دلیل اختلاف بر سر حقوق بازنشستگان چیست؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان این سازمان روایتی متفاوت از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دارند. اختلاف میان این دو روایت به حدی است که به نظر می‌رسد این سازمان به زودی در رابطه با مستمری‌بگیران خود با چالش جدیدی غیر از چالش افزایش ۱۰ درصدی حقوق آن‌ها روبرو می‌شود.

به گزارش تازه نیوز، یکی از مطالبات تسویه نشده بازنشستگان تامین اجتماعی، بخش اجرا نشده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که از زمان اجرا در اسفند سال ۹۹ تاکنون معطل مانده است.

اختلاف بر سر افزایش حقوق مستمری‌بگیران

البته این ماجرا به پیش از جنجالی شدن نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ مربوط است. در حقیقت این روز‌ها در سایه روزه سکوت مجلس، اختلاف نظر میان دولت و بازنشستگان بر سر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به شدت سابق برقرار است. در نتیجه کمتر راجع به طلب پرداخت نشده متناسب‌سازی صحبت می‌شود.

با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تازگی راجع به بخش اجرا نشده متناسب‌سازی، صحبت‌های داشت که با توقع بازنشستگان متفاوت بود. به صورت مشخص در روایتی که ایلنا آن را از زبان میرهاشم موسوی آورده، آمده است: «این ۲۵درصد باقی‌مانده درست است، ولی ۲۵درصد مزبور مربوط به زمان برقراری حقوق است. عددی که از این ۲۵درصد روی حقوق مستمری تاثیر می‌گذارد چیزی بین چهار تا پنج درصد است. به صورت جدی پیگیر اعمال تاثیر همین ۲۵درصد باقی‌مانده در سال جاری هستیم و این موضوع حق بازنشستگان است. ما نیز اعلام کردیم که انشاالله باید برای سایر سطوح بای اعمال شود.»

واضح است که در این روایت، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چیزی از بخش دوم خواسته کارگران بازنشسته نمی‌گوید. این یعنی اینکه سازمان خود را مکلف نمی‌داند تا در چارچوب تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه، قانون متناسب‌سازی را یکبار دیگر اجرا کند.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اتفاقی بود که عاقبت بعد از فراز و فرود فراوان در انتهای سال ۹۹ انجام شد. در هر نظام اقتصادی، مستمری بازنشستگی به دلیل تورم سالیانه به مرور ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. با توجه به تکرر نوسانات اقتصادی در ایران، مساله زوال حقوق بازنشستگان شیب شدیدتری دارد.
این به معنی آن است که اگر کارمند یا کارگری ۱۰ سال پیش با دریافت مستمری قابل قبولی بازنشسته شده بود، حالا حقوق بازنشستگی او دیگر ارزش سابق را ندارد. حتی در مقایسه با کارگر یا کارمند هم‌رتبه دیگری که در سال‌های بعد از او بازنشسته می‌شود، به صورت چشمگیری کمتر است.
نتیجه این وضعیت اجرای برنامه‌های ادواری متناسب‌سازی از سوی دولت‌هاست. زیرا باتوجه به ماهیت اجتماعی و بین‌النسلی صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها در قبال استمرار فعالیت این صندوق‌ها مسئولیتی تضامنی دارند.

بر همین اساس بود که یک نوبت در انتهای دهه ۸۰ و نوبت دوم در انتهای دهه ۹۰ دولت‌های وقت به ترتیب برنامه‌های موسوم به همسان‌سازی و متناسب‌سازی را اجرا کردند تا از محل منابعی غیر منابع این صندوق‌ها امکان ترمیم قدرت خرید بازنشستگان را فراهم کنند.
با توجه به تفاوتی که بین دیدگاه‌های بازنشستگان و مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، به نظر می‌رسد سوای از مساله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در سال ۱۴۰۱، تامین اجتماعی در رابطه با اجرای قانون متناسب‌سازی نیز به زودی با چالش دیگری روبرو می‌شود.

22 نظر
  1. هموطن

    با توجه به وظایف خطیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حقوق مستمری بگیران متناسب با افزایش تورم سالیانه و عدم توازن دخل و خرج سازمان،در صورت تداوم روند مدیریتی فعلی سازمان وعدم چاره اندیشی به موقع برای پرداخت مطالبات سازمان و همچنین به کارگیری مدیران کارآمد بر مجموعه سازمان،در سالهای آتی با بحران های جدی تری مواجه خواهیم شد فلذا از وکلای محترم ملت انتظار میرود مسئولانه در امر حل مشکلات سازمان ورود فرمایند.

