درخواست اردوغان از ایران و روسیه بعد از نشست آستانه در تهران

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، از تهران و مسکو می‌خواهد در جنگ با سازمان‌های تروریستی در ۳۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه و سوریه، در کنار آنکارا قرار گیرند.

به گزارش تازه نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بعد از بازگشت از سفر تهران و حضور در نشست سه جانبه کشورهای ضامن روند آستانه اعلام کرد، ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه برخی اختلافات دارند اما مقابله با تروریسم، هدف مشترک هر سه کشور است.

به نقل از فارس، به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، اردوغان ادعا کرد: «ما علیه سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک/پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ، در موضوع تروریسم اتفاق داریم. علاوه بر این، این مشکل است که بیشترین آسیب را به رژیم سوریه وارد می‌کند. در حال حاضر این سازمان تروریستی چاه‌های نفت به ویژه در شرق فرات را جذب و بهره‌برداری می‌کند و پس از آن به رژیم نیز می‌فروشد».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «ایالات متحده از جمله در زمان روسای جمهور قبلی هزاران کامیون سلاح، مهمات و تجهیزات را به سازمان‌های تروریستی آنجا داده است، این هنوز هم ادامه دارد. حتی نیروهای ائتلاف (به رهبری آمریکا) نیز به همین منوال به حمایت خود ادامه می‌دهند».

وی با بیان اینکه با جو بایدن در این خصوص حرف زده است، گفت: «شما دارید همه این کامیون‌ها را به اینجا می‌فرستید. شما دارید به همه این سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنید. شما می‌گویید “ما در جنگ با تروریسم با هم هستیم و ما عضو ناتو هستیم”. چگونه ما با هم هستیم؟ ما باید درباره این موضوعات دائما کار کنیم».

اردوغان با بیان اینکه احتمال عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه وجود دارد، ادعا کرد تا زمانی که نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه رفع نشود عملیات جدید در سوریه در دستورکار ترکیه باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که این کشور با حساسیت همه تحولات در شرق فرات، ادلب و عفرین سوریه دنبال می‌کند.

رجب طیب اردوغان همچنین اعلام کرد، ترکیه از روسیه و ایران می‌خواهد در جنگ با سازمان‌های تروریستی در ۳۰ کیلومتری جنوب مرز، در کنار ترکیه قرار گیرند.

وی افزود: «”در اینجا آنها باید از ما حمایت لازم را انجام دهند. ما در اینجا مجدداً هم به آقای پوتین و هم به آقای رئیسی این موضوع را بیان کردیم. هر دو قبلاً در بیانیه‌های خود بر این موارد تأکید داشتند. من فکر می‌کنم که ما به طور جداگانه درباره مسائل پ‌ک‌ک/پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ فکر نمی‌کنیم».

اردوغان اعلام کرد، ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند اما با موضوعاتی در منطقه شامل حضور تروریست‌های ی‌پ‌گ در نزدیکی مرز ترکیه مواجه است.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره بیانیه مشترک نشست سه جانبه کشورهای ضامن روند آستانه در تهران گفت: «ایالات متحده باید به یکباره منطقه شرق فرات را ترک کند. این نتیجه‌ای است که از روند آستانه حاصل شد. آنها می‌گویند که آمریکا باید نیروهای خود را از شرق فرات خارج کند. اکنون نتیجه‌ای که از اینجا به دست می‌آید نیز از ترکیهانتظار می‌رود  زیرا این ایالات متحده است که سازمان‌های تروریستی را در آنجا تغذیه می‌کند. از آنجایی که آمریکا سازمان‌های تروریستی را تغذیه می‌کند و ما نیز با این سازمان‌های تروریستی می‌جنگیم، وقتی از آنجا عقب نشینی کند یا این سازمان‌های تروریستی را تغذیه نکند، کار ما راحت‌تر خواهد شد».

در پایان اجلاس آستانه در تهران، بیانیه مشترک رؤسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، منتشر شد. در بخش‌‌هایی از این بیانیه بر مواردی از این قبیل تصریح شده است که روسای جمهور سه کشور، «شرایط شمال سوریه را بررسی و تأکید کردند که دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تنها در سایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور ممکن است»

این مطالب را هم ببینید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.