برجام در بن‌بست؛ پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در شرایط کنونی مذاکرات به بن‌بست رسیده است و دیگر زمان زیادی هم برای احیای برجام وجود ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز، ارتباط ایران و روسیه عمیق‌تر می‌شود و این موضوع گرچه مثبت است اما به گفته برخی کارشناسان می‌تواند بر آینده ارتباط ایران با کشورهای غربی و البته بر سرنوشت برجام تأثیر بگذارد.

به نقل از نامه‌نیوز، قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «علت اینکه ایران به روسیه نزدیک شده، بحرانش در ارتباط با غرب است. ایران تصور می‌کند بخشی از مشکلاتش را می‌تواند در ارتباط با روسیه حل کند و اکنون که روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین، منزوی شده است، این کشور هم تمایل دارد به ایران بیش از گذشته نزدیک شود».

او ادامه داد: «روسیه می‌خواهد با نزدیک‌شدن به ایران مانع به نتیجه‌رسیدن برجام شود زیرا می‌داند اگر برجام احیا شود، یک رقیب جدی در حوزه گازی پیدا خواهد کرد و روسیه نمی‌خواهد ایران رقیب گازی‌اش شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست همچنین بیان کرد: «اینکه روسیه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده را نباید به معنای اجرای قطعی آن دانست زیرا در گذشته هم دیده‌ایم که روسیه برای مثال توافقی درباره خط لوله پاکستان و هند را امضا کرد، صرفا برای آنکه مانع اجرای آن پروژه شود و یادمان می‌آید که به تعهداتش عمل نکرد. اکنون هم تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کند تا صرفا ایران را از انتقال گاز به اروپا منصرف کند. در زمان شاه هم روسیه همین کار را کرد. این کشور برای اینکه بتواند کنترل خود را اِعمال کند خط لوله گاز ایران را از کشور خود رد کرد؛ خط لوله‌ای که گاز ایران را اروپا منتقل می‌کرد که بعد از انقلاب کلا آن خط لوله بسته شد».

محبعلی در پایان گفت: «به هر حال تا زمانی که سیاست خارجی ایران متوازن نشود، وضعیت همین است؛ مگر آنکه تغییراتی مهم در رویکرد سیاست خارجی ما ایجاد شود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که علاقه‌ای هم به احیای برجام وجود ندارد زیرا علاقه‌ای به برقراری ارتباط با کشورهای غربی و کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن وجود ندارد؛ به همین دلیل دو کشور در عرصه اقتصادی برای ایران باقی مانده است؛ در سطح وسیع چین و در ابعاد خیلی محدودتر روسیه. در شرایط کنونی مذاکرات به بن‌بست رسیده است و دیگر زمان زیادی هم برای احیای برجام وجود ندارد زیرا سال آینده موعد برجام تمام می‌شود و اگر برجام از دست برود هیچ بعید نیست که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود و تحریم‌های پیش از برجام از سر گرفته شوند».

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.