیچ کس نرسانده است. این تجمعات معمولا در ادارات و فضای کنترل انجام شده و نه شیشه‌ای شکسته شده نه جایی را آتش زدند. ولی به این جنبش مدنی که فرصتی برای اصلاح و عیب‌یابی است، نگاه امنیتی و قضایی می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.