هورمون زنانه را این طور تنظیم کنید

هورمون ها نقش حیاتی در سلامت عمومی بدن دارند. آن ها می توانند بر وزن، خلق و خو، هضم و جذب مواد غذایی، باروری، متابولیسم، خواب و موارد دیگر تأثیر بگذارند.

به گزارش تازه‌نیوز، همه افراد دارای هورمون هستند، اما تنظیم هورمون زنانه بخش مهمی از سلامت زنان را تشکیل می دهد.

برخی از عوامل سبک زندگی با تعادل هورمون ها مرتبط هستند، اما عدم تعادل هورمونی می تواند به دلیل بیماری های زمینه ای مختلف نظیر اختلالات خوردن و بیماری های غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و … ایجاد شوند. برای کمک به تنظیم هورمون زنانه ، داشتن خواب باکیفیت، استفاده از یک رژیم غذایی غنی از چربی‌ های مفید، پروتئین و فیبر و یافتن راه‌ هایی برای کاهش استرس در زندگی‌ توصیه می‌ شود. نوسانات هورمونی می تواند برای بسیاری از زنان مشکلاتی ایجاد کند و تقریبا بر هر جنبه ای از زندگی آنها تأثیر بگذارد. برای حمایت از سلامت هورمونی، برخی مکمل ‌ها و مواد غذایی ممکن است کمک کننده باشند.

مکمل های تنظیم هورمون زنانه

به نقل از بهداشت‌نیوز، ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که مکمل های غذایی نباید جایگزین درمان شوند و همچنین نباید به جای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری که از یک رژیم غذایی متعادل به دست می آیند استفاده شوند. اما می توان از آنها برای تنظیم هورمون زنانه استفاده کرد. در این مقاله چند مکمل برای این امر معرفی می شوند. قبل از مصرف هرگونه مکمل‌ با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی داروها  تداخل داشته باشد و یا برای شخص شما مناسب نباشد.

دی ایندولیل متان (DIM)

دی ایندولیل متان یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل یافت می شود. به گفته موسسه ملی سرطان امریکا، این ماده متابولیسم مفید استروژن و  فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. DIM شکل کمتر التهابی و محافظ استروژن را تحریک و به کاهش شکل قوی ‌تر و التهابی‌ تر استروژن کمک می‌کند.

گیاه پنج انگشت

پنج انگشت گیاهی است که می تواند به تنظیم علائم مرتبط با چرخه قاعدگی زنان کمک کند. این گیاه می‌تواند علائم پیش از قاعدگی مانند اختلالات خلقی، سردرد و حساسیت سینه‌ ها را با کمک به تعادل رساندن سطوح استروژن، پروژسترون و پرولاکتین کاهش دهد. علاوه بر درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، همچنین می ‌تواند برای باروری زنان مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منیزیم

یک ماده مغذی ضروری است که به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی از جمله کدو، بادام، کنگر فرنگی، آووکادو، شکلات و سایر مواد غذایی یافت می شود. منیزیم می ‌تواند به تعادل کورتیزول یا هورمون استرس کمک کند. علاوه بر آن در متعادل کردن ترشح انسولین نیز نقش دارد. افزایش قند خون ممکن است در اختلالاتی مانند PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) وجود داشته باشد و از این طریق منیزیم می تواند در کاهش قند خون موثر باشد. انسولین هورمونی است که معمولا با دیابت مرتبط است، اما مقاومت به انسولین می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت زنان داشته باشد. تحقیقات نشان داده که مصرف مکمل خوراکی منیزیم باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود.

خار مریم

خار مریم گیاهی گلدار است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. معمولا به صورت خوراکی به شکل کپسول، قرص و یا مایع برای سلامت کبد مصرف می شود. از آنجایی که کبد به تنظیم هورمون های جنسی، تیروئیدی و فوق کلیوی کمک می کند، نقش مهمی در تعادل هورمونی دارد. مکمل‌ های سلامت کبد، مانند خار مریم، متابولیسم سالم کبد و سم ‌زدایی را تقویت می‌کنند، زیرا هورمون‌ ها در کبد متابولیزه می ‌شوند؛  لذا در شرایطی که کبد دچار اختلال شود، تجمع سموم موجب عدم تعادل هورمونی شوند.

برگ تمشک  قرمز (رازبری)

برگ تمشک قرمز معمولا در چای مصرف می شود اما می توان آن را به شکل مکمل نیز مصرف کرد. این گیاه با خواص آنتی اکسیدانی و التیام بخش انقباضات دردناک عضلات در زمان قاعدگی شناخته می شود. همچنین می توان از آن در اواخر دوران بارداری برای کمک به آمادگی برای زایمان استفاده نمود. در مطالعات حیوانی، برگ تمشک قرمز همچنین می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. بسیاری از زنان در دوران یائسگی علائمی مربوط به عدم تعادل هورمونی را تجربه می کنند و مکمل ها و چای های برگ تمشک ممکن است کمک کننده باشند.

مواد غذایی برای تنظیم هورمون زنانه

مصرف مقدار زیادی از مواد غذایی خاص و پرهیز از برخی دیگر، ممکن است به تنظیم هورمون زنانه کمک کند. لذا به دنبال مواد غذایی باشید که حاوی چربی های سالم هستند و به کاهش التهاب کمک می کنند. این مواد غذایی شامل غذاهای غنی از چربی های سالم، پروتئین و سبزیجات برگ سبز هستند. استفاده از یک رژیم غذایی غنی از این مواد، از تعادل هورمونی سالم، کاهش التهاب و متابولیسم هورمون ها پشتیبانی می کند و علاوه بر آن وجود میکروبیوم خوب روده برای متعادل کردن هورمون ها را، تضمین می کند. بهترین مواد غذایی برای متعادل کردن هورمون ها شامل آووکادو، آجیل، دانه ها، ماهی های چرب مانند سالمون، مرغ، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل هستند.
اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی نیز ممکن است کمک کننده باشد. توصیه می شود از مصرف غذاهای التهاب زا مانند غذاهای فرآوری شده و حاوی مقادیر زیادی قند، گلوتن و الکل اجتناب شود.

کلام آخر

همه، به ویژه زنان، باید سطوح هورمون های خود را به طور منظم توسط پزشک بررسی کنند. عدم تعادل هورمونی می تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی و عوارض جانبی شود، بنابراین اطمینان از متعادل بودن هورمون ها اهمیت دارد. اگرچه افزودن برخی مکمل ها و غذاها به سبک زندگی، جایگزین مراقبت ها و درمان های حرفه ای نمی شود، اما ممکن است به کاهش علائم مرتبط با عدم تعادل هورمونی کمک کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.