پکن برنده واقعی جنگ اوکراین است!

روسیه ایران را دور زد تا چین ۱۰دلار ارزان‌تر نفت ما را بخرد!

ایران مجبور است قیمت نفت ارزان خود را باز هم کاهش دهد چرا که متحد اصلی اش یعنی روسیه، در بازار چین جایگاه مسلطی پیدا کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، بلومبرگ در تحلیل تازه‌ای از تخفیف‌های بالای ایران برای فروش نفت خبر داد.

این رسانه معتبر امریکایی نوشت: ایران بهای نفت خود را برای رقابت با روسیه در بازار چین پایین تر می کشد، تا ده دلار تخفیف در هر بشکه! ایران مجبور است قیمت نفت ارزان خود را باز هم کاهش دهد چرا که متحد اصلی اش یعنی روسیه، در بازار چین جایگاه مسلطی پیدا کرده است.

چین به مقصد مهم نفت روسیه تبدیل شده و مسکو درپی تجاوز به خاک اوکراین درصدد است جریان فروش نفت خود را حفظ کند. به این ترتیب، رقابت روسیه با ایران در یکی از اندک بازارهای باقیمانده برای تهران، بالا گرفته است.
صادرات روسیه به چین در ماه می رکورد زد و این تولید کننده اوپک پلاس از عربستان به عنوان بزرگ ترین تامین کننده نفت، پیشی گرفت. ایران قیمت نفت خود را کاهش داد تا در بازار باقی بماند و همچنان توانسته جریان نفت خود را حفظ کند چرا که تقاضای نفت چین در پی تسهیل محدودیت های کرونا در این کشور افزایش یافته است.

واندانا هاری، بنیانگذار Vanda Insights، می گوید: رقابت روسیه و ایران تنها به نفع پکن است. این مسئله به نوبه خود تولید کنندگان خلیج فارس را برآشفته می کند زیرا می بینند که بازار ارزشمند آنها به تسخیر نرخ های تخفیفی درآمده است.
از پایان سال 2020 داده های رسمی چین تنها سه ماه واردات از ایران را نشان می دهند. با این حال، داده های یک منبع سوم، جریان باثباتی از نفت را گزارش می کنند. براساس گزارش Kpler، پس از یک کاهش جزیی از جریان نفت در ماه آوریل، واردات در ماه می و ژوئن به بیش از هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است.
به گفته معامله گران، نفت ایران نزدیک به ده دلار در هر بشکه پایین تر از قیمت های نفت آتی برنت قیمت گذاری شده است تا با محموله نفت شرکت Russian Urals که قرار است در ماه اوت به چین برسد، برابر باشد. نفت سبک و سنگین ایران بیشتر با نفت شرکت Russian Urals قابل مقایسه است.

پالایشگاه های مستقل چین عمده ترین خریداران نفت خام ایران و روسیه هستند و عرضه نفت با قیمت های پایین بسیار مهم است چرا که برخلاف پالایشگاه های دولتی آنها مقید به قوانین صادرات سوخت می باشند. آنها اجازه صادرات سوخت به بازارهای خارج از کشور- جایی که قیمت سوخت سر به فلک کشیده- را ندارند. در عوض آنها بازارهای داخلی را تامین می کنند و در ماه های اخیر نیز متحمل زیان در پالایش شده اند چرا که قرنطینه به خاطر ویروس تقاضا را کاهش داده بود.
تمایل چین به خرید نفت با قیمت کمتر منجر به کاهش جریان عرضه دیگر تامین کنندگان شده است.

۱ نظر
  1. کارشناس سیاسی

    روسیه خیلی وقت است ایران را دور میزند
    در اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران چین و روسیه نفرات اول بودند چون میدانستن عاقبت کار چه میشود منتهی مسئولین بی لیاقت ما نمیدانند که چگونه این دو کشور کمونیستی دارند ثروت ملت ایران را چپاول میکنند ننگ بر شما

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.