مهاجری: در مورد دولت رئیسی اشتباه کردم

محمد مهاجری گفت: بعد از یک‌سال تصور می‌کنم که اشتباه می‌کردم و یک‌دست‌شدن قوا در دولت رئیسی به نفع کشور نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و حالا می‌توان خوب و بد دولت را به قضاوت نشست؛ این‌که دولت در چه زمینه‌هایی خوب عمل کرده و در چه بخش‌هایی نقص‌هایی داشته است.

محمد مهاجری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: دولت آقای رئیسی نقاط قوتی داشت که به دلیل آن‌که از نقاط قوت به خوبی استفاده نکرد، به ضد خودش تبدیل شد. اتفاق مثبتی که در دولت شاهد بودیم، سفرهای استانی بود؛ این سفرها باعث می‌شود رئیس‌جمهور ارزیابی واقعی‌ای از مطالبات جامعه داشته باشد اما به نظر می‌رسد گرچه اصل سفرهای استانی خوب است اما تبدیل به یک سیستم نشده است؛ به بیان دیگر به یک مدل برای خدمت‌رسانی به مردم تبدیل نشده و گاهی تصور می‌شود بیشتر شبیه به سفرهای تبلیغاتی است و می‌دانید که این سفرها هزینه‌های زیادی بر دوش دولت می‌گذارد؛ منظور هزینه سفر رئیس‌جمهور و همراهانش نیست؛ بلکه مقصود وعده‌هایی است که در این سفرها داده می‌شود و دولت زیربار هزینه‌های زیادی می‌رود.

به نقل از نامه‌نیوز، او ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مثبت دولت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بود که می‌توانست آثار مثبت زیادی داشته باشد اما به دلیل محافظه‌کاری‌هایی که بعد از اجرا رخ داد، تأثیر خودش را به جای نگذاشت و دیدیم که با افزایش قیمت‌های بسیاری از کالاها مردم ناراضی شدند. بحث دیگری که دولت در آن توفیق داشت تهیه واکسن برای کنترل بیماری کرونا بود. گرچه بسیاری از واکسن‌ها در دولت قبل خریداری شده بود اما به هر حال بسیج نیروها برای تزیرق واکسن به مردم کار خوبی بود اما دولت باید حواسش جمع باشد باتوجه به آن‌که گفته می‌شود حدود ۱۴میلیون نفر حتی یک دز واکسن هم نزده‌اند، باز هم شاهد افزایش جان‌باختگان کرونا نباشیم.

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: دولت آقای رئیسی انصافا با قوای دیگر و نهادهای مختلف چالشی نداشت که این هم امتیازی برای دولت محسوب می‌شود. توفیق دیگر دولت سیزدهم افزایش درآمدهای نفتی بود که تا دوبرابر افزایش یافت. البته بخش عمده این درآمدها به صورت نقدی وصول نمی‌شود و بیشتر با کشور چین به صورت تهاتری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

او درباره ویژگی‌های قابل انتقاد دولت اظهار کرد: اعضای کابینه افرادی عالم و باتجربه نیستند و به نظر می‌رسد که آقای رئیسی به صورت حساب‌شده و دقیق دست به چیدمان کابینه‌ نزد. علاوه بر این آقای رئیسی می‌گفت هفت‌هزار صفحه برنامه اقتصادی دارم اما تا این‌جای کار ۷ صفحه‌ام دیده نشده است! به نظرم دولت در امر اقتصاد اقتضایی عمل می‌کند و برنامه خاصی ندارد. علاوه بر این‌ها دولت دچار روزمرگی شده است؛ چه در سیاست داخلی، چه در سیاست خارجی و چه در حوزه فرهنگی. در عرصه سیاست خارجی هیچ اتفاقی رخ نداده و هنوز گره پرونده هسته‌ای باز نشده است. این مسئله که دولت توانست با کشورهای همسایه ارتباط وسیع بگیرد هم مبالغه‌آمیز است زیرا کل سهم کشورهای همسایه ما از اقتصاد جهانی تنها شش درصد است و در صورتی که با تمام آن‌ها بتوانیم ارتباط کامل و عالی داشته‌ باشیم، قرار است آن‌ها چه تأثیر مثبتی بر اقتصاد ما بگذارند؟ به نظرم آقای رئیسی می‌توانست خود را در این بلاتکلیفی قرار ندهد و اول کارش بگوید ما با برجام خداحافظی می‌کنیم و می‌خواهیم نگاهمان کاملا به سمت شرق با محوریت روسیه و چین باشد. من این حالت را تأیید نمی‌کنم اما حداقل تکلیف دولت روشن می‌شد ولی دولت شجاعت این کار را نداشت.

