پوتین به لیتوانی لشکرکشی می‌کند؟

تحولات جنگ اوکراین در دو روز اخیر تحت تاثیر تنش شدید در روابط سیاسی روسیه و لیتوانی قرار گرفته است. این تنش با اعلام ممنوعیت عبور قطارهای باری مسکو از خاک لیتوانی به سمت منطقه کالینینگراد آغاز شد.

به گزارش تازه نیوز، استان کالینینگراد منطقه‌ای برون بوم در سواحل دریای بالتیک و بین کشورهای لیتوانی و لهستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همچنان تابع فدراسیون روسیه باقی ماند. کالینینگراد جمعیتی حدود ۹۹۵ هزار نفر و مساحتی معادل ۱۵۱۰۰ کیلومتر مربع دارد. ‌کالینینگراد از طریق راه آهن لیتوانی و شکاف سوالکی (Suwalki Gap) با روسیه ارتباط زمینی دارد. این منطقه محل استقرار قدیمی‌ترین ناوگان نیروی دریایی روسیه یعنی “ناوگان بالتیک” است و ارتش روسیه بهترین تجهیزات نظامی خود نظیر سامانه پدافندی S-۴۰۰ و موشک‌های اسکندر و… را در پایگاه‌های این منطقه مستقر کرده است.

به نقل از اعتمادآنلاین، در پی توقف ترانزیت بار از راه آهن لیتوانی به راه آهن استان کالینینگراد از سوی دولت لیتوانی، وزارت خارجه روسیه پس از احضار کاردار لیتوانی در مسکو، این کشور را به اقدام متقابل و تلافی جویانه تهدید کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین در یک بیانیه‌ی خبری، اقدامات لیتوانی در کالینینگراد را دشمنی آشکار و ناقض تعهدات حقوقی بین المللی و بیانیه مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در مورد ترانزیت با استان کالینینگراد روسیه در سال ۲۰۰۲ میلادی دانسته است. “دیمیتری پسکوف” سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز این تصمیم مقامات لیتوانی را غیرقانونی و بی سابقه دانست و گفت روسیه پس از تحلیل عمیق، طی چند روز آینده اقدامات تلافی جویانه را انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که لیتوانی با استناد به چارچوب پنجمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، از ۲۸ خرداد ماه سال جاری، حمل و نقل بار از روسیه و بلاروس از طریق خاک خود به استان کالینینگراد را ممنوع کرد. این تحریم‌ها شامل تمامی کالاهای ارسالی روسیه و بلاروس به استثنای محصولات پزشکی و غذایی می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.