پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون ۵۰درصد مخاطب ندارد!

فاجعه در صداوسیما: مردم خندوانه و عصر جدید را هم نمی‌بینند!

انتشار گزارش آخرین نظرسنجی از مردم درباره برنامه‌های تلویزیون حاکی از آن است که اولا سریال‌های تلویزیون جزو پربیننده‌های این رسانه نیستند و ثانیا پرمخاطب ترین برنامه تلویزیون هم در مرز ۵۰ درصد مخاطب قرار دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، افت کیفی برنامه‌های صداوسیما و در کنار آن ریزش مخاطبان تلویزیون باعث شده مردم با رغبت بیشتری سراغ شبکه‌های نمایش خانگی و البته سایر درگاه‌های نشر محتوا از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای و یا شرکت‌های توزیع فیلم و سریال خارجی برای استفاده بهینه از اوقات فراغت خود بروند.

این رفتار عمومی در کنار بی توجهی صداوسیما به اقتضائات روز، عدم تولید برنامه‌های سرگرم کننده، جلوگیری از فعالیت شبکه نمایش خانگی و برخی رفتارهای عجیب در ممیزی برنامه‌های صداوسیما و فضای مجازی، در کنار کوچ گسترده هنرمندان و برنامه سازان به پلتفرم‌های خصوصی عاملی شده برای کاهش مخاطبان رسانه انحصاری صداوسیما در کشور. حتی اکران آگهی محیطی برای سریال جدید شبکه اول سیما که اتفاقی نادر در چهل سال گذشته بود، به داد تلویزیون نرسید و تبلیغ بیلبوردی یک سریال هم نتوانست مخاطب خاصی برای این سریال دست و پا کند.

به این نکات افزایش عجیب و غریب آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون را هم اضافه کنید، اتفاقی که در رسانه‌های دولتی هیچ کشوری رخ نمی‌دهد و امروز تقریبا سهمی 30درصدی از آنتن تلویزیون و رادیو را به خود اختصاص داده است. به عبارتی تلویزیون دولتی و رسانه حاکمیت در ایران، به صندوق پخش آگهی‌های بازرگانی تبدیل شده و کسی هم ظاهرا جلودار تغییر رویه این سازمان نیست و بدتر از آن مشخص نیست درآمد هنگفت بازرگانی در صداوسیما صرف چه امری می‌شود که تولیدات شبکه‌های تلویزیونی هر روز ضعیف تر از دیروز است و مخاطب کمتری نسبت به گذشته دارد. همچنین عدم شفافیت مالی در بخش بازرگانی صداوسیما، عملا برنامه سازی و برنامه‌های پرمخاطب را تبدیل به بوق تبلیغاتی کرده و اصطلاحا «آتن فروشی» در صداوسیما به یک اتفاق عادی و روتین تبدیل شده است. همه این اتفاقات باعث شده روزنامه وابسته به آستان قدس که هیات امنای آن را رهبر انقلاب تعیین می‌کند، زبان انتقاد تند به صداوسیما بگشاید. روزنامه خراسان در نقدی صریح درباره عملکرد بد صداوسیما نوشت:

بر اساس نظرسنجی صداوسیما، «عصر جدید ۳» در خرداد ماه ۱۴۰۱ با جلب ۴۴.۴ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون است و «خندوانه» با ۳۹.۲ درصد بیننده، دومین برنامه پرمخاطب.

بنابراین هیچ برنامه تلویزیونی به مرز ۵۰ درصد مخاطب نرسیده که نشان از ضعف نسبی تلویزیون در این روزها دارد.

مخاطب ۱۰ درصدی برای اغلب سریال‌های تلویزیون، نشان‌دهنده قرار گرفتن سریال‌های ماه‌های اخیر سیما، در مرز بحران است؛ بحرانی که ممکن است با روگردانی مخاطب از آنتن شبانه سیما، به سوختن سریال‌های بعدی (که چه بسا بهتر باشند) منجر شود.

جالب این که ساترا (صداوسیما) در همین حال، در حال انجام اقداماتی برای پیچیدن نسخه سریال‌های خانگی است که ممکن است تا تعطیلی کامل آن‌ها ادامه یابد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.