قیمت جدید لاماری ایما؛ نیامده ۱۰۰میلیون گران شد/ بازار خودرو آزاد شده که هر ماه افزایش قیمت می‌دهند؟!

قیمت جدید لاماری ایما که در مرحه اول فروش خودرو کم‌تر از یک میلیارد قیمت‌گذاری شده بود، حالا با افزایشی قریب به ۱۰۰میلیون تومان، ۱٬۰۷۹٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان تعیین شده است.

به گزارش تازه نیوز، خودروی شاسی‌بلند لاماری ایما محصول آرین پارس موتور که در سال ۱۴۰۰ رونمایی و قرار بود تا پیش از عید امسال اولین نمونه‌های آن وارد بازار شود، هنوز و پس از گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۱ آماده عرضه نشده. اما نکته مهم درمورد این خودرو قیمت‌گذاری عجیب و تغییر چندباره آن است!

لاماری ایما پاییز و زمستان سال گذشته و از میان صحبت‌های مسئولین شرکت تولیدکننده، خودرویی در رنج قیمتی ۹۰۰میلیون تومان توصیف شده بود. اما پس از تاخیری که به مجوزهای وزارت صمت نسبت دادند، تحویل اولین سری تولیدات این خودروسازی به سال ۱۴۰۱ موکول شد.

با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، لاماری ایما هم نخستین فروش خود را اردیبهشت امسال و در مرحله اول ثبت‌نام این سامانه تجربه کرد. طرح فروشی با موعد تحویل ۹۰ روزه و قیمت ۹۸۹میلیون تومان، که بیش‌تر از وعده‌های اعلام‌شده بود اما با توجه به وضعیت بازار خودرو در سال جدید و قیمت‌گذاری رقبای هم‌رده، تا حدی قابل قبول و میلیاردی نبودنِ آن امیدوارکننده به‌نظر می‌رسید. هرچند همان زمان هم این سوال پیش آمد که چرا خودرویی که ماه‌هاست برای ورود به بازار اعلام آمادگی می‌کند، بیش از ۳ ماه برای تحویل به مشتریان فرصت خواسته، و همانند محصولات مشابه شرکت‌های رقیب، به‌طور مشخص فیدلیتی و دیگنیتی بهمن، زمان کم‌تری برای خواب پول خریدار در نظر نگرفته است!

اما در حالی که هنوز مهلت ۹۰ روزه مرحله اول ثبت‌نام لاماری به سر نرسیده و اولین سری این خودرو تحویل متقاضیان نشده است، ارین پارس موتور برای مرحله دوم ثبت نام سامانه فروش، قیمت محصول خود را با ۹۰میلیون تومان افزایش ۱٬۰۷۹٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان اعلام کرد!

با توجه به این‌که نتایج دور قبلی ثبت نام و میزان استقبال از این خودرو به صورت عمومی منتشر نشده، قیمت‌گذاری جدید از دو حالت خارج نیست؛ یا مدیران این خودروسازی قیمت قبلی را برای تحریک بازار کافی ندیده و قصد دارند با افزایش مرحله‌ای قیمت، عطش بازار را نسبت به این خودرو و سود دلالی(!) آن بالا ببرند، یا با چنان اسقبالی روبه‌رو شده‌اند که طمع سود بیش‌تر آن‌ها را به افزایش قیمت ترغیب کرده است! وگرنه در طول دو ماه گذشته تغییر خاصی در شرایط کشور، قوانین حوزه خودرو، نرخ دلار، حقوق کارگر و دیگر عوامل موثر در قیمت‌گذاری خودروها رخ نداده که در این مدت کوتاه، لاماری نیامده ۱۰ درصد گران شده است.

قیمت لاماری در تیرماه
قیمت لاماری ایما، مرحله دوم ثبت نام سامانه تخصیص خودرو

ادعا درباره سود دلالی این خودرو هم از آن جهت است که نباید فراموش کنیم موعد تحویل ۹۰ روز کاری بدون سود مشارکت، به‌معنای خواب بیش از ۳ ماهه پول مشتریان است؛ نتیجه آن‌که برندگان قرعه‌کشی و منتخبین هفت‌خوان وزارت صمت برای دریافت خودرو، ماشینی که پس از ۳ ماه تحویل می‌گیرند را کم‌تر از ۱٫۵میلیارد آگهی نخواهند کرد!

افزایش قیمت رسمی خودروها محدود به لاماری ایما نیست؛ کرمان‌موتور هم خودروی تیگو۷ خود را پس از اعلام قیمت ۱٬۰۴۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی در بهار امسال، با افزایش بیش از ۶۰میلیون به یک‌میلیارد و ۱۰۳میلیون تومان رسانده و ۹۰ روزه تحویل می‌دهد! شاید در این میان و در این تیپ خودرویی (شاسی‌بلند جمع‌وجور شهری)، تنها گروه خودروسازی بهمن باشد که افزایش قیمت خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در سال جدید را تکرار نکرد و در دور جدید ثبت‌نام که از شب گذشته آغاز شده، محصولات خود را کماکان به همان قیمت اعلامی اردیبهشت یعنی ۸۵۹ و ۹۳۵میلیون تومان به فروش می‌رساند.

اکنون باید از متولیان خودروی کشور به‌ویژه مسئولین وزارت صمت پرسید آیا واردات خودرو آزاد و بازار کشور رقابتی شده، که خودروسازان هر قیمتی که می‌خواهند را تعیین می‌کنند و در فاصله یک یا دو ماه افزایش می‌دهند؟ اگر چنین است لااقل به مردم هم اعلام کنند تا یک خبر خوش خودرویی در این ماه‌های بدخبری شنیده باشیم؛ حتی اگر مثل دیگر وعده‌ها هرگز رنگ واقعیت نبیند.

این مطالب را هم ببینید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.