آیا اوتیسم یک بیماری ژنتیکی است؟

یک متخصص ژنتیک با اشاره به اختلال طیف اوتیسم عنوان کرد: طیف اوتیسم بسیار پیچیده است و دانشمندان هنوز در مورد این که تا چه میزان زمینه ژنتیکی دارد به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر فرهود در مورد ژنتیکی بودن طیف اوتیسم گفت: طیف اوتیسم به حدی پیچیده است که هنوز دانشمندان درباره اینکه چه میزان از این بیماری، زمینه ژنتیکی دارد، چه میزان از آن مرتبط با مسائل دوران بارداری است و یا چه قدر ارتباط با مسائل اجتماعی و خانوادگی دارد، به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

به نقل از بهداشت‌نیوز، وی افزود: هنوز نمی‌شود سنجید که کدام یک از این عوامل سهم بیشتری دارد ولی به هر صورت یک زمینه‌های ژنتیکی است و در خانواده‌هایی که بیمار مبتلا به طیف اوتیسم دارند دیده می‌شود که این بیماری تکرار بشود. اما داستان طیف اوتیسم خیلی پیچیده‌تر از این است. چون به اصطلاح طیف است و انواع و شدت متغیری دارد.

فرهود در ادامه خاطر نشان کرد: اشخاصی هستند که اصلا متوجه نمی‌شوید که طیف اوتیسم دارند. ممکن است مثلا استاد دانشگاه، راننده یا وزیر باشند. شما علائمی را در این شخص می‌بینید اما چون از صفر تا صد هست یعنی انواع خاکستری را می‌توانید در بیمار مبتلا به طیف اوتیسم ببینید، نمی‌شود بلافاصله گفت که این شخص طیف اوتیسم را دارد یا نه.

این متخصص ژنتیک افزود: البته ژن‌های مرتبط با اختلالات طیف اوتیسم را خیلی مفصل درآوردیم و در آینده نزدیک شاید بتوانیم برنامه‌ای هم برای این درست کنیم. در نتیجه شخصی که فکر می‌کنند مبتلا به طیف اوتیسم است یا در خانواده شخصی هست که طیف اوتیسم دارد با آن مجموعه آزمایشی که برای آن‌ها انجام می‌دهیم بگوییم واقعا این بیماری را دارد یا خیر.

وی در پایان عنوان کرد: این بیماری به این جهت مهم است که حتی برای متخصصین اعصاب هم مشخص نیست که آیا این بیماری، طیف اوتیسم است یا بیماری کوروموزومی یا ADHD (بیش فعال) است . یعنی بین این موارد مردد می‌مانند. به این جهت تعیین کردن طیف اوتیسم با آن برنامه ژنتیکی که تنظیم کردیم، لااقل برای پزشک روشن می‌کند که روی کدام طیف باید بیشتر کار کند.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.