جزئیات جذب معلمان در مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی از طرح‌های جدید درباره حقوق، بیمه و جذب معلمان در این مدارس خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، «احمد محمودزاده» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی درباره شرایط معلمان مدارس غیرانتفاعی و حق‌التدریسی و وضعیت بیمه و شرایط کاری این معلمان گفت: موضوعی که در حال پیگیری هستیم در قالب تغییر قانون تاسیس مدارس غیردولتی است که بخشی را با همکاری مجلس و نظر مثبت کمیسیون آموزش پیش می‌بریم. براساس این طرح ما تلاش می‌کنیم، وضعیت محاسبه پرداخت معلمان مدارس غیردولتی ۲۴ ساعت شوند.

به نقل از ایلنا، او تصریح کرد: کارکنانی که مطابق قانون کار حقوق می‌گیرند، ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند تا حقوق کامل بگیرند. معلمان ابتدایی ما ۲۴ ساعت در هفته سرکار می‌روند که تقریبا نصف ۴۴ ساعت قانون کار است، پس حقوقی که می‌گیرند هم نصف است. حقوق کارگری در ازای ۴۴ ساعت کارکردن در هفته ۵ میلیون و ۶۰۰ حقوق است و چون معلم ۲۴ ساعت در هفته کار می‌کند، نیمی از این مبلغ (۵ میلیون و ۶۰۰ حقوق کارگری) را دریافت می‌کند. بنابراین حقوقش ناچیز است.

وی افزود: معلم با توجه به رسالتی که دارد ۲۴ ساعت در هفته کار می‌کند و در مدارس دولتی هم همین شرایط است و ۲۴ ساعت بعدی را در خانه باید به آماده‌سازی خود (به لحاظ علمی) بپردازد. ما دنبال این هستیم که محاسبه ساعت کار معلمان مدارس غیردولتی ۲۴ ساعته باشد، اما حقوق کارگری (۵ میلیون و ۶۰۰ حقوق کارگری) را دریافت کنند. این موضوع در کمیسیون آموزش مصوب شده و پیگیر هستیم که وقتی به صحن آمد، نمایندگان با عنایتی که دارند، این طرح را مصوب کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد، فردی که به آموزش و پرورش ورود پیدا می‌کند، در سال اول حقوقش بر مبنای حقوق مصوب سال است و سنوات هم به آن اضافه می‌شود، عنوان کرد: در این شرایط حقوق معلم تقریبا حقوق قابل قبولی می‌شود. در این طرح بحث حمایت از بیمه این معلمان نیز مطرح است. بیمه این معلمان کامل نیست و معلمی که چندین سال کارکرده به طور مثال فقط ۵ یا ۶ سال سابقه بیمه‌ای دارد، در حالی که این معلم شاید ۲۰ سال کار کرده باشد، اما چون حق بیمه‌اش به صورت ساعتی محاسبه شده، سابقه‌اش کم است. ما می‌خواهیم این بخش را در مجلس اصلاح کنیم که اگر اصلاح مورد نظر اتفاق بیفتد، بسیار مطلوب خواهد بود. در کنار این موضوع یکی-دو کار دیگر هم داریم از جمله بحث استانداردسازی و توانمندسازی نیروی انسانی و البته این طرح را شروع کرده ایم.

محمودزاده در مورد استانداردسازی توضیح داد: استانداردسازی به معنای این است که به طور مثال بررسی می‌کنیم کدام معلم ابتدایی می‌تواند پایه اول را تدریس کند و معیارها و صلاحیت‌هایی را برایش تعریف می‌کنیم که هرکسی نتواند این کار را کند و افرادی چنین مسئولیتی را برعهده بگیرند که رشته مرتبط داشته باشند.

