ایران برای کمک به اوکراین اعلام آمادگی کرد

غلامحسین شافعی اعلام کرد که بخش خصوصی می‌تواند شرایط را برای ترانزیت کالا به اوکراین فراهم کند.

به گزارش تازه نیوز، غلامحسین شافعی در جریان دیدار با سفیر اوکراین در تهران، با اظهار تأسف از وقوع جنگ در اوکراین بیان کرد: این جنگ همه کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. چرا که اوکراین پهناورترین کشور منطقه است و با توجه به موقعیت کم‌نظیر این کشور در کشاورزی و معدن، شرایط آن بر شرایط اقتصادی کشورهای منطقه اثرگذار است.

به نقل از ایسنا، او با بیان اینکه همه کشورها نگران وخیم شدن اوضاع صنعت غذایی جهان تحت تأثیر جنگ اوکراین هستند ادامه داد: خوشبختانه با وجود این شرایط آمارها نشان می‌دهد مناسبات اقتصادی ما با اوکراین روند رو به رشدی داشته است.

شافعی افزود: از آنجا که یک چهارم خاک حاصلخیز دنیا متعلق به اوکراین است فعالان اقتصادی ایران علاقه‌مند به کشت فراسرزمینی در این کشور هستند و با توجه به خشکسالی های فراگیر در ایران برخی استان‌ها کشت فراسرزمینی در اوکراین را عملیاتی کرده‌اند.

او با اشاره به بسته شدن راه‌های ترانزیتی اوکراین به دلیل وقوع جنگ بیان کرد: با توجه به اینکه اوکراین از تأمین‌کننده‌های بزرگ نهاده‌های دامی و کشاورزی است و در حال حاضر با مشکلات جدی برای صادرات این محصولات مواجه است ما آمادگی داریم تا ترانزیت این محصولات از ایران و از طریق خلیج فارس را مورد بررسی قرار دهیم تا محدودیت‌ها را کاهش دهیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تبادل هیات های تجاری بزرگ میان ایران و اوکراین در سالهای گذشته گفت: زمینه‌های متنوعی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و ما آماده هستیم برای بالا بردن سطح مناسبات اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهیم.

بر اساس گزارش سایت اتاق ایران، در ادامه سرگی بوردیلیاک سفیر اوکراین در ایران هم با تأکید بر یافتن راه‌های همکاری‌های دو جانبه تجاری میان ایران و اوکراین گفت: همکاری‌های ایران و اوکراین در سه سطح می‌تواند دنبال شود. اول در سطح رفع نیازهای امروز و فوری اوکراین دوم در سطح بازسازی صدمات ناشی از جنگ و سوم در سطح بعد از بازسازی اوکراین که دیگر این کشور از جایگاه فعلی خود فاصله خواهد گرفت.

او از جمله نیازمندی‌های امروز اوکراین را تأمین دیزل، سوخت اعم از بنزین و گازوئیل، سدیم کربنات، گوجه‌فرنگی و نمک برشمرد و ادامه داد: اوکراین نیازمند کمک‌های بشردوستانه ایران به ویژه دارو و مواد غذایی است.

بوردیلیاک با اشاره به اینکه بعد از پایان جنگ، این کشور برای بازسازی به مصالح ساختمانی، قیر و شیشه‌های با ابعاد بزرگ نیازمند است افزود: از آنجا که روسیه و بلاروس از اصلی‌ترین صادرکنندگان قیر بودند الان فرصت مناسبی برای ایران است که جایگزین این دو کشور در تأمین قیر اوکراین شود.

او بیان کرد: گام بعدی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی اوکراین مشارکت در بازسازی پالایشگاه‌ها، مخازن نفتی و مراکز صنعتی این کشور است.

سفیر اوکراین در ایران با اشاره به انجام مذاکراتی برای صدور نفت خام ایران به بندری در لهستان گفت: از آنجا که قرار است فرآورده‌های این نفت بعد از پالایش در لهستان به اوکراین ارسال شود ما مکاتباتی با خزانه‌داری آمریکا جهت گرفتن مجوز صادرات نفت ایران به لهستان انجام داده‌ایم.

بوردیلیاک با اشاره به ایجاد یک مکانیزم بین‌المللی برای آزاد کردن کشتی‌های حامل غلات این کشور توسط روسیه ادامه داد: ایران می‌تواند نقش فعالی در این مکانیزم داشته باشد. دولت ما پیشنهادات خود در این زمینه را به ایران ارائه داده و امیدواریم همکاری در این موضوع اتفاق بیفتد.

او به ایده بازسازی مناطق جنگ‌زده اوکراین توسط کشورهای معین اشاره کرده و گفت: رئیس‌جمهور اوکراین قصد دارد بازسازی هر استان یا بخش ویران‌شده از جنگ را به یک کشور بسپارد. در این راستا پیشنهاد من این است که بازسازی استان خرسون که دارای بندر مهمی برای صادرات و واردات است پس از آزادسازی، به ایران داده شود.

رئیس اتاق ایران نیز در ادامه با اشاره به توان بالای ایران در تأمین مصالح ساختمانی، قیر و صدور خدمات فنی و مهندسی و با استقبال از ایده تعیین یک کشور معین برای بازسازی هر منطقه در اوکراین گفت: ما آماده هستیم برای بازسازی اوکراین گروه کاری تشکیل بدهیم. اما پیش از آن نیازمند اطلاعات دقیق‌تری درباره نیازمندی‌های اوکراین و مناطق مورد بازسازی هستیم.

شافعی افزود: ایران تقریباً در صنعت نفت خودکفا شده است و ما اراده و توان خوبی برای بازسازی تاسیسات پالایشگاهی و نفتی اوکراین داریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.