یارکشی سیاسی و تجاری امریکا در خاورمیانه

چه شد که بایدن شخصا برای دستبوسی به عربستان رفت؟

عربستان دیر وارد بازی جهانی کنترل بنادر شده است و بن سلمان قصد دارد پادشاهی را به یک هاب لجستیکی و حمل و نقل تبدیل کند که قاره ها را به هم متصل می کند و جایگزین بنادر امارات و قطر در خاورمیانه می شود.

به گزارش تازه نیوز، جیمز دورسی در تحلیل سفر بایدن به خاورمیانه و عربستان سعودی در «اوراسیا ریوو» مقاله‌ای با این تیتر منتشر کرد: شمشیر دولبه؛ زیارت اقای بایدن از جده!

وی در این مقاله نوشت: مسئله اینجاست که اذعان بایدن به اینکه خاورمیانه را رها نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود از سوی رئیس جمهوری مطرح می شود که چه بسا سه سال دیگر رئیس جمهور ایالات متحده که همین حالا هم قدرتش تضعیف شده، نباشد.

در بیانیه توافق شده بین عربستان و ایالات متحده بر اهمیت حفظ جریان آزاد تجارت از گذر آبراه های بین المللی راهبردی مانند باب المندب و تنگه هرمز تاکید شد. یک واحد دریایی اخیرا تاسیس شده به نام گروه ویژه ۱۵۳ که بر تقویت امنیت بر باب المندب و رهگیری قاچاق به یمن جنگ زده تمرکز خواهد کرد.
از نظر بایدن همکاری با بازیگران منطقه ای با توجه به این گزارش که روسیه در آفریقا تلاش هایی برای ایجاد پایگاه دریایی داشته است باید تقویت شود. مشکل سازتر اینکه کشورهای خلیج فارس با چین همکاری نزدیک دارند که بنادر و پایانه هایی در عربستان، عمان، سودان و جیبوتی دارد. به علاوه، افزایش توانمندی دریایی ایران، محیط را پیچیده تر هم می کند.

عربستان دیر وارد بازی جهانی کنترل بنادر شده است و بن سلمان قصد دارد پادشاهی را به یک هاب لجستیکی و حمل و نقل تبدیل کند که قاره ها را به هم متصل می کند و جایگزین بنادر امارات و قطر در خاورمیانه می شود.

ایالات متحده و متحدانش پهپادهای ایرانی را تهدیدی بزرگ می دانند. آقای قرقاش فاش کرد که امارات در آستانه فرستادن سفیر خود به ایران برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۶ است. در شرایطی که امارات موضع دوستانه خود را با ایران اعلام می کند و کشورهایی مانند قطر، عمان، کویت و عراق هم بعید است که در این مرحله سیاست های تقابلی با ایران داشته باشند، ستون های اصلی ضد ایرانی بایدن در منطقه عربستان، بحرین، مصر، اردن و اسرائیل هستند.
این موارد همگی چاره ای برای آقای بایدن نگذاشته بود مگر اینکه خودش با پای خودش برای دستبوسی به جده برود!

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.