مالیات جدید خودرو روی دوش مردم یا خودروسازان؟

هفته گذشته دولت در مقررات مربوط به نحوه پرداخت مالیات خودروی صفر کیلومتر تغییراتی داد. تغییراتی که در ظاهر به نظر می‌رسد به سود خریداران باشد. اما واقعا چنین است؟

به گزارش تازه نیوز، خودروسازان از این پس باید به تنهایی و بدون کمک گرفتن از خریدار، هزینه مالیات خودروی صفر کیلومتر را پرداخت کنند». این خلاصه مکاتبه کوتاهی است که رئیس سازمان امور مالیاتی در روز هشتم مرداد با همتای موقتش در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشت.

در همین ارتباط:

به نقل از تجارت‌نیوز، موضوع این نامه حول تکلیفی است که به موجب ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب سال ۱۴۰۰) برای اخذ درآمد از نقل و انتقال مالکیت انواع وسائط نقلیه وضع شده است.

در این نامه کوتاه که مهر متن کامل آن را منتشر کرد، آمده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروساز است.

در بخشی از این متن به صراحت آمده است: شرکت‌های خودروساز داخلی یا واردکنندگان قطعات خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، بدون درج مالیات مذکور در صورتحساب فروش، این هزینه را به دولت پرداخت کنند.

این مطالب را هم ببینید:

قانون چه می‌گوید؟

مقررات مالیاتی فروشنده را مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال مالکیت هرگونه مالی می‌داند، خواه موضوع معامله خودرو باشد یا ملک یا هرگونه کالا و خدمات دیگری که مالکیت آن شرعا و قانونا قابل واگذاری از طریق معامله باشد.

تاکید سازمان امور مالیاتی بر اجرای ماده ۳۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۴۰۰ توسط خودروسازان آنهم بدون هزینه تراشی برای مشتری، نشان می‌دهد که دست کم از زمان تصویب این قانون، خودروسازان در مقام مودی مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتری بودند که از کارخانه روانه بازار می‌شوند.

برابر ماده یاد شده، مالیات خودروی صفر کیلومتری که هنوز از کارخانه بیرون نیامده است از یک درصد برای خودروهای داخلی تا دو درصد برای خودروهای خارجی مونتاژ داخل متفاوت است و مسئولیت پرداخت آن با سازنده خودروست.

این بخش از مکاتبه بیانگر آن است که تا پیش از این خودروسازان این هزینه را به عنوان بخشی از قیمت خودرو از خریدار اخذ می‌کردند و از حالا به بعد باید آن را از محل درآمد خود پرداخت کنند.

به نظر می‌رسد که با این تصمیم سازمان امور مالیاتی، قرار است از هزینه خریداران در بازار خودروهای صفر کیلومتر کاسته شود اما با توجه به اینکه خودروسازان در مصاف با خریداران همیشه دست بالا را در بازار داشته و دارند، نمی‌توان نسبت به مسئله زیاد از حد خوشبین بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.