بلاروس از پوتین سلاح هسته‌ای می‌خواهد!

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که موضوع درخواستش از پوتین برای دریافت سلاح هسته‌ای، پس از «توسل لهستانی‌ها به آمریکایی‌ها و درخواست از آن‌ها برای استقرار سلاح هسته‌ای در این کشور» مطرح شده است.

به گزارش تازه نیوز، رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد در پاسخ به درخواست لهستان از واشنگتن برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور، از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواسته تا در بلاروس سلاح هسته‌ای مستقر کند.

به نقل از اینترفاکس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در بیانیه‌ای در نشستی به مناسبت روز استقلال در مینسک، پایتخت بلاروس، خاطرنشان کرد که این موضوع پس از «توسل لهستانی‌ها به آمریکایی‌ها و درخواست از آن‌ها برای استقرار سلاح هسته‌ای در این کشور» مطرح شده است.

وی گفت: پس از آن از پوتین پرسیدم چرا وانمود می‌کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است؟ ما مدت‌ها رایزنی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید ظرف ۲۴ ساعت آماده پاسخگویی متقابل به چنین حرکتی باشیم و برای این کار باید آماده باشیم.

لوکاشنکو تاکید کرد: مینسک تهدیدی برای هیچ‌کس نیست و از کسی باج‌گیری نمی‌کند. ما سلاح‌های (هسته‌ای) خود را به روسیه تحویل داده‌ایم و من این حق را داریم که از رئیس‌جمهور کشور روسیه این درخواست را بکنیم آن‌ها را از عبور از مرز بلاروس بترساند.

وی گفت: من این کار را کردم.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که ممکن است در آینده نزدیک جنگی برای تسلط بر دو مرکز قدرت در آسیای مرکزی آغاز شود: ایالات متحده و اتحادیه اروپا از یک سو و چین از سوی دیگر. مبارزه برای تسلط غرب نه تنها در اروپا بلکه در آسیای مرکزی نیز وجود دارد.

او با اشاره به وقوع شورش‌های خیابانی در اوایل سال جاری در قزاقستان پیش بینی کرد که ازبکستان می‌تواند نقطه بعدی تحریکات باشد. او گفت: ما حقایق زیادی را در اختیار ازبکستان قرار دادیم. آن‌ها حتی وقتی در یکی از اجلاس‌ها این را گفتم، به نوعی آزرده شدند. دیروز چه اتفاقی افتاد؟ در جمهوری قره قالپکستان، تقریباً نیمی از ازبکستان، ظاهراً متوجه شدند که چیزی در قانون اساسی اشتباه است (آن‌ها می‌خواهند همه پرسی قانون اساسی برگزار کنند)، و ناآرامی‌ها آغاز شد. بی‌ثبات سازی ازبکستان آغاز شده، امروز زمزمه می‌کنند که خارجی‌ها در آن دست دارند. آن‌ها دست از قزاقستان هم نمی‌کشند. اوضاع آنجا بسیار پیچیده است. آسیای مرکزی، درست مثل ما، بین دو آتش گرفتار شده است: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از یک طرف و چین در طرف دیگر. چین به آسیای مرکزی کمک می‌کند تا بقای خود را حفظ کند. این مبارزه در آینده نزدیک در آسیای مرکزی خواهد بود. علائم این امر قبلاً آشکار شده است.

او گفت: آمریکایی‌ها دنبال هژمونی هستند… دنیای تک قطبی می‌خواهند و هرکه سرش را بلند کند بمباران می‌شود… دلیل این مساله پیدایش روابط جدید در جهان است که دعوت به کثرت گرایی دارد. امروز نه فقط برای وضعیت پسا شوروی ما و در بخش اروپایی آن بلکه برای آسیای مرکزی که جمهوری‌های ما (شوروی سابق) در آن حضور دارند، نبردی در جریان است.

او همچنین گفت که ارتش بلاروس موشک‌هایی را که از اوکراین به سمت بلاروس شلیک شده بود، رهگیری کرده است.

وی توضیح داد: باید به شما اطلاع دهم که سه روز پیش، شاید هم بیشتر، اوکراین تلاش کرد تا اهداف نظامی در بلاروس را هدف قرار دهد. خدا را شکر تمام موشک‌های شلیک شده توسط سامانه‌های ضد هوایی رهگیری شد.

لوکاشنکو تاکید کرد که کشورش به دنبال وارد شدن به جنگ با اوکراین نیست، اما در عین حال در باره هرگونه تجاوز به خاک و مردم کشورش هشدار داد و گفت: به شما می‌گویم، همانطور که بیش از یک سال پیش هم گفتم، ما هیچ قصدی برای ورود به جنگ در اوکراین نداریم.

وی در پیامی خطاب به کی‌یف و کشور‌های غربی تاکید کرد که به هرگونه حمله به خاک بلاروس “فورا” پاسخ خواهد داد.

او گفت: “اگر جرأت دارید به پالایشگاه موزیر، فرودگاه لونینتس یا شهر برست ضربه بزنید، بلافاصله و فقط در یک ثانیه پاسخ خواهیم داد.

وی با اشاره به موشک‌های وعده داده شده توسط پوتین و همچنین سامانه پرتاب موشک پولونز بلاروسی افزود: کمتر از یک ماه پیش به نیرو‌های مسلح خود دستور دادم تا مراکز تصمیم گیری در پایتخت‌های شما را در داخل اهداف خود قرار دهند.

لوکاشنکو دقیقاً منظور خود را از این توضیح نداد، اما گفت: به ما دست نزنید، ما به شما دست نخواهیم زد.

پوتین اخیرا در دیدار با لوکاشنکو قول تجهیز ارتش این کشور به سامانه‌های موشکی اسکندر را که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند، داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.