بایدن: ما رهبر القاعده را کشتیم/ جزئیات کشته شدن ایمن الظواهری

بایدن گفت: مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد.

به گزارش تازه نیوز، رئیس جمهور آمریکا با تایید کشته‌شدن سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی به کابل گفت: او باعث تلفات بسیار آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود.

به نقل از همشهری‌آنلاین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».
این مطالب را هم ببینید:

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «الظواهری عمیقاً در برنامه ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد. مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد».

بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: «جامعه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد».

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود».

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «او (الظواهری) کشته‌شده و ما مطمئن می‌شویم که هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و اینکه افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست. ایالات متحده به دنبال این جنگ علیه ترور نبود. تروریسم سراغ ما آمد».

بایدن درباره حادثه یازدهم سپتامبر نیز گفت: «ما همچنان به سوگواری برای هر فرد بی‌گناهی که در یازدهم سپتامبر ازبین رفت، می‌پردازیم. امیدوارم که این اقدام قاطع یک اقدام دیگر برای مسدود کردن [تروریسم] به همراه داشته باشد».

وی در پایان افزود: «خطاب به کسانی که در سراسر جهان به آسیب رساندن به ایالات متحده ادامه می‌دهند می‌گویم؛ اکنون به من گوش دهید، ما همچنان هوشیار خواهیم بود. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد».

شاید از دست داده باشید:

رئیس جمهور آمریکا سپس بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران محدودی که به این نشست خبری فراخوانده شده بودند، سخنرانی خود را پایان داد و کنفرانس را ترک کرد.

بامداد سه‌شنبه بود که یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد سه‌شنبه با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

همزمان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

از سوی دیگر، منابع مطلع آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند که الظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

خبرنگاران آمریکایی درباره الظواهری نوشتند: «هیچکس از زمان بن‌لادن، در القاعده نفوذی که ظواهری دارد را نداشت. این افراطی مصری الاصل، الهام‌بخش جنبش‌های تروریستی بود و دهه‌ها هدف ایالات متحده قرار داشت».

این منابع توضیح دادند: «از سال ۲۰۰۱ برای سر الظواهری جایزه ۲۵ میلیون دلاری تعیین شده بود. او علاوه بر برنامه‌ریزی حمله ۱۱ سپتامبر، در پشت حمله به ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس کول که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و ۱۷ ملوان آمریکایی در آن کشته شدند، قرار داشت. وزارت امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید او در بمب‌گذاری‌های آگوست ۱۹۹۸ در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، نقش داشته است».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.