جو بایدن در عربستان؛ توافق برجامی ایران و آمریکا به نفع دولت سعودی؟

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: هدف بایدن از سفر به عربستان متقاعد کردن سعودی ها برای افزایش تولید نفت است.

به گزارش تازه‌نیوز، حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که در ارتباط با سفر اخیر آقای بایدن به خاورمیانه آیا می توان ارتباطی بین این سفر و مذاکرات برجام پیش بینی کرد؟ اظهار داشت:

در مورد سفر آقای بایدن به عربستان سعودی سه هدف اصلی وجود دارد؛ سیاست اعلامی و رسمی آمریکا بهبود روابط عربستان و آمریکا به صورت کلی است ولی از تحلیل شرایط موجود در روابط دو کشور می توان این برداشت را داشت که در شرایط موجود و در فضای روابط فعلی عربستان و آمریکا مهمترین هدف بایدن از این سفر متقاعد کردن عربستان سعودی است تا تولید نفت خود را افزایش بدهد و به بازار انرژی کمک کند چون این بازار جهانی تحت تاثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می خواهد شرایط را تغییر دهد. قیمت نفت و گاز بالا رفته و این وضعیت در داخل آمریکا و اروپا تاثیر گذاشته و تورم را به عدد بی سابقه 9% رسانده است که در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است. از طرفی افزایش قیمت سوخت موجب نارضایتی شده است. 5 دلار برای هر گالن بنزین برای آمریکایی ها سنگین است.

بیشتر بخوانید: توضیح وزیر امور خارجه درباره مذاکرات برجامی دوحه

به نقل از شفقنا، وی افزود: دومین هدف این است که با عربستان سعودی قراردادهای جدیدی ببندد و سلاح های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند. این موارد درحالی است که آقای بایدن به دلیل سیاست های آل سعود در یمن و قتل خاشقچی به شدت به عربستان انتقاد می کرد ولی امروز همه چیز را فراموش کرده اند و به سمت عمل گرایی رفته اند. سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است امروز آتش بس برقرار شده ولی دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در مورد سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی تفاوتی آمریکا روبرو هستیم اما در این بین حتما در مورد برجام و ایران گفت و گو خواهد شد.

بایدن تلاش می کند تضمین های کافی در مورد برجام به عربستان بدهد

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آقای بایدن تلاش می کند تضمین های کافی را به عربستان بدهد که اگر توافقی با ایران داشته باشیم در ضدیت با عربستان نیست. ضمن اینکه عربستان با حمایت آمریکا در حال مذاکره و گفت و گو با ایران است. این گفت و گو ها امروز از سطح امنیتی بالاتر رفته و گفت و گو های سیاسی به زودی شروع می شود. برنامه دو کشور بازگشایی سفارت عربستان در ایران و سفارت ایران در ریاض است. بنابراین من فکر نمی کنم عربستان تهدیدی امنیتی ایجاد کند زیرا وقتی قرار بر مذاکره با ایران باشد اعتماد بیشتری در جریان است و آینده توافقات ایران و غرب لحاظ می شود. اگر چه گفت و گو ها به جایی نرسیده است اما گفته شده که ظرف چند هفته دیگر مذاکرات مجددا از سر گرفته می شود. طولانی شدن مذاکرات به زیان دو طرف است و باید دید روند مذاکرات چه زمانی شروع خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.