همدستی ترکیه با غرب در زمینه تحریم‌ها علیه ایران؟

یک نماینده مجلس گفت: ترکیه اگر بفهمد که با تحریم جمهوری اسلامی ایران، اقتصادش تقویت می‌شود مطمئنا با غرب همراهی می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره رابطه ایران با ترکیه که دچار چالش شده و این که بخشی از این چالش ها یا به خاطر حضور در سوریه و عراق بوده و یا مراودات سیاسی و اقتصادی دو کشور دستخوش تغییراتی شده است، گفت:

منافع ملی ترکیه اهمیت زیادی برای این کشور دارد و هر جا که منافع ملی اش تامین و منجر به خلق ثروت و قدرت شود، سیاست های خود را تغییر می‌دهد. یک روز رابطه اش را با رژیم صهیونیستی بر هم می‌زند و روز بعد که منافعش به خطر می‌افتد، به دنبال تقویت آن می‌رود؛ یک روز برای تقویت رابطه‌اش با روسیه، ارتباطاتش را با کشورهای غربی کمرنگ می کند، روز دیگر بر علیه روسیه مشارکت می‌کند. در جنگ قره باغ هم حضوری فعال داشت زیرا منافع خود را در آن می دید و حاضر بود رابطه‌اش با ارمنستان تضعیف شود اما همان میزان ارتباطی هم که با ارمنستان داشت را حفظ کرد؛ بنابراین در اقتصاد سرمایه گذاری، تفاوت عمده ای بین ما و ترکیه وجود دارد، دولت ترکیه بدون روند پیچیده، اقدام به جذب توریسم و سرمایه گذار می کند که این کشور را از بحران نجات داده است.

سرمایه گذاران خارجی رفاه را برای مردم ترکیه به ارمغان آورده اند

به نقل از شفقنا، همچنین صدها ایرانی در ترکیه سرمایه گذاری کردند که این سرمایه‌های ایرانی و خارجی باعث خلق ثروت و ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم این کشور شده است؛ ترکیه نفت و گاز ندارد ولی از ظرفیت گردشگری و سرمایه گذاری خوب استفاده کرده است و هزینه سنگینی در حوزه گردشگری نمی دهد بر عکس ما که اگر ۱۰۰ تومان در حوزه نفت درآمد داشته باشیم، ۵۰ تومان آن صرف هزینه می‌شود؛ ترکیه با یک پدیده قومی مواجه است که این کشور را درگیر کرده است اما به دلیل کارکردهای اقتصادی دولت در حوزه گردشگری و جذب سرمایه اقتصادی، به این ضعف های امنیتی پوشش داده است.

رابطه ما با ترکیه رابطه پایدار است اما اختلافاتی با یکدیگر داریم؛ به عنوان نمونه ترکیه در جنگ آذربایجان و ارمنستان، از داعش بهره‌گیری و پای رژیم صهیونیستی را به منظقه باز کرد که این اختلاف نظرها باعث شده سطح روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه در حد قابل قبول نباشد. در تحریم هم با ما همکاری ندارد و اگر بفهمد که با تحریم جمهوری اسلامی ایران، اقتصادش تقویت می شود مطمئنا با غرب همراهی می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.