چه داروهایی برای درمان بواسیر مناسب‌تر است؟

برای درمان بواسیر، داروهایی وجود دارد که هم به صورت خوراکی یعنی قرص و هم به صورت پماد یا شیاف تجویز می شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، بواسیر در اثر گشاد شدن وریدهای هموروئیدی واقع در مقعد و پایین رکتوم ایجاد می شود. این بیماری می تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا اطراف مقعد (بواسیر خارجی) رخ دهد.

درمان هموروئید تقریباً همیشه غیر تهاجمی است

به نقل از بهداشت‌نیوز، در حدود ۸۰ درصد موارد، هموروئید صرفاً با دارو، رژیم غذایی و بهداشت درمان می شود. این بدان معناست که جراحی ضروری نیست. جراحی برای موارد گاه به گاه با درد یا عوارض خاص مانند ترومبوز اختصاص دارد.

داروها برای کاهش علائم هموروئید و بهبود کیفیت زندگی استفاده می‌شوند. این علائم شامل موارد زیر است:

درد مقعدی خونریزی در حین اجابت مزاج احساس سوزش و خارش در مقعد وجود یک توده با افزایش حجم، سختی، گرم، قرمز و دردناک (بواسیر ترومبوز) داروهای موجود از انواع محافظ عروق، التیام بخش، مرطوب کننده، ضد التهاب، بی حس کننده و ضد درد متغیر است. آنها اغلب با ملین ها برای نرم کردن مدفوع همراه هستند. آنها می توانند توسط یک پزشک عمومی یا یک متخصص در آن منطقه (پروکتولوژیست) تجویز شوند.

قرص های هموروئید

درمان‌های خوراکی هموروئید معمولاً فلاونوئیدها یا بیوفلاونوئیدها را در ترکیب خود دارند. رایج ترین داروهای مورد استفاده دیوسمین و هسپریدین هستند. این ترکیبات از رگ‌های خونی محافظت می‌کنند، زیرا روی مویرگ‌ها (رگ‌های کوچک) اثر می‌گذارند و شکنندگی و نفوذپذیری آنها را کاهش می‌دهند. آنها به کاهش اتساع وریدی و کاهش التهاب کمک می کنند.دوز توصیه شده ۱ قرص هر ۱۲ ساعت است.

پمادهای هموروئید

پمادها را به عنوان درمانی برای هموروئید، می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز روی ناحیه مقعد استفاده کرد. برای بواسیر خارجی، روی ناحیه سطحی مقعد و با ماساژ ملایم استفاده می شود. در حالی که برای هموروئید داخلی، نوک کانولا را باید با احتیاط وارد مقعد کنید و بسته بندی را فشار دهید تا پماد نفوذ کند. این داروها بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند. آنها بواسیر را درمان نمی کنند، اما به کاهش ناراحتی کمک می کنند.

آنها معمولاً شامل افدرین (که عروق خونی را منقبض می کند)، بنزوکائین (بی حس کننده موضعی) و کورتیکواستروئیدها هستند. به این ترتیب، آنها اتساع وریدهای هموروئیدی را کاهش می دهند، التهاب را بهبود می بخشند و به عنوان مسکن عمل می کنند. آنها همچنین اثر درمانی یا مرطوب کنندگی دارند.
به عنوان یک پماد برای هموروئید، معمولاً برای آنها منتول برای عملکرد ساینده‌شان وجود دارد، زیرا باعث قرمزی و متعاقب آن احساس سرما می‌شود که درد را تسکین می‌دهد. این شبیه به تهیه پمادهای خانگی مبتنی بر Hamamelis است.
از طرفی روغن جگر ماهی، بلسان پرو و مواد حاوی ویتامین های A و D به عنوان عوامل شفابخش طبیعی توصیه می شود.

شیاف برای هموروئید

این درمان هموروئید معمولاً حاوی استروئیدها (ضد التهاب) و بی حس کننده های موضعی (مانند سینکوکائین) است. علاوه بر این، آنها معمولاً دارای اثر ضد عفونی کننده و قابض هستند. بنابراین، علاوه بر کاهش علائم التهاب و تسکین درد، به تحریک بازسازی و التیام پوست کمک می کنند.

سایر درمان های هموروئید

سایر مسکن‌های ضد التهابی رایج معمولاً برای رویکرد درمانی مشکل، مانند دیکلوفناک، پاراستامول یا کتوپروفن نشان داده می‌شوند. به همین ترتیب، استفاده از ملین‌ها برای بهبود یبوست اغلب همراه است. تجویز داروهای ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت، مانند کلرهگزیدین یا هگزتیدین نیز رایج است. گاهی اوقات زمانی که مشکوک به یک فرآیند عفونی مرتبط باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر بهبودی طولانی مدت وجود نداشته باشد، جراحی برای برداشتن هموروئید ضروری است. همین امر در مورد هموروئید خارجی ترومبوز شده اتفاق می افتد، که نیاز به رها شدن ترومبوز از طریق یک برش ساده دارد.

بهترین درمان برای هموروئید پیشگیری است

هموروئید به زور زدن مداوم در حین اجابت مزاج و یبوست مربوط می شود. با این حال، آنها همچنین با فرآیندهای دیگری که فشار داخل شکمی را افزایش می دهند (مانند استفراغ، فشار خون پورتال، سیروز یا بارداری) مرتبط هستند.وقتی مراقب رژیم غذایی خود هستید و توصیه های خاصی را دنبال می کنید، هموروئید خود به خود ناپدید می شود. بنابراین، مراجعه به پزشک تنها در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم ضروری است.

درمان اساساً بهداشتی و رژیمی است. از تلاش بیش از حد در هنگام اجابت مزاج باید اجتناب شود. شما فقط زمانی باید به توالت بروید که احساس نیاز طبیعی دارید. رژیم غذایی سرشار از فیبر، میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باعث بهبود پریستالتیک روده و جذب آب می‌شود. حمام سیتز با آب گرم نیز توصیه می شود. در افراد دارای عوامل خطر یا سابقه خانوادگی، تغییرات رژیم غذایی مهم است.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.