کشوری که شاید گره مذاکرات برجام را باز کند!

تلاش های قطر برای ایفای نقش در روند مذاکرات چقدر می‌تواند طرفین برجام را به سمت توافق نزدیک کند؟

به گزارش تازه‌نیوز، از احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای خبر مثبت تازه‌ای نشده است، غیر از همین رفت و آمد و تلاش‌های قطر که در راستای حل و فصل ماجرا انجام می‌شود. مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در دوحه فایده‌ای نداشت و حتی رابرت مالی آن را اتلاف وقت خواند اما قطر را ناامید را نکرد. در همین راستا هم وزیرخارجه خود را به تهران فرستاده بود. دیدیم که او بار دیگر با مقامات کشورمان مذاکره کرد اما به باور تحلیلگران این گفت‌وگوها نیز نمی‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد.

مثلا جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین امیدی به تاثیرگذاری این رایزنی‌ها ندارد. ضمن اینکه برای قطر نیز به عنوان میانجی یا واسطه نقش قابل توجهی قائل نیست. او درباره آثار سفر اخیر وزیرخارجه قطر به تهران به نامه نیوز گفت: «این سفر صرفا به مساله مذاکرات مربوط نبود. قطعا بخشی از آن به روابط دوجانبه و سلسله‌ همکاری‌هایی که طرفین در تلاش برای رونق بخشیدن به آن هستند، مربوط است. به خصوص که قطر در آستانه برگزاری جام‌جهانی ناگزیر به برقراری یک دیپلماسی فعال با کشورهای منطقه است. لذا بخشی از این سفر به روابط دوجانبه و همکاری‌های مربوط به ظرفیت جام‌جهانی اختصاص خواهد داشت.»

وی افزود: «بخش دیگری از رایزنی‌ها در این سفر نیز احتمالا به موضوع هسته‌ای و مذاکرات مربوط است به خصوص که قطر مایل است در این بین نقشی داشته باشد و از آن بهره‌برداری کند. اما به نظر من اینطور نیست که قطر رابط دو کشور ایران و آمریکا یا رابط ما با کشورهای ۱+۴ باشد. ممکن است قطری‌ها بخواهند در این زمینه ابتکار عمل به خرج دهند اما از جانب ما درخواستی برای نقش‌آفرینی آنها وجود ندارد لذا نقش قطر بستگی به آن حرف‌هایی دارد که در گفت‌وگوها گفته و شنیده شده است.»

قنادباشی با اشاره به اینکه «مذاکرات دوحه نیز با وساطت اروپایی‌ها و بعد از سفر بورل به تهران انجام شد و قطر نقش واسطه را نداشت» گفت: «اکنون نیز دو دیدگاه وجود دارد: برخی خیلی بدبین بوده و معتقدند که آمریکایی‌ها اگر تحریم‌‌ها را هم لغو کنند در عرصه عمل شاید سال‌ها طول بکشد تا عملا آثار تحریم‌ها برداشته شود. برخی دیگر اما با توجه به شرایط جهانی یعنی بحران اوکراین، نگرانی‌های آمریکایی‌ها از روابط متوازن ایران با دیگر کشورها و… باور دارند که آمریکایی‌ها در نهایت ناگزیر به لغو تحریم‌ها خواهند بود. منتها طبیعی است که قدری طول خواهد کشید.»

این مطالب را از دست ندهید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.