افزایش اختلافات بین ایران و آمریکا/ مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می‌شود؟

عدم موفقیت در همراهی قدرت‌های جهان با ایران می‌تواند هرگونه اقدامی اعم از استفاده از مکانیسم ماشه، صدور قطعنامه و وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، علیرضا مستوفی، تحلیلگر سیاست خارجی درباره احیای برجام گفت:

با گذشت بیش از ۷ ماه از شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رییسی، هر روز اختلاف‌های طرفین به‌جای کمتر شدن بیشتر می شود. طرفین همدیگر را به زیاده‌خواهی متهم می‌کنند و این موضوع باعث به بن‌بست رسیدن مذاکرات شده است

در گذشته زمانی که ترامپ از برجام خارج شد با هوشمندی مقامات وقت جمهوری اسلامی، آنها توانستند اجماع جهانی علیه اقدامات ترامپ تشکیل دهند و اجازه ندادند ایالات متحده از قدرت سیاسی علیه کشورمان استفاده کند.

این اجماع علیه آمریکا زمانی خود را نشان داد که ترامپ با وجود اینکه از برجام خارج شده بود قصد استفاده از مکانیسم ماشه را داشت. ولی چهار عضو دائمی شورای امنیت یعنی فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، و اعضای انتخابی آلمان، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس اعلام کردند که دولت فعلی ایالات متحده از توافق اتمی خارج شده، در نتیجه قادر به استفاده از مکانیسمی که در همان توافق پیش‌بینی شده بود نیست. از همین رو رییس دوره‌ای شورای امنیت پیش نویس قطعنامه را به طور کلی ارائه نکرد.

شرایط ایران تغییر کرده است

اما باید توجه داشت که امروز شرایط کشورمان عوض شده است. متاسفانه اجماع جهانی که در دولت دکتر روحانی و دکتر ظریف علیه آمریکا شکل گرفته بود و ایران را در موضع بالاتر قرار داده بود امروز کاملا بر عکس شده است.

دولت جو بایدن همان راه دولت ترامپ را ادامه می‌دهد ولی توانسته اجماع جهانی علیه کشورمان تشکیل دهد و دلیل آن منفعل بودن دولت ابراهیم رئیسی در عدم تصمیم‌گیری است.

هرآنقدر هم به این موضوع استناد کنیم که ایران ذیل برجام تعهدات خود را کاهش داده، بدون همراهی قدرت‌های جهانی نتیجه بخش نخواهد بود. عملا برخلاف قوانین، آنها با استفاده از قدرت‌های سیاسی خود مبتنی بر نظم جهانی می‌توانند هرگونه اقدامی اعم از استفاده از مکانیسم ماشه، صدور قطعنامه و وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

5 نظر
  1. محسن شیری

    بابا گروه آقای دکتر ظریف مخصوصا” مخصوصا” شخص خود ایشان بهترین و با سیاست ترین گزینه برای وزارت بود. آخه امی عبداللهی که اصلا نمیتونه حرف بزنه. آقای دکتر ظریف یه جزبه خاص وشیرین داره تا ایشون نیارید به نتیجه نمیرسید

  2. سعید

    جسارتا الان که مکانیسم ماشه فعل نیست میشه بفرمایید ما باچه مکانیسم در تحریم کامل قرارداریم

  3. ایران

    نه بابا
    داش ابراهیم خیلی خوبه
    امروز فردا همه چیز رو درست میکنه
    همه چیز رو باهم
    دو سال دیگه ترامپ هم بر میگرده همه چیز ردیف میشه

  4. اا

    یا درست درست یا توافق نشه بهتره

  5. میراحمد

    نظم جهانی کجا بود
    ظاهرا هنوز تو حال و هوای مهد کودک به سر میبری و دنیا را گلستان میدونی
    درضمن در زمان روحانی با وجود برجام چی عاید ما شد که الان نشه؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.