سی‌ان‌ان: توافقی در کار نیست/ منتظر تابستان پرتنش ایران و امریکا باشید!

رسانه معتبر آمریکایی در تحلیلی کوتاه به مرگ برجام و آغاز تنش‌های شدید ایران و آمریکا اشاره کرد.

به گزارش تازه نیوز، بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات برجام و عدم توافق در مذاکرات دوحه قطر، تحلیلگران رسانه‌ای را به سمت تقابل ایران و آمریکا سوق داده آیت.

سی‌ان‌ان در گفتگویی با علی واعظ از گروه بین المللی بحران، به نکات جالب توجهی در خصوص آینده روابط ایران و ایالات متحده آمریکا اشاره کرده است.
با توجه به سطح بالای تنش میان ایران، ایالات متحده و متحدان منطقه ای اش، فضای زیادی برای تشدید خواسته یا ناخواسته وجود دارد که ممکن است از کنترل خارج شود. چه بسا تابستان ۲۰۲۲ شبیه تابستان ۲۰۱۹ شود که تنش ها با تشدید تحریم ها و حمله به خطوط کشتیرانی و زیرساخت های کشورهای عربی بالا گرفت.

تنها تفاوتی که حالا وجود دارد این است که با توجه به ادامه گفت و گو بین ایران و عربستان سعودی و همچنین امارات، عرصه رقابت را به احتمال زیاد در میدان شام خواهیم دید.

با نزدیک‌ شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، اشتیاق دولت بایدن برای توافق فروکش می کند. مشکل اینجاست که دموکرات‌ها در ماه نوامبر کنترل خود بر کنگره را از دست می دهند که به نوبه خود علاقه ایران را برای توافق با با یک دولت لنگ که دیگر کنگره را کنترل نمی‌کند، کاهش می‌دهد.

ایرانی‌ها احتمالاً تصمیم خواهند گرفت که توافق را تا انتخابات بعدی ایالات متحده عقب بیاندازند( یعنی تا سال ۲۰۲۴). از سوی دیگر، ایرانی ها در سال ۲۰۲۵ انتخابات ریاست جمهوری خود را دارند و باید منتظر نتیجه انتخابات باشند. تا آن زمان، این معامله مرده است و طرفین باید از ابتدا بر سر یک معامله تازه گفتگو کنند که احتمالاً چند سال طول می کشد. به این ترتیب، نباید منتظر یک معامله در زمان حال یا مثلا شش ماه آینده بود بلکه باید منتظر یک معامله در زمان حال یا شش سال آینده بود.

با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به سلاح هسته ای نزدیک است، وضعیت موجود پایدار نیست. دیر یا زود، اسرائیل احتمالاً ایالات متحده را به انجام اقدامات نظامی برای عقب انداختن برنامه هسته‌ای ایران تشویق و پتانسیل شکل گیری یک جنگ فاجعه بار را تقویت می کند.

جنگ اوکراین همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. از یک طرف به خاطر منحرف کردن توجه سیاستگذاران غربی به جنگ، از توجه به توافق کاسته است و از سوی دیگر بازگشت ایران به بازارهای انرژی را برای غرب ارزشمندتر کرده است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.