افسردگی از پدر به پسر منتقل می‌شود!

به باور محققان، صرف نظر از ژنتیک، فرزندان ما بازتابی از خودمان هستند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد افسردگی پدر ممکن است به افزایش مشهود افسردگی و مشکلات رفتاری نوجوانان منجر شود.

فرانک یاقوتی/ تازه‌نیوز؛ مطالعات جدید روان‌شناسان نشان می‌دهد شرایط روحی پدر، تاثیر مستقیمی بر شرایط روحی فرزند نوجوان داشته و این موضوع حتی برای ناپدری‌ها و فرزندان همسران‌ها صدق می‌کند.

ژینا نیدرشر /Jenae Neiderhiser، یکی از اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم اجتماعی و استاد برجسته روانشناسی و رشد انسانی و مطالعات خانواده در ایالت پن، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: تحقیقات زیادی بر تاثیر افسردگی افراد یک خانواده بر یکدیگر انجام شده و مطالعات جدید ما نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در بین پدر و فرزندان است.

طی این پژوهش، محققان، تغییرات طبیعی در ارتباط ژنتیکی بین والدین و فرزندان نوجوانشان را در بین ۷۲۰ خانواده تجزیه و تحلیل کردند. نکته مهم این است که بیش از نیمی از خانواده‌های موردمطالعه شامل یک فرزند تنی و یک فرزند ناتنی بودند که پدر و مادر در خانه به طور مستقیم فرزندشان را تربیت می‌‌کردند.

طی این تحقیقات، اعضای خانواده شامل کودکان، مادران و پدران به پرسش‌‌هایی پاسخ دادند که علائم افسردگی، تمایلات رفتاری و هرگونه تعارض والدین – کودکی را اندازه‌‌گیری م‌ ‌کردند. در ادامه، محققان هرگونه ارتباط بین افسردگی در پدران و مسائل رفتاری فرزندانشان را از طریق یک سری مدل بررسی کردند.

در نهایت این تحقیقات نشان داد که افسردگی پدر با افسردگی نوجوانان و مسائل رفتاری نوجوانان مرتبط است. باز هم، این بدون توجه به این است که آیا فرزند و پدر واقعاً از نظر ژنتیکی مرتبط هستند یا خیر.

الکس برت، پروفسور علوم بالینی در ایالت میشیگان در این رابطه می‌‌گوید: نتایج کاملا به انتقال محیطی افسردگی و رفتارهای بین پدران و فرزندان اشاره دارد. به ‌علاوه، ما همچنان شاهد این ارتباط‌‌ها در زیرمجموعه‌‌ای از خانواده‌‌های ترکیبی بودیم که در آن‌‌ها پدر از نظر بیولوژیکی با یکی از کودکان شرکت‌کننده مرتبط بود، اما نه با دیگری، که این موضوع تأییدی مهم بر نتایج ما محسوب می‌شود. ما همچنین دریافتیم که بیشتر این تأثیر به نظر می‌رسد تابعی از تعارض والدین و فرزند باشد. این نوع یافته‌ها به شواهدی اضافه می‌کنند که تعارض والدین کودک نقش پیش‌بینی‌کننده محیطی رفتارهای نوجوانان را بازی می‌‌کند.

نویسندگان مطالعه انتظار داشتند که ارتباطی بین افسردگی والدین و رفتار بچه‌هایشان مشاهده کنند، اما از این‌که مشاهده کردند این ارتباط در بین زوج‌‌های والد –کودکی که از نظر ژنتیکی با هم مرتبط نیستند، ثابت می‌‌ماند، شگفت‌زده شدند.

پروفسور ژینا نیدرشر در پایان توضیحات خود می‌گوید: اگر در آینده مطالعات بیشتری در مورد خانواده‌‌های پلکانی و ترکیبی انجام شود، عالی است. آن‌ها معمولا یک آزمایش طبیعی کم‌استفاده هستند که می‌توانیم از آن‌ها بیشتر بیاموزیم تا به ما کمک کند تأثیرات عوامل محیطی و ژنتیک بر خانواده‌‌ها را از هم جدا کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.