چشم‌ها به وین دوخته شده؛ عمر برجام با توافق جدید چقدر است؟

یک فعال سیاسی درباره دور جدید مذاکرات احیای برجام گفت: به نظر می‌رسد که پیش‌نویس فعلی بتواند مورد توافق دو طرف قرار بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، چشم‌ها دوباره به وین دوخته خواهد شد و مذاکراتی که قرار است به زودی برگزار شود. احتمال انجام این گفت‌وگو و اظهاراتی که مقامات ایرانی درباره طرح بورل داشته‌اند؛ از وقتی که مطرح شده امیدواری‌ها به این بالاخره توافق برجام احیا شود، بیشتر شده است. البته برخی اقدامات و مواضع نیز این امیدها می‌کاهد. مثل تحریم‌هایی که آمریکا به بهانه ارتباط با ایران اعمال می‌کند یا تاکیدات ایران بر توانایی ساخت سلاح هسته‌ای و اصرار گروسی به دسترسی و نظارت‌های بیشتر.

در مجموع اما باید شرایط را امیدوارکننده ارزیابی کرد. درباره اندازه این امیدواری و چند و چون توافق احتمالی اما حرف بسیار است. صباح زنگنه، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل بین‌المللی در تحلیل وضعیت فعلی گفت: «به نظر می‌رسد که پیش‌نویس فعلی بتواند مورد توافق دو طرف قرار بگیرد اما اگر همین الان از هر کدام یک سوال شود، می‌گویند که منتظر نظر طرف مقابل هستیم. در واقع طرفین مایل هستند که تا لحظات آخر دست خود را کاملا باز نکنند.»

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه «ایران نسبت به طرف مقابل دست پرتری دارد» گفت: «اما این دست پر داشتن حساسیت طرف مقابل و منطقه را بیشتر می‌کند و شبیه حرکت بر لبه پرتگاه است.»

ب هنقل از نامه‌نیوز، زنگنه ادامه داد: «برای طرف مقابل انتخابات آینده بسیار حساس است. به هرحال احتمال موفقیت جمهوریخواهان بیشتر است، بیماری بایدن و نارسایی‌هایی که وجود دارد نیز شرایط را در جبهه آمریکا غیرقابل ثبات نگه می‌دارد لذا اگر هم توافقی صورت بگیرد، حداقلی از نظر مدت زمان خواهد بود. یعنی تا زمانی که بایدن و دموکرات‌ها بر سر کار هستند، ادامه دارد.»

اگر آنطور که صباح زنگنه می‌گوید باشد، باید منتظر ماند و دید که ایران به چنین توافقی رضایت می‌دهد یا خیر. به هرحال ترجیع بند سخن مقامات ایرانی در ماه‌های گذشته این بوده که ما خواهان توافق خوب و پایدار هستیم.

۱ نظر
  1. کارشناس سیاسی

    آمریکا باید بدون قید و شرط تمام تحریمها ایران را لغو کند دیگه تحریم فرعی و اصلی نداریم در غیر اینصورت بیجهت وقت خود و دیگران را تلف نکند. ایران بعد از لغو تحریمهای آمریکا راستی آزمایی میکند والا از توافق خبری نیست. دیپلماسی آمریکایی تقلبی ترین دیپلماسی دنیاست چون یک دولت توافق میکند دولت بعد آنرا لغو میکند. نه تنها ایران هیچ کشوری به آمریکا در دیپلماسی اعتماد ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.