یک گزارش محرمانه؛ احیای برجام دیگر بعید است!

طرفین غربی برجام از رو به پایان گذاشتن زمان برای توافق می گویند.

به گزارش تازه نیوز، یک مقام دولت بایدن اعتراف کرده بازگشت به توافق هسته ای با ایران در آینده نزدیک «بسیار بعید» است.

توافق در افق دوررست

اکو ایران نوشت: بنا بر گزارش باراک راوید، گزارشگر اکسیوس، سه منبع آمریکایی گفته اند که برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه ای کاخ سفید هفته گذشته اذعان داشته «بسیار بعید» است که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در آینده نزدیک احیا شود. این مسئله از این حیث اهمیت دارد که احتمال شکستن بن بست در مذاکرات هسته ای را کاهش داده و فشار بر دولت بایدن را برای تدوین پلن B افزایش می دهد.

این مطالب را هم ببینید:

به گفته این سه منبع، مک گورک طی تماسی با کارشناسان یک اندیشکده ادعا کرده دلیل عدم دستیابی به یک توافق هسته ای این است که ایرانی ها قادر به تصمیم گیری نیستند. مک گورک گفته به نظر هوارادان توافق در ایران از آمریکا می‌خواهد «چیزی به توافق اضافه کند» تا به آنها کمک کند تا مقامات عالی رتبه را مجاب به امضای توافق کنند، اما «ما این کار را انجام نمی‌دهیم»

اختلاف با اسرائیل

به گفته این سه منبع، در حالی که توافقی در آینده نزدیک بسیار بعید است، مک گورک مدعی شده که دولت بایدن قصد دارد از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند، «اما بیهوده اوضاع را تنش آلود نکند» و از زور تنها به عنوان آخرین راه استفاده کند.

هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید گفته که اختلاف دیدگاه‌ آمریکا با اسرائیل بر سر حمله نظامی احتمالی نیست، بلکه به این موضوع مربوط می‌شود که آیا ایالات متحده همچنان باید برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش کند یا به فشار برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر روی آورد.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران یک ماه پیش در دوحه قطر بدون هیچ پیشرفتی و بدون تعیین تاریخی برای دور دیگر پایان یافت. جو بایدن در جریان سفر خود به خاورمیانه گفت که ایالات متحده «برای همیشه منتظر» نخواهد بود تا ایران به پیشنهاد خود برای احیای توافق پاسخ دهد. مقامات ایالات متحده نگران هستند که توافق هسته ای در آستانه بی خاصیت شدن باشد، زیرا ایران به سرعت برنامه هسته ای خود را به پیش برده و نظارت بازرسان بین المللی را به شدت محدود کرده است.

پایان فضایی برای مصالحه

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که تلاش های میانجیگری بین ایالات متحده و ایران را رهبری می کند، در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز در روز سه شنبه گفت که پس از ۱۵ ماه مذاکره به این نتیجه رسیده است که «دیگر فضایی برای مصالحه های بزرگ وجود ندارد». بورل نوشت که پیش‌نویس توافقی را روی میز گذاشته است که به طور مفصل به لغو تحریم‌ها توسط ایالات متحده و همچنین گام‌های هسته‌ای که ایران باید بردارد، می‌پردازد. به نوشته بورل: «این متن نشان‌دهنده بهترین توافق ممکن است… تصمیم‌گیری‌ها باید هم‌اکنون اتخاذ شود… اگر این توافق رد شود، در خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک هستیم».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بورل به وی گفت که اگر آمریکا گامی واقع بینانه برای یافتن راه حل و دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی در اختیار همه طرف ها قرار خواهد گرفت. امیرعبداللهیان به بورل گفت که ایران از ادامه مسیر دیپلماسی و مذاکرات استقبال می کند. وی گفت: «آمریکا همیشه اعلام می کند که خواهان توافق است، بنابراین این رویکرد باید در متن توافق و در عمل دیده شود». بورل هم به همتای ایرانی خود گفت که آماده است این روند را از طریق ارتباط و مشورت با همه طرف ها تسهیل و تسریع بخشد.

گفت می شود رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران و دیگر مقامات دولت بایدن، روز پنجشنبه برای حضور در یک جلسه توجیهی محرمانه در مورد مذاکرات و وضعیت برنامه هسته ای ایران به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهند رفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.