ساخت تتوهایی که می‌تواند جان انسان را نجات دهد! +عکس و ویدئو

ساخت تتویی با فناوری نانو برای نظارت بر وضعیت سلامت افراد در کره جنوبی صورت گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، در صورت به نتیجه رسیدن پروژه یک تیم علمی، کره جنوبی ها احتمالا به زودی قادر خواهند بود دستگاهی به شکل یک خالکوبیِ سفارشی را روی بدن خود داشته باشند که آنها را به‌طور خودکار نسبت به مشکلات مربوط به سلامتشان آگاه می‌ کند.

محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) در شهر دئجون در جنوب غربی سئول، از فلز مایع و نانولوله های کربنی (CNTs) نوعی جوهر تتوی الکترونیکی ساخته اند که به عنوان یک بیوالکترود یا الکترود زیستی عمل می کند. این دستگاه که به دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) یا دیگر بیوسنسورها یا همان حسگرهای زیستی متصل می‌شود، می‌تواند اطلاعات مربوط به ضربان قلب بیمار و سایر علائم حیاتی مانند گلوکز و لاکتات را که برای افراد مبتلا به دیابت و سپتیس حیاتی است، به یک مانیتور ارسال کند.

هدف محققان در نهایت این است که بتوانند حسگرهای زیستی را کنار بگذارند و خالکوبی الکترونیکی یا e-tattoo را به عنوان یک دستگاه کاملا مستقل طراحی کنند. استیو پارک، استاد علم و مهندسی مواد و مدیر این پروژه گفت: «کاری که امیدواریم در آینده انجام بدهیم این است که یک تراشه بی سیم حاوری این جوهر را متصل کنیم تا بتوانیم بین بدن خودمان و یک دستگاه خارجی ارتباط برقرار کرده یا سیگنال بفرستیم.» از نظر تئوری، چنین مانیتورهایی می‌ توانند در هر جایی، از جمله در خانه‌های بیماران، قرار گیرند.

جوهر این خالکوبی غیر تهاجمی است و از ذرات مبتنی بر گالیوم ساخته شده است، فلزی نرم و نقره ای رنگ که در نیمه رسانه ها یا دماسنج ها نیز استفاده می شود. نانو لوله های کربنی اصلاح شده با پلاتین به هدایت الکتریسیته کمک کرده و در عین حال دوام و ماندگاری را نیز فراهم می کنند. پارک می‌گوید: «وقتی خالکوبی روی پوست اعمال می‌ شود، حتی با مالش هم از بین نمی‌رود، که موضوعی نیست که تنها با به کار رفتن فلز مایع امکان‌پذیر شده باشد.»

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.