تغییر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان با استطاعت از دیوان عدالت اداری!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان گفت: یک راه برای تغییر مصوبه، استطاعت از دیوان عدالت اداری است.

به گزارش تازه‌نیوز، گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بعد ازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۵ تیر) در خانه کارگر برگزار شد.

به نقل از ایلنا، حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این گردهمایی گفت: از زمانی که اقدامات مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان شروع شد تا به امروز حدود سه ماه گذشته و در این سه ماه اتفاقات مختلفی در رابطه با حقوق افتاده است. در اولین مرحله، کار ما متقاعد کردن هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد اشتباهِ بودنِ یک ویرگول در برنامه بودجه ۱۴۰۱ بود.

وی گفت: در برنامه بودجه به عمد یا به سهو صندوق سازمان تامین اجتماعی در کنار سایر صندوق‌ها آمده بود و افزایش حقوق بازنشستگان این صندوق همچون بازنشستگان سایر صندوق‌ها ده درصد در نظر گرفته شده بود.

این فعال کارگری ادامه داد: سماجت و پایداری ما برای حذف این ویرگول جواب داد و بعد از استعلام سازمان از مجلس مشخص شد که این ویرگول اشتباه بوده است.

صادقی افزود: بعد از اتمام این مسئله، تامین اجتماعی دقیقا همان‌چیزی را که شورایعالی کار برای حقوق کارگران شاغل تعیین کرده بود، برای بازنشستگان مصوب کرد. یعنی سازمان با افزایش حقوق ۵۷ درصدیِ حداقل‌بگیران و افزایش حقوق ۳۸ درصدیِ متوسط بگیران موافقت کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: مصوبه‌ی افزایش حقوق بازنشستگان سپس به دولت رفت تا دولت بعد از تصویب آن را ابلاغ کند، اما دولت حقوق سایر سطوح را ده درصد افزایش داد. دولت از آن تاریخ تا به امروز هنوز شفاف راجع‌به این موضوع نظر نداده است. دولت معتقد است چون حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و لشگری ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید ۱۰درصد افزایش یابد.

صادقی اضافه کرد: مصوبه‌ی دولت غیرقانونی است. به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان باید مبتنی بر تورم و هزینه‌های جاری زندگی باشد. این در حالی‌ است که دولت تنها ده درصد حقوق سایر سطوح را افزایش داده است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به مصوبه‌ی خود احکام بازنشستگان را بلافاصه صادر کرد، چراکه احتمالا مصوبه‌ی افزایش ده درصدی حقوق را به نفع خود می‌دید. اما نداشتنِ بودجه دلیل نمی‌شود که این سازمان حقِ بازنشستگان را پرداخت نکند.

صادقی گفت: تصمیمات دولت اعتراضات بسیاری به همراه آورد و حاصل این اعتراضات این بود که دولت از مجلس استفساریه کند. در کمیته تطبیق قوانین مجلس، موضوع مصوبه‌ی دولت بررسی شد و در نهایت این کمیته، مصوبه‌ی دولت را خلاف قانون دانست.

راه‌های اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان

وی ادامه داد: کمیته‌ تطبیق نمی‌تواند نظر خود را به دولت ابلاغ کند، بلکه این کمیته به عنوان بازوی فکری ریاست مجلس این نظر را به ریاست مجلس منعکس می‌کند و رییس مجلس یک ماه فرصت دارد تا این نظر را در قالب نامه رسمی به رییس دولت ابلاغ کند. از آن تاریخ بیش از ۲۰ روز می‌گذرد و بیست و سوم تیرماه، این فرصت به پایان می‌رسد. رییس مجلس می‌تواند از تمام ظرفیتهای خود برای تغییر مصوبه استفاده کند. بنابراین یکی از راه‌های ما برای تغییر این مصوبه، مجلس است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: راه دیگر ما برای تغییر مصوبه، استطاعت از دیوان عدالت اداری است. رویکرد دیگر ما تاکید بر بودجه ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی است. در بند ه تبصره عین این بودجه، سازمان مکلف شده که بعد از اینکه دولت افزایش حقوق را مبتنی بر ماده ۹۶ پذیرفت، متناسب‌سازی را پیاده و بعد از آن احکام را صادر کند که متاسفانه سازمان بدون این کار احکام را صادر کرد.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خطاب به رییس سازمان تامین اجتماعی گفت: چرا وقتی هنوز ما بر سرِ افزایش حقوق با دولت در مناقشه هستیم، سازمان تامین اجتماعی احکام را صادر کرده است؟! چرا متناسب‌سازی را اجرا نمی‌کنید؟

