تاثیر نمک در ابتلا به بیماری‌های قلبی چیست؟

مصرف بیش از حد نمک مضر است زیرا خطر آریتمی قلب و مشکلات مربوط به فشار خون را افزایش می دهد.این بیماری ها با مصرف نمک بی کیفیت و بسیار فرآوری شده در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند تشدید می شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، با وجود خطرات نمک زیاد سدیم یک ماده معدنی ضروری برای کنترل چندین فرآیند فیزیولوژیکی در بدن است. نه تنها برای انتقال صحیح تکانه های عصبی حیاتی است بلکه برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ هم مفید است به همین دلیل حذف کامل آن از رژیم غذایی ایده خوبی نیست.
اما برای تعدیل مصرف آن بیایید نگاه دقیق تری به موضوع داشته باشیم.

کدام غذاها نمک زیادی دارند؟
به نقل از بهداشت‌نیوز، به طور کلی، غذاهایی که بیشترین میزان نمک را دارند، غذاهای فوق فرآوری شده صنعتی هستند. این محصولات به گونه ای تولید می شوند که بیش از حد خوش طعم باشند و منجر به پرخوری بشوند.این مسئله باعث می شود که ما مشکلات سلامتی مختلفی مخصوصاً موارد التهابی را تجربه کنیم.

واقعیت این است که آنها نه تنها سدیم بلکه قندهای ساده و چربی های ترانس را نیز در  مقادیر زیاد در بدن متمرکز می کنند. باید در نظر داشت که نمک تقریبا در تمام محصولاتی که به طور منظم مصرف می شوند وجود دارد.

این بدان معنا نیست که نمک برای سلامتی مضر است برعکس، لازم است با این حال، ما باید اطمینان حاصل کنیم که نمک به مقدار کافی مصرف می شود.نمک موجود در مواد غذایی تازه معمولاً در میان مدت مشکلی ایجاد نمی کند.

حتی می‌توانیم تاکید کنیم که در برخی از مطالعات اخیر مصرف کل سدیم را حدود ۵ گرم در روز توصیه می‌کنند.

رابطه نمک و آریتمی

اگرچه نمک عنصری ضروری برای زندگی است اما مصرف بیش از حد آن در درون بدن منجر به ناکارآمدی می شود،

به ویژه تغییر فیزیولوژی کانال های سدیم که می تواند منجر به آریتمی شود.

اما این لزوما به این معنا نیست که مصرف نمک یا سدیم منجر به بروز این مشکل می شود حدس و گمان های زیادی در این مورد وجود دارد.

آنچه بسیاری از محققان معتقدند این است که مصرف مقادیر زیاد نمک می تواند تأثیر منفی بر عملکرد سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

اگر دریافت سدیم کافی نباشد هم ممکن است پیامدهای منفی برای سلامتی تجربه شود. مواقعی نیز وجود دارد که مصرف نمک و سدیم باید افزایش یابد.

نمونه آن ورزشکارانی هستند که در شرایط گرم و مرطوب فعال هستند.در اینجا لازم است سدیم از دست رفته در اثر تعریق جبران شود بنابراین توصیه می شود از مصرف سدیم به مقدار قابل توجهی در وعده های غذایی اطمینان حاصل کنند.در غیر این صورت، خطر هیپوناترمی و مشکلات سلامتی آنها افزایش می یابد.

راهکارهای غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

جدا از بهینه سازی مصرف نمک راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند در بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی موثر باشد.

به عنوان مثال، اجتناب از رژیم های پرکالری در زمینه سبک زندگی کم تحرک که بسیار مهم است.اضافه وزن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به اختلالات قلبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، باید از عادات سمی مانند مصرف الکل و سیگار اجتناب کرد. این عناصر می توانند در میان مدت باعث سفتی شریان شوند که خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد.

مصرف آنتی اکسیدان ها نیز مفید است زیرا به خنثی سازی تشکیل رادیکال های آزاد و جلوگیری از تجمع آنها در بافت ها کمک می کند.در نهایت تمرین و فعالیت بدنی را نباید نادیده گرفت.

این عادات کارایی قلب و ظرفیت آن را برای پمپاژ خون را افزایش و سطح التهاب را کاهش می دهند و از تغییراتی مانند تجمع پلاکتی جلوگیری می کنند.

مقدار مناسب نمک برای مصرف چقدر است؟

در مقدار مصرف نمک در حال حاضر اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد محققان بر این باورند که بهتر است میزان سدیم مصرفی روزانه کمتر از ۲ گرم باشد در حالی که مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف آن تا ۵ گرم در روز نیز بی خطر است. در هر صورت، آنچه کارشناسان بر آن توافق دارند، لزوم حفظ تعادل بین مصرف سدیم و پتاسیم است.زیرا اثرات معکوس بر کنترل فشار خون دارند.

این توصیه ها ممکن است در ورزشکاران یا در مورد افرادی که در مکان های با درجه حرارت بالا زندگی می کنند تغییر یابد.در این جا برای جلوگیری از بروز مشکلات تعادل الکترولیت توصیه می شود رژیم غذایی را به صورت جداگانه تنظیم کنید.

مصرف متوسط نمک به عملکرد صحیح بدن کمک می کند.برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد نمک ممکن است منجر به آریتمی قلبی در افراد به خصوص کسانی که مستعد ابتلا به این بیماری می باشند بشود.
سدیم یک عنصر مهم برای بدن است.بنابراین باید به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

باید از مصرف غذاهایی مانند غذاهای صنعتی فوق فرآوری شده اجتناب شود.زیرا مقدار نمک و سایر مواد افزودنی آنها بسیار زیاد است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.