او در ادامه گفت: معلمان حق التدریسی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان نیستند و باید ببینیم که این معلمان چه آموزش‌هایی را لازم است برای تدریس در مدارس غیردولتی دریافت کنند. در این خصوص مقدمات کار را آماده کرده‌ایم و کار پیش از عید نوروز آغاز شده است و برخی از دوره‌های آموزش ضمن خدمات برای معلمان در حال انجام است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن تاکید به تعامل با دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: بحثی هم با دانشگاه فرهنگیان داریم که براساس آن می‌خواهیم به تعریفی مشخص برسیم و بگوییم هر معلم در مدرسه غیردولتی باید چه دوره‌هایی ببیند و این دوره‌ها قطعا حضوری و در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

او در مورد طرح دیگری که در راستای تحقق عدالت برای معلمان مدارس غیردولتی و حق التدریسی در نظر دارند، افزود: استفاده از فضاها، اماکن، امکانات، مراکز رفاهی و درمانی آموزش و پرورش مشابه شرایطی که معلمان دولتی از آن برخوردارد هستند، طرح دیگری است تا معلمان غیردولتی هم بتوانند از این امکانات استفاده کنند البته این موضوع را بخشنامه کرده‌ایم به استان‌ها هم رفته است و باید همکاران در استان‌ها مساعدت کنند، ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش به این موضوع عنایت داشتند و اعضای شورای نظارت بر مدارس غیردولتی هم این مسئله را مورد محبت قرار دادند. در خصوص منابع انسانی ما این چند اقدام را در دست داریم که یکی در حال اجراست و برای دیگری نیاز به مصوبه مجلس دارد که کمیسیون آن را مصوب کرده و امیدواریم موافقت صحن مجلس را هم بگیریم.

محمودزاده در خصوص تکثیر مدارس غیردولتی اظهار کرد:  به طور کلی دو نگاه در مورد مدارس غیردولتی در کشور وجود دارد؛ برخی مدارس غیردولتی را عین عدالت آموزشی می‌دانند. خانواده‌ای که امکان دارد برای بچه خودش هزینه کند چرا دولت نباید از این موضوع استقبال کند؟ در جایی که کمبود نیروی انسانی، فضا و تجهیزات داریم و تراکم کلاسی بالاست، مدارس غیردولتی کمک کننده است.

او ادامه داد: برخی می‌گویند مدارس غیردولتی آموزش و پرورش را طبقاتی می‌کند و آن‌هایی که پول دارند با پول به مدرسه غیرانتفاعی می‌روند و درس خوب می‌خوانند و آن‌هایی که وضعیت مادی خوبی ندارند، نمی‌توانند این کار را کنند و اشرافی‌گری ایجاد می‌شود. این دو نگاه پرطرفدار نسبت به آموزش و پرورش غیردولتی در بین نخبگان، متفکران و سیاسیون است. ما برای اینکه بتوانیم بین اینها تعادل برقرار کنیم و برای تحقق عدالت آموزشی و حضور ذی نفعان و کمک‌رسانی به عرصه آموزش در راستای ماموریت خطیر تربیت نیروی انسانی و همچنین با عنایت به این موضوع که اگر کسی دلش می‌خواهد در چنین مدارسی درس بخواند و به دلیل مشکلات مالی این امکان برایش فراهم نیست، با سه رویکرد برای مدارس غیردولتی برای چهارسال آینده برنامه ریزی کرده‌ایم؛ یکی از این رویکردها افزایش مدارس غیردولتی حقیقی است. البته در سالهای گذشته این امر انجام شده و ما هم دنبالش هستیم. کسی که می‌خواهد این کار را کند و دنبال مجوز از ماست، در صورتی که استانداردهای مورد نیاز را به صورت کامل دارد می‌تواند مجوز دریافت کند ولی باید صلاحیت حرفه‌ای مدرسه داری داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تاکید کرد: گاهی می‌بینیم فضای یک مدرسه مناسب نیست یا نیروی انسانی مناسبی ندارد. ما در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی با این نوع مدارس برخورد می‌کنیم و در سراسر کشور هم این اقدام انجام می‌شود. ما ضمن اینکه از کسانی که مدارس غیردولتی را تاسیس می‌کنند تشکر می‌کنیم، دو مقوله جدید را در عرصه مدرسه‌سازی در نظر داریم؛ مقوله اول افزایش مدارس غیردولتی وابسته به دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی و مذهبی است که از سالهای گذشته هم چنین موردی بوده و در مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم در دنیا هم چنین مدارسی وجود دارد.

