پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱

بورس تهران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می رود که در روز گذشته، کم ترین ارزش معاملات خرد در سال 1401 به ثبت رسید.

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران اسیر یک دوره رکود شده و این رکود به اندازه ای عمیق است که ارزش معاملات هر روز در حال کاهش و ثبت رکوردهای جدید است.

به نقل از اقتصاد‌نیوز، دیروز در بورس تهران ۳۱۳۰ میلیارد تومان معامله خرد انجام شد که این رقم، پایین ترین عدد ثبت شده در سال ۱۴۰۱ است. البته از مدتی قبل مشخص بود که ارزش معاملات به زودی رکوردهای جدیدی در روند کاهشی ثبت می کند و همین حالا هم بعید نیست دوباره کف های پایین تری برای ارزش معاملات خرد ثبت شود.

با این حساب فعلا نمی توان از بورس انتظار رشدی چشمگیر را داشت و همین که شاخص بتواند در یک محدوده نوسان کند، کافی است.

کاهش ارزش معاملات، مانع رشد بازار

روند صعودی بورس زمانی آغاز خواهد شد که ارزش معاملات نیز افزایش یابد. اما در شرایط فعلی که ارزش معاملات هر روز کمتر می شود، باید انتظار معاملاتی خنثی و رو به پایین را داشت.

دیروز با وجود اینکه شاخص کل بورس رشدی کوچک را ثبت کرد، اما دوباره خروج پول حقیقی به ثبت رسید. با این حساب نه تنها ارزش معاملات کاهش یافته بلکه حقیقی ها نیز همچنان اصرار بر خروج سرمایه خود از بورس را دارند.

البته با وجود این دو نکته منفی، چند رویداد مثبت هم در بازار دیروز مشاهده شد. ابتدا اینکه قدرت خریداران حقیقی تقریبا به قدرت فروشندگان حقیقی رسید و از این نظر یک توازن ایجاد شد.

نکته بعدی، افزایش نمادهای مثبت در مقابل نمادهای منفی بود که اثرات این موضوع به ابتدای معاملات امروز هم کشیده خواهد شد و بنابراین امروز در شروع معاملات شاهد بازاری معتدل خواهیم بود.

ابهامات بورس افزایش یافت

البته نباید این نکته را فراموش کرد که در بازارهایی با ارزش معاملات پایین، هر رخداد کوچک و بزرگی می تواند منجر به فشار فروش در کل بازار شود و توازن قدرت خریدار و فروشنده را بر هم بزند.

به خصوص که دوباره با مباحث مربوط به مذاکرات هسته ای، قطعی برق صنایع و نوسانات نرخ دلار، شرایط برای پیش بینی آینده صنایع و شرکت ها دشوار می شود و بازار با ابهامات زیادی مواجه خواهد شد.

با این وجود، برای امروز معاملاتی متعادل پیش بینی می شود که احتمال دارد در نیمه دوم بازار فشار فروش کمی افزایش داشته باشد و شاخص در جهت منفی شدن حرکت کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.