تبدیل عنکبوت‌های مرده به زامبی متحرک؛ کابوسی که به واقعیت پیوست! +تصاویر

مهندسان راهی برای تبدیل کردن عنکبوت‌های مرده به ربات‌های چنگال‌دار مکانیکی یافته‌اند که می‌تواند کابوس بسیاری از ما باشد.

فرانک یاقوتی/ تازه‌نیوز؛ محققان دانشگاه رایس در تگزاس توانسته‌اند با تزریق هوا به جنازه عنکبوت‌های گرگی باعث باز شدن پاهایشان شده و حالت چنگ زدن به اشیا را در آن‌ها ایجاد کنند. آن‌ها دریافتند که با این عنکبوت‌های زامبی می‌توانند وزنه‌هایی معادل ۱۳۰ درصد وزن خود عنکبوت‌ها را بلند کنند. هر چنگگ می‌تواند ۱٬۰۰۰ بار باز و بسته شود تا پیش از آن‌که مفاصل شروع به از بین رفتن نماید اما مهندسان بر این باورند که با لایه‌ای از پلیمر این مدت طولانی‌تر خواهد بود. محققان امیدوارند که از این ابزارهای ریز برای میکروالکترونیک‌ها یا گرفتن حشرات کوچک برای تحقیقات استفاده کنند.

عنکبوت رباتیک
عنکبوت های رباتیک

دانیل پرستون، استاد مهندسی مکانیک در این باره نوشته است: «ظاهراً موضوع از این قرار است که عنکبوت بعد از مرگ، یک معماری بی‌نقص در مقیاس‌های کوچک است، به شکلی طبیعی یک چنگگ بلندکننده خواهد بود. این چیزی است که قبلاً استفاده نشده اما پتانسیل بالایی دارد». مهندسان مکانیک در هیوستون هنگام روبرو شدن با عنکبوت‌های مرده و حالت خاص دست و پاهایشان بعد از مرگ به این ایده دست یافته بودند. فی یاپ از محققان این پروژه گفته است که می‌خواسته بداند چرا پاهای عنکبوت‌ها بعد از مرگ به سمت داخل خم می‌شود. وی در این باره گفته است: «عنکبوت‌ها عضلات جفتی مخالف مانند عضلات دو سر و سه سر در انسان ندارند. آن‌ها تنها عضلات رفلکسی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد پاهایشان را به سمت داخل به شکلی دایره‌ای خم کنند و با فشار هیدرولیکی آن‌ها را به سمت بیرون باز می‌کنند».

دریچه‌های درونی در محفظه هیدرولیکی عنکبوت یا پروزوما، خون را به اندام‌های آنان فرستاده و وادارشان می‌کند که باز شوند. و وقتی این فشار کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود، دست و پاها دوباره منقبض می‌شوند. یاپ می‌گوید: «وقتی می‌میرند، عنکبوت‌ها توانایی ایجاد فشار فعالانه در بدنشان را از دست می‌دهند و به همین خاطر است که پاهایشان به سمت داخل خمیده می‌شود». دریچه‌ها به عنکبوت امکان می‌دهند تا هر پا را به صورت جداگانه کنترل کنند و محققان از همین مکانیسم برای به حرکت درآوردن همزمان همه پاها استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.