ایران خواهان بسته شدن پرونده سه مکان‌ آلوده به اورانیوم است

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا از شرط تهران مبنی بر «بسته شدن پرونده سه مکان غیر اتمی آلوده به اورانیوم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به عنوان یک مانع «اصلی» بر سر راه دستیابی به توافق در مذاکرات وین خبر داد.

به گزارش تازه نیوز، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز جمعه ۵ اوت از شرط تهران مبنی بر «بسته شدن پرونده سه مکان غیر اتمی آلوده به اورانیوم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به عنوان یک مانع «اصلی» بر سر راه دستیابی به توافق در مذاکرات وین یاد کرد.

یورونیوز نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال آنچه کشف ذرات اورانیوم در سه مرکز غیر اتمی و اعلام نشده ایران می‌خواند بر لزوم پاسخگویی تهران در این خصوص تاکید می‌کند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در تمامی گفتگو‌های تلفنی آیت الله رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعا‌های پادمانی حل و فصل و بسته شود توافق نهایی قابل دست یافتن است.»

این مطالب را هم ببینید:

تروئیکای اروپایی خطاب به ایران: همین حالا توافق برجام را نهایی کنید

در حالی که مقام‌های ایرانی بر حل و فصل «ادعا‌های پادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید دارند، بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی عضو برجام با انتشار یک بیانیه مشترک از ایران خواستند تا «خواسته‌های غیرواقعی فرابرجامی» خود را کنار گذاشته و «همین حالا و تا زمانی که هنوز امکان‌پذیر است»، توافق را نهایی کند.

بیانیه تروئیکای اروپایی که روز جمعه ۵ اوت و هم‌زمان با دومین روز از دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین منتشر شده است، بر این نکته تأکید دارد که «گفتگو‌های امروز در وین به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست.»

این سه کشور اروپایی در بیانیه خود تصریح کرده‌اند که «این‌ها بحث‌های فنی درباره واکنش ایران به متنی است که هماهنگ‌کننده اروپایی برای تصمیم‌گیری نهایی روی میز گذاشته و مسئله اصلی میان ایران و آمریکا است.»

تروئیکای اروپایی با تأکید بر اینکه «متن روی میز است»، اعلام کردند که متن پیشنهادی برای توافق «قابل مذاکره» نیست.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پس از گذشت دو روز از دور جدید مذاکرات احیای برجام که از روز پنج‌شنبه ۴ اوت در وین از سرگرفته شده است، خبری از دیدار نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه با مذاکره‌کننده ارشد ایرانی منتشر نشده است.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بردارند.

اما آنگونه که از گزارش‌های منتشر شده برداشت می‌شود، تا پایان روز دوم از دور جدید مذاکرات نشانه‌ای از کاهش اختلافات میان طرفین به چشم نمی‌خورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.