پیش بینی بوس فردا سه‌شنبه ۱۸ مرداد/ عوامل موثر بر رشد بورس!

پیش بینی بورس فردا؛ بازا سرمایه پس از دو روز تعطیلی چه روندی را طی خواهد کرد؟

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران در روز شنبه، هفته جدید را با رشد قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته شروع کرد که با توجه به تعطیلات چند روزه، عملکرد خوبی به شمار می‌رفت. به این ترتیب شاخص کل بورس در اولین روز هفته با افزایش ۰.۸ درصدی همراه شد و بار دیگر خود را به نزدیکی ۱.۴۵ میلیون واحد رساند. شاخص هم‌وزن نیز که روز بهتری را پشت سر گذاشته بود، توانست ۱.۵۹ درصد رشد کند تا رنگ سبزی بر تابلوی معاملات نقش ببندد. ارزش معاملات نیز در این روز هرچند که همچنان در محدوده‌های پایینی قرار دارد اما نسبت به میانگین هفتگی افزایش خوبی داشت و به بالای ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید اما نکته مهم‌تر، شکست طلسم ورود پول حقیقی بود که پس از حدود ۲ ماه اتفاق افتاد. این روند آماری مثبت در صورت تداوم می‌تواند نوید شروع یک روند صعودی جدید را بدهد.

به نقل از فردای اقتصاد، این افزایش خوش‌بینی که بیشتر حول صنعت خودرو می‌چرخید و از عرضه بورس کالا و شروع غافلگیرکننده دور جدید مذاکرات هسته‌ای شروع شد، به دیگر صنایع نیز سرایت کرد تا به جز صنعت پالایش، اکثر صنایع و سهام در محدوده‌های بالای دامنه نوسان معامله شوند. وجود برخی خبرها و اتفاقات می‌تواند همچنان تاثیر خود بر روند بازار سرمایه را تداوم بخشد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تاثیرپذیری بورسی‌ها با تاخیر

طی یک ماه گذشته که بورس تهران روند ریزشی نسبتا شدیدی را تجربه کرد، خبرها و اتفاقات مثبت زیادی رخ داد که هرکدام می‌توانست بهانه خوبی برای شروع رالی صعودی جدید باشد. انتشار صورت‌های مالی بهار، توقف روند ریزشی کامودیتی‌ها، کاهش نرخ بهره بین بانکی و… از این نکات بودند اما به نظر می‌رسید که بازار سرمایه بیش از هر چیز دیگری، درگیر ابهام آینده و نگرانی بابت تصمیمات سیاسی و اقتصادی بود.

اکنون اما پس از عرضه خودرو در بورس کالا، شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای و کاهش نرخ بهره بین بانکی به حوالی ۲۰.۶۴ درصد که موجی از خوش‌بینی را به آینده سیاسی کشور و همچنین سنجش عملکرد سیاست‌گذاران اقتصادی کشور ایجاد کرد، تاثیر دیگر نکات نیز بیش از قبل خودنمایی می‌کند و گویی پس از یک تاخیر زمانی این اتفاق رخ می‌دهد. بنابراین از این منظر همچنان انتظار می‌رود که معاملات فردا (سه‌شنبه ۱۸ مرداد) نیز روند مثبتی داشته باشد.

ثبات در بازارهای جهانی

مدتی است که بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها از روند ریزشی شدیدی که به واسطه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو رخ داد، خارج شده و کمی از ریزش‌های اخیر را نیز جبران کرده‌اند. در این میان تنها نفت است که به دلیل افزایش ظرفیت تولید روزانه اوپک پلاس و همچنین شروع مذاکرات هسته‌ای و احتمال برگشت ایران به بازار جهانی نفت، کانال ۱۰۰ دلاری را از دست داده و درحال حاضر حوالی ۹۵ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود.

روز چهارشنبه نرخ بیکاری آمریکا برای جولای نیز منتشر شد و با کاهش ۰.۱ درصد شاهد روند بهتری نسبت به انتظارات بودیم. این موضوع سیگنال مهمی در زمینه فاصله گرفتن اقتصاد جهانی از رکود منتشر کرد که البته می‌تواند دست فدرال رزرو را برای افزایش‌های سنگین نرخ بهره جهت رسیدن به تورم هدف ۲ درصدی بازتر کند. با این نگاه انتظار می‌رفت که در بازگشایی امروز بازارهای جهانی، روند منفی غالب‌تر باشد اما بیشتر کامودیتی‌ها روزی متعادل را سپری می‌کنند و بعضا فلزات با افزایش قیمت همراه شده‌اند.

روز چهارشنبه اما نرخ تورم این کشور برای جولای منتشر خواهد شد که تغییرات آن نسبت به انتظارات می‌تواند روند معاملات بازارهای جهانی را با تغییرات جدی همراه کند. بنابراین انتظار می‌رود که در دو سه روز آینده، روند معاملاتی قیمت کالاهای پایه، متعادل باشد و تغییر چندانی را تجربه نکند. موضوعی که احتمالا می‌تواند از نگرانی بورس تهران بابت ریزش کامودیتی‌ها بکاهد.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که بورس در دادوستدهای فردا (سه‌شنبه ۱۸ مرداد) نیز همچنان به صعود خود ادامه دهد و به مرور شاهد افزایش ملایم ارزش معاملات باشیم. از منظر تکنیکالی نیز پس از گذشت از ۱.۴۵ میلیون واحد، تا حوالی ۱.۴۸ میلیون واحد مقاومت مهمی سر راه شاخص کل بورس قرار ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.