اتصال عراق به شبکه برق عربستان با هدف دورزدن ایران!

رئیس مرکز پژوهش های راهبردی «الاتحاد» عراق با تاکید بر اینکه اتصال عراق به شبکه برق عربستان مشکلی را حل نمی کند، این اقدام را سیاسی و با هدف دور کردن عراق از ایران دانست.

به گزارش تازه نیوز، «محمود الهاشمی» می گوید که پیش از این در سال ۲۰۱۹ توافقی بین عراق با شورای همکاری خلیج فارس برای تاسیس دو خط انتقال برق به طول ۳۰۰ کیلومتر امضا شد که بخشی از این خطوط از داخل کویت و بخشی دیگر در خاک عراق است تا بتواند تنها ۵۰۰ مگاوات برق برساند.

به نقل از افکارنیوز، الهاشمی تصریح کرد که وزارت برق عراق می گوید عمده این طرح را اجرا کرده است اما اتصال برقی با عربستان سعودی از «عرعر» تا «الیوسفیه» با توان هزار مگاوات و فشار ۴۰۰ کیلوولت به حدود ۴۳۵ کیلومتر می رسد که هنوز با وجود توافقات قبلی اجرایی نشده است.

رئیس مرکز پژوهش های راهبردی الاتحاد عراق تاکید کرد که این خط اتصال برق مشکلاتی مانند طول مسافت و عبور از مناطق بیایانی و رملی را کنار مسائل و هشدارهای امنیتی دارد.

به گفته الهاشمی، عربستان این خط انتقال برق را بخشی از طرح های سرمایه گذاری در قالب چشم انداز توسعه ای ۲۰۳۰ این کشور می داند.

تحلیلگر عراقی افزود: در عمل، عملیات اتصال عراق به شبکه برق عربستان بی فایده است زیرا نیاز عراق به برق بالغ بر ۳۵ هزار مگاوات است و با این حساب، ۵۰۰ مگاوات چه دردی از آن دوا خواهد کرد؟ نیاز کشور عراق به برق از این هم بیشتر است زیرا جمعیت آن در حال افزایش است و یک مشکل دیگر هم دارد؛ میزان برق فعلی (در صورت تامین) فقط برای روشنایی استفاده می شود و تکانی به دستگاه های کارخانجات و صنایع نداده است زیرا این صنایع به دست اشغالگران تخریب شده اند.

وی با ذکر اینکه این اتصال برقی کمکی به عراق نمی کند درباره اهداف این طرح گفت: تردیدی نیست که هدف از اتصال برق عراق به کشورهای شورای همکاری، سیاسی است تا عراق را از جمهوری اسلامی ایران دور کند همان طور که بر عراق از دریچه تحریم ها فشار می آورد تا در پرداخت بدهی های ایران به مشکل بخورد.

این تحلیلگر توضیح داد: در سفر بایدن به عربستان، او موضوع اتصال برق عراق با شورای همکاری را با این هدف به میان آورد که آمریکا را دست برتر نشان دهد و این اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک و دخالت در امور منطقه است.

الهاشمی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که عربستان سعودی، خود از بحران برق به ویژه در مناطق جنوبی رنج می برد و قیمت برق آن بالا است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.