    1. محسن

      عمده دلیل بحرانهایی که شما میفرمایید ، ماحصل دست اندازی دولتها بر منابع و منافع صندوقهای بازنشستگی است . من و شمایی که بخشی از درآمدمان را ۳۰ سال به صندوق های بازنشستگی تقدیم کرده ایم ، چرا میبایست تحت فشار این بحران باشیم . آنچه در حال حاضر در حال اتفاق است ، شباهت زیادی به بازی دست رشته دارد که بین دولت و مجلس در جریان است و سازمان تامین اجتماعی هم نقش کی بود کی بود ؟ من نبودم را بازی میکند . دولت به خوبی بر تخلف خود آگاه است اما این نکته را هم میداند که در صورت باخت در این بازی میبایست پاسخگوی صندوقهای لشگری و کشوری و در نهایت قشر شاغلین و کارمندان خودش باشد که امسال تنها ۱۰ درصد افزایش حقوق را توامان با تورم خودگفته ی ۵۰ درصدی ، تجربه میکنند . تنها بهانه هم افزایش تورم در صورت افزایش حقوق و دستمزد است . اما سوال اینجاست ؛ در حال حاضر که فقط ۱۰ درصد افزایش در حقوق ها اعمال شده است ، پس تورم ۵۰ درصدی از کجاست ؟ و اینکه زیر بار فشار معیشتی موجود ، تا چه زمان سرهایتان را زیر برف نگه میدارید ؟ هنوز زمان آن صبح جمعه ی معروف دولت روحانی برای شما اتفاق نیفتاده که متوجه وضعیت اسفناک معیشتی ملت شوید ؟

      1. حیدر

        چون مسئولین این مملکت خودشون اصلا پا ۱۰۰ سالگی بازنشستگی ندارند . درد باز نشسته را نمیفهمند. نمی فهمند . تمام

  2. ش پوراحمدی

    بنظر می‌رسد موضوع اضافه حقوقهابشدت کشدارشده وباوجودگذشت یکسوم ارسال هیچکدام ازروساخودرامقیدبه عمل به قانون نمیداندلذ آیااستبدادشاخ ودم دارد اگرکسی باصحبت با حکومت به نتیجه نرسیده راهی رابایدبرای گرفتن حق خوددرپیش بگیرد

    1. احمد شورکی

      و ا مصیبتا اگه همه امور مملکت با این شیوه مدیریت اداره شود دیگه چندماه برای دو ریال حقوق بازنشستگان باید وقت اینهمه مجموعه صرف شود هزینه همین جلسات را داده بودند مشکل حقوق حل شده بود

  3. عباس

    دلیلش عدم صداقت و دروغگویی و خصلت چپاولگری عده ای مسئول نماست

  4. نامی

    اقا چون‌نصف از سال گذشت ما تمام معوقع با دیرکردش می خواهیم

  5. سردار

    دولت اشتباه کرده حق بیمه کارگران را ۵۷درصد ۱۴۰۱ زیاد کرده ولی حقوق کل بازنشستگان تامین اجتماعی سایر سطوح را ۱۰ درصد دولت رئیسی غیر مردمی و ضد مردمه رئیسی باید استعفا بده خیلی دیگه نا کار آمده

  6. مهراب

    بدترین مشکل، اعتماد به مسئولین دولت و مجلس و تامین اجتماعی است که همیشه غیر از خیانت و بی عدالتی نبوده، که اگراز اعتماد مردم،دولت مردان سواستفاده نکنند همه مشکلات هم حل میشود ونیازی به دور زدن قشر زحمت کش نخواهد بود.

  7. دانیال

    باید تاسف خورد بحال حکومتی که خود قانون شکنی میکند و توان حل کوچکترین مشکلات را ندارد.
    افسوس و صدافسو

  8. پرویز

    چراوقتی دلارهای این کشورخرج بیگانه هامیشه تورم ایجادنمیشه؟ولی حق قانونی مردم خودشون رابخوان بدن تورم زاست!!!!والله خنده داره…مشخصه خارجیهانسبت به مردم داخل ارجحیت دارند!!

