پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱/ بازار سرمایه رشد می‌کند؟

پیش بینی بورس برای فردا شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ به کدام سمت خواهد رفت؟

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران در روزهای ابتدایی هفته جاری شرایط سختی را پشت سر گذاشت اما به مرور از اواسط هفته با انتشار خبرهای مثبت و تغییر برخی اتفاقات، توانست بخشی از ریزش‌های خود را جبران کند. در این میان اما ثبت ارزش معاملات در سطوح بسیار پایین و تداوم خروج پول، نشان از سردرگمی سهامداران و ترجیح آن‌ها بر معامله با احتیاط دارد.

در روز چهارشنبه شاخص کل بورس با ثبت بازدهی مثبت ۰.۵۱ درصد در عدد ۱.۴۳۷ میلیون واحدی جا خوش کرد و در کنار آن شاخص هم‌وزن نیز با ۰.۹۱ درصد افزایش، روز سبزی را برای کلیت بازار سرمایه رقم زد.

بورس فردا نیز تحت تاثیر اتفاقات و خبرهایی خواهد بود که طی چند روز گذشته منتشر شد و با بررسی این عوامل سعی در پیش‌بینی معاملات فردا خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

اقبال در گروه خودرویی

به نقل از فردای اقتصاد، صنعت خودرو که طی چند وقت اخیر روزهایی منفی را دنبال می‌کرد، با خبر عرضه برخی از محصولات خودروسازان (ایرانخودرو، سایپا و بهمن‌موتور)، تولنست تقاضای خوبی را به سمت خود جلب کند به طوری که در روز چهارشنبه بیشترین ارزش معاملات و بازدهی مثبت را در بین تمامی صنایع به خود اختصاص داد.

اکنون با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، موج جدیدی از خوش‌بینی را به این صنعت روانه خواهد کرد. گروه خودرو و همچنین بانک که خاطره خوشی از برجام دارند، با رسیدن به توافق احتمالی و افزایش ارتباطات بین‌المللی که می‌تواند به برگشت دوباره خودروسازان خارجی به کشور و پیوستن مجدد به سیستم مالی جهانی منجر شود، احتمالا در معاملات فردا با افزایش تقاضا همراه شوند.

در این میان نباید از نزدیک شدن به بحث واگذاری بلوک سهام خودروسازان نیز غافل شد. این موضوع که با هدف خصوصی‌سازی شرکت‌ها انجام می‌شود، می‌تواند با کم کردن دخالت دولت در این صنعت، به افزایش بهره‌وری مالی و عملیاتی آن‌ها کمک کند و قدم مثبتی در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری بردارد.

کاهش شدید در نرخ سود بین بانکی

خبر افزایش نرخ سود بین بانکی به حوالی ۲۱.۳ درصد، یکی از دلایل مهمی بود که عمدتا به لحاظ روانی، باعث شد بورس تهران ریزش نسبتا سنگینی را تجربه کند. پس از برگزاری جلسه رئیس سازمان بورس و بانک مرکزی اما شرایط تغییر کرد و نرخ سود شبانه وارد روند ریزشی قدرتمندی شد. شب گذشته طی اطلاعیه بانک مرکزی این نرخ به ۲۰.۶۴ درصد کاهش یافت که این ریزش ۰.۵ درصدی یکی از جدی‌ترین کاهش‌ها در چند سال اخیر بود.

این موضوع علاوه بر بهبود انتظارات برای احتمال افزایش قانونی نرخ بهره بانکی، در سنجش عملکرد سیاست‌گذارن نیز بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند موجی از خوش‌بینی را در این جهت به بورس فردا مخابره کند.

البته این روزها خبرهای تایید نشده‌ای منتشر می‌شود مبنی بر اینکه بسیاری از بانک‌ها به دلیل کمبود نقدینگی، به پرداخت سود بیشتر از ۱۸ درصد به سپرده‌گذاران روی آورده‌اند. وضعیت صنعت بانکداری کشور مدت‌هاست که درگیر مشکلات فراوانی است که طی چند سال گذشته از سمت کسری بودجه دولت و تسهیلات تکلیفی به آن‌ها تحمیل شده است. خبر افزایش نرخ بدون ریسک به قطع یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ارزش معاملات در روزهای گذشته بوده و به نظر می‌رسد که این موضوع در روزهای آینده نیز ادامه‌دار باشد.

پیش بینی بورس فردا شنبه

با توجه به نکات ذکر شده، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا روز سبزی را پشت سر بگذارد و افزایش تقاضا در بسیاری از صنایع به خصوص صنایع برجامی، بیشتر از روزهای قبل باشد اما همچنان انتظار بر این است که فعلا تا مشخص شدن مواردی که در گزارش صحبت شد، ارزش معاملات پایین و خروج پول ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.