چرا کوسه‌ها بیشتر از دایناسورها دوام آوردند؟

کوسه‌ها حداقل ۴۵۰ میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند و به عبارت دیگر از دایناسور‌ها قدیمی‌تر هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، کوسه‌ها از قدیمی‌ترین گونه‌های جانوری هستند که در سیاره ما زندگی می‌کنند. این جانوران آبزی حداقل در ۴۵۰ میلیون سال وجود داشته اند و از چهار مرحله بزرگ انقراض، از جمله فاجعه‌ای که دایناسور‌های غیر پرنده را در ۶۶ میلیون سال پیش در دوره کرتاسه نابود کرد، جان سالم به در بردند. با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که کوسه‌ها قدمت بیشتری از دایناسور‌ها و حتی درختانی دارند که به ترتیب حدود ۲۴۰ میلیون سال و ۳۹۰ میلیون سال پیش روی زمین تکامل یافتند.

دلیل نجات یافتن کوسه‌ها چیست؟

به نقل از باشگاه‌خبرنگاران، یکی از دلایل می‌تواند این باشد که کوسه‌ها می‌توانند فیزیولوژی خود را در پاسخ به شرایط محیطی تغییر دهند. مانند کوچک شدن اندازه در هنگام افزایش دما. قابلیتی که‌ای گونه جانوری را قادر می‌سازد تا به سرعت با موقعیت‌های اکولوژیکی در حال تغییر سازگار شوند.

کریستوفر لو، استاد زیست شناسی دریایی و مدیر آزمایشگاه کوسه در دانشگاه ایالتی لانگ بیچ کالیفرنیا، می‌گوید که برخی از کوسه‌ها از این نظر منحصر به فرد هستند که ژنوم‌های بسیار بزرگی دارند و ممکن است حاوی ژن‌هایی باشد که در حال حاضر مفید نیستند، اما احتمالا آن‌ها را در گذشته قادر ساخته تا شرایط آب و هوایی سخت را تحمل کنند.

علاوه بر این، چندین گونه از نرم‌آبشش‌داران که شامل کوسه‌ها می‌شود، می‌توانند بین محیط‌های آب شیرین و آب شور حرکت کنند. این توانایی احتمالاً به کوسه‌ها در زمانی که دمای جهانی در حال تغییر بود و مقادیر عظیمی از آب شیرین به دلیل ذوب شدن یخ‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شد، کمک کرده است.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ ما معمولا کوسه‌ها را منحصرا گوشتخوار می‌دانیم، اما اکنون می‌دانیم که آن‌ها چیز‌های متفاوتی را می‌خورند. این سازگاری در هنگام جستجوی یک وعده غذایی ممکن است به آن‌ها اجازه داده باشد که در زمان کمبود غذا، جان سالم به در ببرند.

با اینکه کوسه‌ها با سازگاری خود توانسته اند از انقراض‌های دسته جمعی قبلی جان سالم به در ببرند، اما اکنون با چالش‌های انسانی روبرو هستند. اثرات الودگی و از بین رفتن زیستگاه و همینطور صید بی رویه از مسائلی است که حیات این گونه جانوری را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.