اروپا از اردوغان انتقام می‌گیرد!

یک روزنامه انگلیسی نوشت که اروپا که از تعمیق روابط ترکیه و روسیه نگران است در تلاش است تا از رئیس‌جمهور ترکیه که عضو ناتو است انتقام بگیرد.

به گزارش تازه نیوز، روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به نگرانی غرب از تقویت روابط میان روسیه و ترکیه اشاره کرد و نوشت که پایتخت‌های غربی به طرز فزاینده‌ای از تعمیق روابط بین «رجب طیب اردوغان » رئیس‌جمهور ترکیه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نگران هستند و این چشم‌انداز را به همراه دارد که از ترکیه در صورت کمک به روسیه برای فرار از تحریمها ، انتقام‌جویی کنند.

به نقل از فارس، طبق این گزارش، ۶ مقام غربی به روزنامه فایننشال تایمز گفته‌اند که از اظهارنظرات رؤسای جمهور ترکیه و روسیه پس از نشست چهار ساعته روز جمعه هفته گذشته در سوچی روسیه مبنی بر گسترش همکاری در زمینه تجارت و انرژی نگران هستند.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا گفته است که این بلوک ۲۷ عضوی روابط ترکیه و روسیه را «از بسیار بسیار نزدیک» تحت نظارت دانرد. یک مقام غربی نیز گفته است که احتمالاً کشورها از شرکت‌ها و بانک‌های خود درخواست می‌کنند که اگر اردوغان اهدافی که روز جمعه بیان کرد را پیش برد، از ترکیه خارج شوند که این یک تهدید بسیار غیرمتعارف علیه یک عضو ناتو است که به شدت به اقتصاد شکننده ۸۰۰ میلیارد دلاری آن آسیب بزند.

سه مقام اروپایی گفته‌اند که اتحادیه اروپا هنوز بحث‌های رسمی درباره عواقب و پیامدهای احتمالی برای ترکیه انجام نداده‌اند. چندین مقام دیگر اروپایی گفته‌اند که مشخص نیست که پوتین و اردوغان توافق کرده باشند و این که تصمیم رسمی اتحادیه اروپا درباره تحریم ترکیه با توجه به شکاف‌ها و اختلافاتی که درباره این موضوع در اتحادیه اروپا وجود دارد، یک موضوع پرچالش است.

این مطالب را هم ببینید:

فایننشال تایمز ادامه داد، حتی بدون توافق اتحادیه اروپا، برخی کشورهای عضو این اتحادیه ممکن است اقداماتی را انجام دهند. یکی از مقام‌های اروپایی می‌گوید: «بعنوان مثال آن‌ها می‌توانند خواستار محدودیت در تأمین مالی تجارت شوند یا از شرکت‌های مالی بزرگ بخواهند که منابع مالی شرکت‌های ترکیه را کاهش دهند. اگر ترکیه خیلی به روسیه نزدیک شود، من هیچ اقدام منفی را منتفی نمی‌دانم».

بر اساس این گزارش، تلاش غرب برای انتقام جویی از ترکیه پس از آن مطرح شده است که یک مقام اطلاعاتی اوکراین و یک دیپلمات غربی مدعی شدند که اوکراین به سندی از مسکو دست پیدا کرده است که راههای کمک به روسیه برای فرار از تحریم‌ها از طریق بانک‌های ترکیه را مطرح کرده بود.

واشنگتن بارها هشدار داده است که کشورهایی که به روسیه در فرار از تحریم‌ها کمک کنند را هدف قرار می‌دهد. «والی ادیمو» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با مقام‌های ترکیه و بانکداران استانبول در ماه ژوئن دیدار کرد تا به آن‌‌ها هشدار دهد تا به مجرای پول‌های غیرقانونی روسیه تبدیل نشوند.

بر اساس این گزارش، پس از دیدار هفته گذشته اردوغان و پوتین در سوچی، «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه به خبرنگاران گفت که ترکیه موافقت کرده است که هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت کند. پوتین و اردوغان در خصوص توسعه بیشتر روابط بانکداری و تسویه حساب با روبل و لیر گفت‌وگو کردند.

اردوغان در زمان بازگشت از روسیه در هواپیما به خبرنگاران گفت که «تحولات بسیار جدی» در استفاده از سیستم کارت پرداخت میر روسیه نیز وجود دارد که به روس‌ها در ترکیه اجازه می‌دهد در زمانی که ویزا و مسترکارت فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند، با کارت پرداخت کنند. اردوغان گفت که کارت‌های میر به گردشگران روس اجازه می‌دهد که هزینه خرید و هتل خود را با کارت پرداخت کنند. مقام‌های غربی نگرانند که این سامانه برای کمک به دورزدن تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

روابط دیپلماتیک ترکیه با غرب مدتی است که تیره شده است. واشنگتن در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه تحمیل کرد. از طرف دیگر، ترکیه که عضو ناتو است تهدید کرده است که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را وتو کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.