وی گفت: صدا و سیما برای فرستادنِ ۱۲۰ نفز از بازنشستگان به مشهد گزارش تهیه می‌کند اما در مورد نارضایتیِ بازنشستگان گزارشی تهیه نمی‌کند.

صادقی بیان کرد: مجلس باید نظر خود را تا روز ۲۳ تیر اعلام کند. ما همچنین طرح دعوی در دیوان عدالت را به صورت فردی و جمعی پیگیری می‌کنیم و انتظار داریم دیوان عدالت اداری هر چه سریع‌تر و خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه خطاب به اعضای کانون عالی بازنشستگان گفت: ما از شما انتظار داریم. شما به عنوان نمایندگان بازنشستگان باید به مدیرعامل سازمان فشار وارد کنید تا به متناسب‌سازی رضایت دهد. ما نیز به شما کمک خواهیم کرد.

وی گفت: عده‌ای به صحبتهایی که به دروغ به آقای مخبر نسبت داده شده واکنش نشان می‌دهند اما به اقدام ایشان در تصویب مصوبه‌ی ده درصد واکنش نشان ندادند! این حرکتهای نمایشی را باید کنار گذاشت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: آقای مخبر به وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی دستور داده‌اند که جلسه‌ای برای بررسی موضوعِ حقوق بازنشستگان تشکیل دهند.

صادقی گفت: بنابراین ما پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان از چند مسیر پیگری می‌کنیم. اول؛ رییس مجلس و ابلاغ نظر کمیته تطبیق به دولت، دوم؛ اعتراض به دیوان عدالت اداری و در نهایت از طریق مذاکره برای اجرای متناسب‌سازی.

وی گفت: ما باب مذاکره با تامین اجتماعی را نخواهیم بست و موضوع متناسب‌سازی را پیگیری می‌کنیم. من از آقای بیات خواستم که موضوع متناسب‌سازی را پیگری کنند و ما هم به ایشان کمک می‌کنیم. باب مذاکره باز شده و چیزی به رسیدن به نتیجه نمانده است.

صادقی گفت: ما منتظریم که رییس سازمان تامین اجتماعی ما را برای مذاکره در باب متناسب‌سازی دعوت کند. البته این متناسب‌سازی با انچه در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد متفاوت است و اولین هدف آن پر کردنِ فاصله‌ی بین ده درصد و ۳۸ درصد است. بعد از این موضوع ما ۲۵ درست باقیمانده متناسب‌سازی سال گذشته را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی، سازمانی بر اساس مزایای تعریف شده است و نمی‌شود کارگری که حق بیمه بیشتری می‌دهد، حقوق کمتری دریافت کند. رویه‌ی کنونی سازمان را متلاشی می‌کند، چراکه افراد دیگر تمایلی به پرداخت بیمه‌ی بالا پیدا نمی‌کنند. ما یک صندوق اجتماعیِ مبتنی بر بیمه‌پردازی هستیم و هر کس طبق آنچه پرداخت کرده باید مستمری بگیرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان تصریح کرد: اگر ما به نتیجه نرسیم و مجلس نیز تا ۲۳ تیرماه از ما حمایت نکند در روز ملی تامین اجتماعی اعتراض خواهیم کرد اما اگر به نتیجه برسیم این روز را جشن خواهیم گرفت.

این مطالب را از دست ندهید:

3 نظر
  1. قاسمی

    آقای صادقی بزرگوار یعنی باور داری تو کشور با اینهمه غارتگر و دزد دولتی عدالتی هم مونده؟

  2. صادق تلاوت

    احسنت انشاءالله درست بشه

  3. بازنشسته تهرانی

    رئیس مجلس فعلا سرگرم سیسمونی صبیه اش هست و وقت برای این کارهای بی اهمیت نداره.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.