او اضافه کرد: میانگین مدارس غیردولتی در ۷۲ کشوری که بررسی کرده‌ایم ۱۸ درصد است از این ۱۸ درصد، میزان ۱۳ درصد این نوع مدارس، از نوع غیردولتی وابسته به دستگاه است. در کشور ما این موضوع تا به حال چندان وجود نداشته و پیگیر هستیم این مسئله را در کشور داشته باشیم و با برخی مجموعه‌ها مانند دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز سما، دانشگاه‌های دولتی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه علوم قرآنی و معارف اسلامی و… با رویکردهای خاص مذاکره کرده‌ایم به عنوان نمونه با سما به دنبال افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستیم چرا که آن‌ها ظرفیت‌هایی از سالهای قبل دارند و ظرفیت جدیدی قرار نیست ایجاد کند. این مرکز که آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارد، به دلیل کاهش جمعیعت دانشجویی بخشی از فضاهایش بلااستفاده شده است که می‌توان از آن بهره‌مند شد و آنها هم از این همکاری استقبال کرده اند.

محمودزاده با اشاره به مذاکرات با دانشگاه علوم قرآنی توضیح داد: با دو رویکرد با این وارد مذاکره شدیم، اول اینکه مدارسی داشته باشیم که قرآنی باشد، دوم اینکه برای حفظ قرآن کریم برنامه داشته باشیم که از منویات رهبر انقلاب است و قرار است ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و از یک جایی باید برای این هدف کار را شروع کنیم. با این دوستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و می‌خواهیم تخصصی موضوع را رصد کنیم و امسال در ۵ استان کار را شروع می‌کنند و در سالهای بعدی نیز استان‌های بیشتری را در برمی گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان سومین رویکرد این سازمان ادامه داد: ما دنبال این هستیم که در بخش مردمی‌ساز آموزش و پرورش، خیرین، واقفین، معلمان و تعاونی‌ها و… مدارسی را بدون سود شخصی مدیریت کنند و مدرسه‌سازی انجام دهند. البته در رویکرد مدارس وابسته‌ای که توضیح دادم هم همین نگاه وجود دارد. در استان‌های مختلف پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم تا ابتدای مهر سال جاری به دو-سه مورد از این مدرسه‌ها دست پیدا کنیم. این رویکرد عام المنفعه است. برخی دانش آموزان که نمی‌توانند شهریه بدهند می‌تواند از این راه به مدارس غیردولتی ورود پیدا کنند.

او ضمن بیان اینکه مجموعه موارد ذکر شده پیرامون برنامه‌های مدارس غیردولتی برای تلطیف فضاست، تاکید کرد: ما می‌خواهیم فضایی که برای مدارس غیردولتی حاشیه ایجاد می‌کند را تلطیف می‌کنیم  چرا که این مدارس برخی مشکلات آموزش و پرورش در زمینه کمبود فضا، نیروی انسانی و تجهیزات و تراکم کلاس‌ها را حل و فصل می‌کند. این فعالیت‌ها تقریبا برنامه‌های ما در حوزه مدارس غیردولتی در سالهای آتی را در برمی‌گیرد. البته این ابعاد کمی طرح‌ها بود و برای کیفیت این رویکردها و طرح‌ها نیز برنامه‌هایی داریم و با همکاری دستگاه‌ها در حوزه آموزشی و مسائل پرورشی و تربیتی، رویکردهای فرهنگی، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و… اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پایان در مورد احتمال تغییرات در به کارگیری معلمان مدارس غیردولتی و شکل استخدام آنها گفت: یک طرحی در مجلس وجود دارد که برخی نمایندگان پیشنهاداتی دارند و از من هم در موردش پرسیده‌اند. براساس این طرح می‌خواهند در استخدام‌های آموزش و پرورش امتیازهایی به معلمان مدارس غیردولتی که دارای سابقه هستند، نسبت به کسانی که هیچ سابقه‌ای ندارند، در نظر بگیرند. این جزوی از برنامه‌هایی است که برخی نماینده‌های مجلس دارند البته این مسئله فعلا فقط طرح موضوع شده، ولی ما به طور کلی از هر طرحی که در بهبود منزلت و معیشت معلم غیردولتی نقش داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.