  9. احمد

    تادست دولت ازسازمان تامین اجتماعی کوتاه نشود آش همین آش و کاسه همین کاسه

  10. مسعود

    دلیلش کاملا مشخصه نادانی و اِشراف نداشتن دولت بیسواد به قانون و زیر پا گذاشتن بدیهی ترین قوانین جاری مملکت و البته پاچه خواری نمایندگان بازنشتگان و رئیس تامین اجتماعی این سازما متعلق به سهامداران آن یعنی بازنشستگان و کارگران هست منتها توسط دولت زورگو و قانون شکن غصب شده به همین دلیل ساده و روشن !!

  11. قاسم

    خدا لعنت کنه آن مسؤلی
    را که در باره حقوق بازنشستگان سنگ اندازی می‌کنه و نمی گذارد باز نشسته ها به حق و حقوق قانونی خودشان برسن.خدا یا خودت لعنتعشان کن بخدا خسته شدیم برا این چندر غاز این همه جلسه های بی اثر گذاشتن و بی فایده بوده

  12. ابراهیمی

    عرض ادب و احترام
    بدیهی است تصمیم هیات دولت و تعلل رئیس محترم مجلس در ارتباط با افزایش حقوق سایر سطوح من درآوردی این دو نهاد بنوعی حق الناس و تضییع حق بازنشستگان تامین اجتماعی بوده و خواهد بود. کارشناسان سازمان برنامه بودجه، هیات دولت و مجلس باید به این نکته توجه داشته باشند که برای مشمولان بالای حداقل بگیر در زمان اشتغال حق بیمه بیشتری نسبت به حداقل بگیران پرداخت شده است و به همان نسبت نیز باید از افزایش حقوق سالانه بیشتری برخوردار شوند و بدیهی است دامن زدن به این نوع تصمیمات و رفتارها بنوعی عوام فریبی، توهین به شعور اجتماعی و تضییع حق است.

  13. اسکندر عزیزی

    خدارو خوش میاد که مارو با حقوق کم جلوی زن و بچمون شرمنده میکنید .

  14. ناشناس

    سلام بازنشستگان عزیز اینا سر وته یک کرباسند ما مرد جنگیم حقمون باید بزور بگیریم .

  15. ایران

    واقعا جای تعجب که بعد چهار ماه دنبال اختلاف میگردند شما چگونه خبرگزاری هستید که پیگیر نیستید یا از ترس سکوت میکنید هدف فقط پس ندادن بدهی سنگین دولت به سازمان پس راحت ترین کار زیر پا گداشتن قانون و دخالت دولت در اموری است که حق دخالت ندارد .دولتی که به راحتی دست در جیب مردم و بازنشستگان میکنه چه طوری میخواد جلوی دزدی و اختلاس بگید .

  16. محمد

    اقایان می خواهند در خارج از کشور جای پا داشته باشند از جیب مردم هزینه می کنند.

  17. محمد

    این نوع تفکرات.از دامن دولت انقلابی وعدالت محور وپایبند به حاکمیت ضعفا برآمده…که مبنا واساس پایه این حکومتها براساس زور وتزویر وریاست..من نمیدانم چرا بازنشسته ها ..به این دولت غیر قانونمند دست احتیاج بلند میکنند..این دولت هنوز بیمه پرداختی که کارگر برای دوره پیری وبازنشستگی پرداخت میکند..را نمیفهمد..میخواهید از ماده وتبصره چیزی بفهمد…

  18. محمود احمدی نژاد

    بازنشستگان عزیز هدف از این همه بی عدالتی فقیرسازی جامعه است تا حکام راحت تر بر گرده مردم سوار باشند چون هر چه گرسنه تر باشند سر به زیر خواهند بود و در مورد هیچ چیز اعتراض نخواهند کرد.

  19. حمید

    یعنی یه مرد در جمهوری اسلامی پیدا نمیشه تکلیف افزایش حقوق ما را اعلام کنه .این رییسی چرا حرف نمیزنه مگه ریاست یه مملکت را بهش ندادن اصلا خودش میدونه چکاره هست قالیباف چرا چیزی نمیگه مگه مجلس دستش نیست پس این مجلس کارش چیه .چرا اینا یه کلمه نمیگن که ما هیچ چیزی به بازنشستگان نمیدیم تا ما هم بدونیم باید چکار کنیم چرا چهار ماه هست ما را بین زمین هوا سرگردون قرار دادن .یعنی کسی نیست به این ها بگه تکلیف ما را با یه کلمه روشن کنند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.