بایدن در خاورمیانه بدنبال اعتبار از دست‌رفته ایالات متحده است!

گشایش به روی ایران و شکست‌ها در لیبی و سوریه برای اعتبار ایالات متحده ویرانگر بود با این حال، آنها اسرائیل و همسایگان عربش را به هم نزدیکتر کردند!

به گزارش تازه نیوز، وال استریت ژورنال در تحلیلی دیدگاه روسل میدفلو، یک راستگرای طرفدار اسراییل در خصوص حضور ایالات متحده در خاورمیانه را بررسی کرد.

این مقاله تحلیلی با عنوان «آیا بایدن می‌تواند اشتباهات اوباما در خاورمیانه را اصلاح کند؟» در وال استریت ژورنال منتشر شده است.
در این مقاله می‌خوانیم: گشایش به روی ایران و شکست‌ها در لیبی و سوریه برای اعتبار ایالات متحده ویرانگر بود با این حال، آنها اسرائیل و همسایگان عربش را به هم نزدیکتر کردند! بایدن امیدوار بود توافق هسته ای با ایران را زنده کند، اسرائیل را به خاطر رفتارش با فلسطینی ها شماتت کند و از تعهدات ایالات متحده به کشورهای عرب خلیج فارس بکاهد.
با این حال، ایران جسورانه در کنار تعهد دولت بایدن برای بازگشت به توافق، مشغول انباشتن اورانیوم تسلیحاتی و تقویت روابطش با روسیه و چین است. طرح انرژی سبز بایدن با اوج گرفتن قیمت های نفت دیگر طرفداری ندارد. رئیس جمهور امریکا اکنون به دنبال تقویت اتحادهای قدیمی آمریکا با کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی است.

با این حال، اوضاع فرق کرده و اعتماد منطقه به خِرد و حتی شایستگی رهبری سیاسی ایالات متحده از بین رفته است. اعراب و اسرائیلی ها به طور یکسان شکست های زنجیره ای دولت اوباما را به یاد دارند. دولت اوباما در درک دگرگونی های رخ داده در جامعه اسرائیل و روابطش با جامعه فلسطین ناتوان بود. به نظر می رسید نه آقای کری و نه آقای اوباما درک نکردند که چگونه عدم محبوبیت شخصی آنها در اسرائیل، سیاست صلح را در میان اسرائیلی ها تغییر داد.
زمانی که دولت اوباما از سیاست آشتی با جهان عرب به سیاست پل سازی با ایران تغییر رویه داد، بسیاری از اعراب این انفعال ظاهری، همراه با انفعال ایالات متحده در سوریه را به عنوان یک خیانت تاریخی تفسیر کردند.
با جنگ غزه در سال 2014 و طولانی شدن گفتگوهای آتش بس مشخص شد که مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و فتح (حزب حاکم تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری) بی سر و صدا از موضع اسرائیل حمایت می کنند. به این امید که حماس تا حد ممکن ضربه بخورد. گفتگو کنندگان آمریکایی در کنار ترکیه و قطر ایستادند که می خواستند به خاطر کاهش تلفات، سریع تر قضیه را فیصله دهند.
در یک آتشباری که اسرائیلی‌ها به سمت شهرهای فلسطینی شلیک کردند، قدرت‌های سنگین وزن جهان عرب از اسرائیل حمایت می‌کردند – دولت اوباما ناخواسته به هدفی دست یافته بود که چندین نسل از دیپلمات‌های آمریکایی از آن اجتناب می کردند: گذاشتن بنیان ادغام اسرائیل در خاورمیانه.
تلاش بایدن برای احیای دوباره هسته سیاست های دولت اوباما، اعراب و اسرائیلی‌ها را به این فکر فرو برده که آیا روزهای اغماض و استکبار بازگشته است؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.