توان ساخت بمب اتم را داریم وقت ما را تلف نکنید!

روزنامه جوان، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی را عکس یک کرده و به نقل از او تیتر زده است: «توان ساخت بمب اتم را داریم وقت ما را تلف نکنید».

به گزارش تازه نیوز، روزنامه جوان نوشت: دو هفته پیش بود که جمله‌ای از کمال خرازی پیرامون توانایی ساخت بمب اتم توسط ایران، موجب جنجال رسانه‌های ضدایرانی شد. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم، ولی تصمیمی برای این کار نداریم.» او اضافه کرده بود: «ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسانده‌ایم و به راحتی می‌توانیم آن را به ۹۰‌درصد برسانیم.» بی‌بی‌سی فارسی در واکنشی بیان چنین موضعی از مقامات ایران در یک رسانه بین‌المللی را برای «اولین بار» و اصل موضع را هم «کم‌سابقه» خواند.

نکته دیگری که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش مقامات رژیم‌صهیونیستی به این اظهارات خرازی بود. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که آویو کوخاری، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم، چند ساعت پس از انتشار سخنان خرازی گفته که «آماده بودن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه امنیت ملی برای اسرائیل است.»

به فاصله کمی پس از موضع‌گیری صریح خرازی که عنوان «مشاور آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد او در این رسانه‌ها برجسته شده بود، محمدجواد لاریجانی در شبکه ۲ سیما گفت: «ایران طبق فتوای رهبری اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.»

این مطالب را هم ببینید:

حالا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همان موضع خرازی را تکرار کرده است. محمد اسلامی در گفتگو با فارس، به تعامل سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره و مسئله توانایی ایران در مسائل هسته‌ای را گوشزد کرده است: «تعامل سازنده سازمان انرژی اتمی با آژانس برقرار و هیچ خللی در این تعاملات به وجود نیامده است، زیرا تمام ظرفیت‌های ما بر اساس معاهده ان‌پی‌تی و پادمان تحت نظارت آژانس در حال انجام است.

فلسفه وجودی برجام این بود که به تمام سؤالات واهی که به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شد، پاسخ داده شود، از این رو در برجام اینگونه توافق شده بود که ایران ظرفیت خود را محدود کند و نظارت روی فعالیت هسته‌ای خود را به صورت شدید بپذیرد تا این اتهامات واهی برطرف شوند. در برجام تمام اتهامات واهی که بر اساس پی‌ام‌دی علیه ایران مطرح شده بود، بسته شده است.

اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای اینکه بخواهد دوباره به برجام بازگردد، مجدداً اتهامات واهی را که در گذشته مطرح کرده بود، مطرح می‌کند. این اتهامات از سوی منافقین و رژیم‌صهیونیستی نشئت می‌گیرد و حدود ۲۰سال است این موضوعات واهی را بیان می‌کنند. این برای ما قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند، از این رو تصمیم گرفته شد تمام دوربین‌های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند، زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است.

اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد، نباید چنین اتهامات واهی را که پرونده آن بسته شده است، مطرح کنند و اگر که نمی‌خواهند به برجام بازگردند، وقت طرفین را نگیرند. همانطور که آقای خرازی مطرح کردند، ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد، ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم‌صهیونیستی این اتهامات و فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند، اما به نتیجه نمی‌رسند، زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های خود است.»

نمایندگان مجلس می‌خواهند سند جامع انرژی هسته‌ای «قانون» شود

محمد اسلامی همچنین پس از نشست دیروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وی گفت: «سازمان انرژی اتمی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های دولت سیزدهم، سند جامع انرژی هسته‌ای را تدوین کرد و در ۲۰فروردین ماه امسال رونمایی شد. همزمان تکلیفی در قانون بودجه۱۴۰۱ توسط نمایندگان در بند (ن) تبصره ۱۵ درج شد که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی را مأمور کرد سند جامع و نقشه راه توسعه صنعت هسته‌ای کشور را در افق ۵۰ساله تدوین کند و دولت هم آن را حداکثر تا پایان امسال به تصویب برساند.

در این نشست بیشتر اهداف کمی مدنظر نمایندگان بود و آن‌ها این دیدگاه را دارند که سند به قانون تبدیل شود، به گونه‌ای که در تغییر دولت‌ها، روند توسعه هسته‌ای کشور آسیب نبیند. سازمان انرژی اتمی توسعه برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها، رادیوداروها، حفاظت برابر اشعه و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و شتاب‌بخشی به آن‌ها را در برنامه دارد. سازمان می‌خواهد تأثیر فناوری هسته‌ای بیشتر از گذشته در زندگی مردم به صورت ملموس پدیدار شود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.