او درخصوص قیمت‌ها هم تصریح کرد: موضوع دیگر افزایش شدید قیمت‌هاست. وقتی قرار بود ارز ترجیحی حذف شود می‌گفتند چهار قلم کالا بیشتر افزایش قیمت نخواهد داشت اما به محض اجرای طرح از آن‌جا که اقتصاد دستورپذیر نیست و با قواعد علمی پیش می‌رود، دیدیم که همه کالاها دچار افزایش قیمت شدند. دولت از مقطعی به بعد در چاله کارهای نمایشی و شوآف گرفتار شد و هرچه می‌گذرد می‌بینیم آمارهایی از سوی دولت اعلام می‌شود که با واقعیت‌های موجود منطبق نیست و افکار عمومی را قانع نمی‌کند. در ادامه این مسیر دولت کنونی مدام به تخریب دولت قبل می‌پردازد و همان مسیر دولت‌های قبل را می‌رود که همه‌چیز را بر گردن دولت پیش از خود می‌انداختند. حالا هم دولت آقای رئیسی همین کار را می‌کند.

مهاجری در پایان درباره یک‌دستی قوا گفت: من از کسانی بودم که به‌شدت موافق یک‌دست‌شدن حاکمیت بودم و باور داشتم در چنین حالتی چالش‌های میان قوا از بین می‌رود و دولت می‌تواند کارها را به شکل مطلوب پیش ببرد اما این اتفاق رخ نداد و حالا بعد از یک‌سال تصور می‌کنم که اشتباه می‌کردم و یک‌دست‌شدن قوا به نفع کشور نیست. چه آن‌که رقابت‌های شدید درون جناحی اصولگرایان اجازه یک‌دستی را هم نمی‌دهد زیرا طیف‌های زیادی در اصولگرایان وجود دارد که هر کدام بر سر قدرت رقابت می‌کنند. آقای رئیسی هم نتوانست از یک‌دست‌شدن قوا استفاده کاملی ببرد.

2 نظر
  1. عبداله

    سفرهای استانی، تبلیغاتی اگر بود، عقبه پیگیری کننده نداشت. هزینه هایش هم از دولت قبلی کمتر است.
    هر کسی می دانست که حذف ارز 4200 تومانی، باعث تورم شدید می شد، اینکه خود را به ندانستن این موضوع می زنید، جای تعجب دارد. جراحی اقتصادی، هم درد دارد و هم طول درمان.
    دولت قبل اگر واکسن خریده بود، چرا وارد و توزیع نکرد؟ نگویید که نمی گذاشتند که این بهانه پذیرفتنی نیست.
    دولت حواسش جمع است، ولی آنهایی که حتی یک دوز واکسن هم نزده اند، حواسشان پرت است. با زور که نمی شود به مردم واکسن زد. دولت محدودیتهایی برای آنها در نظر گرفته است.
    می گویند خواب زده را نمی توان بیدار کرد، همانطور که شما بیشتر از هفت صفحه از کارنامه اقتصادی دولت را نمی بینی.
    گره برجام چطوری باید باز شود؟ با قبول کردن تمام شروطی که غربی های خبیث برایمان گذاشته بودند و هیچکدام از شروط ما را قبول نداشتند و اجرا هم نکردند؟
    اینکه می گویید دولت باید در اول کارش بگوید ما با برجام خداحافظی می‌کنیم، شیطنت سیاسی تان است. آن وقت دستاویز دست غربی ها داده بودیم که حتی برای حمله به کشور، مجوز داشته باشند!
    در خصوص یکدست بودن سران سه قوه، این نکته را بگویم که در دولت قبل که سران سه قوه بیشتر با هم هماهنگ بودند. مخصوصاً درباره افزایش شدید قیمت بنزین!

  2. آراز

    کدام یکسال؟
    تو از اول در مورد دولت رییسی غیر از انتقاد کور و فحش و ناسزا چیزی نگفتی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.