واکنش‌ها به مالیات مهریه: از زن گرفتن پشیمان شدم!

بر اساس طرح جدید مجلس، مهریه‌های بالای ۱۴ سکه مشمول پرداخت حق ثبت می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، طرح جدید مجلس، این بار برای اصلاح قانون مهریه. طرحی که آماده است تا به صحن علنی مجلس برود.

بر اساس طرح جدید مجلس، زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند باید حق ثبت پرداخت کنند. ضمن اینکه از دیگر موارد اصلاحی طرح این است که زوجه می‌تواند سند مهریه را به عنوان سند اجرایی در ادارات ثبت به اجرا بگذارد.

مهریه را اگرچه می‌گویند «کی داده، کی گرفته؟» اما از جمله موارد مورد بحث بین زنان و مردان است. برخی از فعالان حقوق زنان می‌گویند مهریه به جای حقوقی است که زنان در قانون و جامعه از آن محروم مانده‌اند. مثل حق خروج از کشور، حق طلاق و… . آنها می‌گویند در شرایطی که فرصت اشتغال و درآمدزایی برای زنان و مردان در جامعه فراهم نیست، مهریه می‌تواند به زن برای گذران زندگی کمک کند.

در سوی دیگر ماجرا، برخی از مخالفان می‌گویند مهریه ابزاری برای درآمدزایی برخی از زنان است. حالا هم اعضای کمیسیون قضایی مجلس از مالیات‌ستانی از مهریه سنگین خبر داده‌اند. به این صورت که مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه نیازی به حق ثبت ندارند.

به نقل از تجارت‌نیوز، همچنین مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، مشمول چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها حق ثبت هستند. مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه نیز مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند.

افرادی که بالای ۲۰۰ سکه دارند، مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت هستند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

مالیات مهریه بر عهده زن است یا مرد؟

اما مالیات از مهریه را زوج باید پرداخت کند یا زوجه؟ آنطور که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفت: «براساس این مصوبه کمیسیون قضایی، حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود.»

او می‌گوید: «وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.»

در ادامه نظر برخی از مخاطبان را نسبت به طرح جدید مجلس می‌خوانید. موافقان این طرح مجلس، آن را عامل بازدارنده از مهریه بالا می‌دانند.

  • قانون خوبیه. بیشتر از ۱۴ سکه باید نصف مالیات بگیرن تا کسی بیشتر از ۱۴ سکه مهر نکند و نگیرد. یارو ۷۰۰ تا سکه مهر دارد تا اون دنیا هم باید قسط بده.
  • عالی قانون خوبیه. تا جوانان بیشتر تشویق شوند تا ازدواج کنند. خانواده ها بخاطر مالیات هم که شده باید سکه پایین بزنن تا ازدواج صورت بگیرد. دیگه اینجا معلوم میشه که دختر پسرو رو بخاطر سکه میخاد یا خودشو میخاد.
  • کاش زودتر اجرایی بشه.

بیشتر بخوانید:

مخالفان مالیات‌ستانی چه می‌گویند؟

مخالفان اما می‌گویند همین اصلاحیه نیز از انگیزه ازدواج آنها کم می‌کند.

  • میخواستم زن بگیرم ولی با این قانون جدید پشیمان شدم.
  • مهریه هدیه ای است که مرد به زن میده. دولت از یه عدد تو سند ازدواج هم مالیات میگیرد.
  • حتی هدیه هم خمس ندارد، اونوقت مهریه که حق شخصی یک زن است.
  • این تغییر قوانین هیچکدام بدرد نمیخورد. مردم راه دو زدنش روپیدا میکنن. باید حق طلاق رو دو طرفه کنن. مهریه رو کلا حذف کنن و مثل کشورهای مدرن بجاش یکسری قوانین وضع کنن.
4 نظر
  1. جهان

    مهریه مال زن هست پس مالیات هم باید از طرف زن دریافت شود چرا ۵۰٪ باید مرد پرداخت کند؟
    قانون ایراد دارد ۱۰۰٪
    کلا این قوانین دستو پا گیر باعث این میشود تا سن ازدواج به ۴۰ سال برسد چون در این سن و بیشتر از این سن باعث میشود که خانواده عروس بی خیال مهریه سنگین و خواست‌های آنچنانی از داماد باشند.

  2. علی

    خدا شر مهریه و کاسبان مهریه را ازاین مملکت دورکند.

  3. رجب صفروف

    ای که کی داده وکی گرفته همش حرف بیخودیه خیلی از دختران با گرفتن مهریه تاجر شده اندمرد بدبخت میخواد زندگی تشکیل بده ولی دختر درپی باز کردن عقده های مجردیش هست.مالیات مهریه هم شک نکنید همه اش توپای مردمیره چرا؟کافیه دخترخانم چهارتا نازو غمزه بیاد ومرد بدبخت جسارتا خر بشود و خلاص.پس این جریان کلا ازدواجها رو کاهش میده وحمله بسوی ازدواج سفید بپا جا نمونی.ملت مگه دیوانه اند با اینهمه سختی و اوضاع مالی خراب دنبال ازدواج بگردند؟

  4. ایرج

    مهریه بهتر است ملک یا آپارتمان باشد . دختر امام خمینی هم زمانی در رابطه با زندگی و ازدواجشان صحبت می کردند گفتند که وقتی که برای ایشان خواستگار آمد ، حضرت امام گفتند که داماد یک باب خانه بابت مهریه بدهد .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.