برگزاری نشست‌ احیای برجام در منطقه منجر به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا می‌شود؟

یک کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با تغییر محل برگزاری نشست‌ احیای برجام گفت: به ایران و آمریکا اجازه می‌دهد در چارچوب جدیدی بدون واسطه یا با واسطه کم‌تری با یکدیگر به رایزنی بپردازند.

به گزارش تازه‌نیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد.

رضا نصری در گفتگو با انتخاب درباره علت این تصمیم، اظهار داشت: «از ابتدا کشور‌های منطقه به دو دلیل مخالف برجام بودند؛ اول اینکه تصور می‌کردند عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان موجب خواهد شد مولفه «قدرت اقتصادی» نیز به سایر مولفه‌های قدرت ایران اضافه شود و ایران عملاً در میان‌مدت بر منطقه استیلا پیدا کند؛ دوم اینکه تصور می‌کردند تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن در بلندمدت به عادی‌سازی روابط میان دو کشور یا دست‌کم به «مدیریت تنش» میان آن‌ها منجر خواهد شد و لاجرم کشور‌های منطقه را به تدریج به حاشیه خواهد راند. در نتیجه، اولین کارکرد نمادین برگزاری مذاکرات در فُرمت جدید رفع این دغدغه و اطمینان‌بخشی به کشور‌های عربی منطقه است.»

وی همچنین درباره اهداف تغییر فرمت، افزود: «در واقع ابتکار جدید، این پیام را به کشور‌های همسایه مخابره می‌کند که بُرد راهبردی ایران قرار نیست به باخت آن‌ها منتهی شود و ایران بیش از اینکه دنبال هژمونی بر منطقه باشد، خواستار یک «منطقه قوی» است. دومین کارکرد این است که فُرمت جدید به مثابه یک «حلقه پیوند» میان مذاکرات منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های همسایه و مذاکرات هسته‌ای عمل می‌کند؛ ضمن اینکه به ایران و آمریکا نیز اجازه می‌دهد در چارچوب جدیدی بدون واسطه – یا با واسطه کم‌تری – با یکدیگر به رایزنی بپردازند.»

این مطالب را از دست ندهید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.