پایان برجام با لبخند عربستان و اسرائیل/ بایدن راه ترامپ را پیش‌گرفت!

اگر قرار باشد توافقی احیا نشود، بایدن روابط نزدیک تر با اسرائیل و عربستان و ائتلاف ضد ایرانی در منطقه برای جلوگیری از ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گزارش تازه نیوز، سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به عربستان و سرزمین‌های اشغالی پیام‌های مهمی برای خاورمیانه و ایران خواهد داشت.

روزنامه هیل، چاپ امریکا در تحلیلی درباره این سفر و دستاوردهای احتمالی‌اش نوشت: برخی کارشناسان بر این باورند که بایدن در سفر به اسرائیل و عربستان همان سیاست های ترامپ در خاورمیانه را ادامه خواهد داد.

بایدن در جستجوی بازگشت به توافقی(برجام) بود که ترامپ از آن خارج شد اما اگر قرار باشد توافقی احیا نشود روابط نزدیک تر با اسرائیل و عربستان و ائتلاف ضد ایرانی در منطقه برای جلوگیری از ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بایدن درخواست ایران برای برداشتن نام سپاه از لیست تحریم ها را رد کرد، اقدامی که تمام تلاش ها برای احیای برجام را به شکست می رساند. در حالی که بایدن به دنبال احیای روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین است و سفارت ایالات متحده در بیت المقدس را بازنگه داشته است. دولت بایدن همچنین از دستاوردهای دولت ترامپ مانند توافق ابراهیم استقبال کرده است.

انتظار می رود سفر بایدن با ترویج بیشتر توافق ابراهیم همراه باشد. پرواز مستقیم از تل آویو به جده پیامی روشن از حرکت رو به جلوی عربستان برای افزایش روابط با اسرائیل دارد. یک مقام ارشد اسرائیلی در این باره می گوید: ایالات متحده نیز بر روی توافق ابراهیم سرمایه گذاری کرده است و اگر ما بتوانیم سعودی ها را هم با این توافق هم مسیر کنیم این یک تغییر مهم در بازی منطقه خواهد بود.

روز شنبه بایدن در مقاله‌ای در واشنگتن پست گفت که سیاست هایش در یک سال و نیم گذشته به دستیابی به خاورمیانه باثبات تر و امن تر کمک کرده است. او استدلال کرد که دولتش سیاست چک سفیدی که ترامپ در مقابل عربستان در پیش گرفته بود را برعکس کرده و دیدارهای آتی اش در خاورمیانه به نفع آمریکاست.

اسرائیل بر روی گزینه کاهش تنش بین عربستان و آمریکا سرمایه گذاری کرده است. یک مقام ارشد اسرائیلی می گوید: تثبیت یا احیای روابط عربستان سعودی و ایالات متحده و همزمان ترغیب عربستان به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل برای عقب راندن ایران بسیار مهم است.

چارلز کوپچان، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی که در کاخ سفید اوباما کار می کرد، گفت: من فکر می کنم که بایدن باید حمایت قوی خود از اسرائیل را نشان دهد و در عین حال نسبت به ترامپ نگرانی بیشتری به مسئله فلسطین داشته باشد و بر حمایت واشنگتن از راه حل دو کشور پافشاری کند. با این حال، بایدن احتمالا از هر دو طرف به خاطر قتل شیرین ابوعاقله تحت فشار قرار خواهد گرفت. خانواده ابوعاقله روز جمعه نامه تندی به بایدن نوشتند و دولت او را به کمک به سفید کردن قتل عاقله به خاطر عدم اطمینان در تحقیقات مستقل و شفاف متهم کردند.

 

۱ نظر
  1. موحد

    توافق برجام انجام نخواهد شد وهمه طرفهای برجام از اخلاق شیطانی لج کردن طبعیت می کنند وجهان را به جنگ خواند کشاند وعاقبت همه انها داخل شدن درجهنم خداوند است از امریکا گرفته تا ایران.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.