کابوس افزایش اجاره دوباره برای مستاجران

گزارش اخیر مرکز آمار، از تورم ۲،۳ درصدی ماهانه و ۲۷،۳ درصدی سالانه اجاره مسکن در خرداد ۱۴۰۱ حکایت می‌کند. در این میان آیا مالکان می‌توانند با توجه به گرانی‌های موجود در جامعه، کرایه‌ها را دو بار در سال افزایش دهند؟

به گزارش تازه نیوز، مرکز آمار در روزهای اخیر، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه بخش اجاره برای خانوارهای کشور، به ترتیب ۲،۳، ۳۱،۷ و ۲۷،۳ بوده‌اند.

در این میان، نرخ کلی تورم ماهانه برای خانوارهای کشور، رکورد سال‌های پس از انقلاب را شکسته و به ١٢,٢ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه هم در خرداد افزایشی بوده و به ترتیب ۵٢.۵ و ٣٩,۴ درصد اعلام شده است.

به نقل از اقتصادنیوز، در شرایطی که جامعه شاهد افزایش قیمت در بخش‌های مختلف نیازهای زندگی است، اجاره‌نشینان نگرانی‌های بیشتری دارد. به نظر می‌رسد طرح‌هایی چون تعیین سقف برای افزایش اجاره، پرداخت وام ودیعه مسکن و تمدید خودکار قراردادهای اجاره نیز نتوانسته است دغدغه‌های آنها را کاهش دهد.

حال در چنین شرایطی، انتشار اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه که برخی مالکان دو بار در سال تقاضای افزایش اجاره دارند، بر شدت نگرانی اجاره‌نشینان افزوده است.

آیا امکان افزایش دو بار در سال اجاره وجود دارد؟

سعید لطفی، عضو هیات‌مدیره و خزانه‌دار اتحادیه املاک تهران در این مورد می‌گوید: قراردادها ۱۲ ماهه بسته می‌شوند. در نتیجه صاحبخانه‌ها نمی‌توانند در طول سال و پیش از فرارسیدن موعد انعقاد قرارداد، اجاره را افزایش دهند.

او همچنین می‌افزاید: امکان فسخ قرارداد و بلند کردن مستاجر نیز تا پیش از اتمام موعد اجاره وجود ندارد. مستاجر می‌تواند تا آخرین روز قرارداد در منزل سکونت داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.