پوتین اردوغان را نجات داد!

انتقال جزئی ترکیه در پرداخت هزینه گاز روسیه منجر به ثبات لیره ترکیه می شود و از موج های جدید افزایش قیمت ها جلوگیری می کند.

به گزارش تازه نیوز، بلومبرگ در گزارشی نوشت: حمایت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در زمانی بسیار حساس برای اردوغان  و در زمانی که آنکارا به ثبات اقتصادی یک سال قبل از برگزاری انتخابات عمومی نیاز داشت، صورت گرفت.

دیدار  پوتین و اردوغان رهبران روسیه و ترکیه که به مدت چهار ساعت در شهر«سوچی» روسیه در هفته گذشته صورت گرفت منجر به تفاهماتی شد که به ترکیه اجازه می دهد در مقابل چشم پوشی از پرداخت به دلار مقداری گاز از روسیه وارد کند.

به نوشته «انور آنت» انتقال جزئی ترکیه در پرداخت هزینه گاز روسیه منجر به ثبات لیره ترکیه می شود و از موج های جدید افزایش قیمت ها جلوگیری می کند.

این رخداد بعد از مدت کوتاهی از افزایش ذخایر طلا و ارزهای خارجی ترکیه به دلیل تحویل پول های شرکت انرژی هسته ای دولتی روسی «روس آتوم» به شاخه ترکیه ای آن «آکویو نیوکلیر» برای ساخت نیروگاه هسته ای ترکیه در ساحل دریای مدیترانه، اتفاق افتاده است.

بلومبرگ تأکید کرد که آنکارا از پیوستن به تحریم های غربی علیه مسکو سر باز می زند زیرا اردوغان خواستار تعمیق روابط اقتصاد ی با روسیه است بدون آن که باعث شود روابطش  به طور کامل با همپیمانان سنتی اش در«ناتو»قطع شود.

این مطالب را هم ببینید:

بنابراین گزارش، لیره ترکیه در نوامبر گذشته شاهد سقوط 18 درصدی بود و این بیشترین کاهش ارزش لیره طی بیست سال گذشته بود. در 20 دسامبر نیز رقم بی سابقه 18.4 لیره در مقابل دلار ثبت شد و پس از تورم سالیانه در پی نوسانات پول ملی تسریع شد و به 36 درصد رسید همین امر منجر به افزایش هزینه ها و قیمت همه چیز در ترکیه از  غذا و انرژی گرفته تا خدمات شد.

این در حالی است که تورم ترکیه در ماه ژوئیه تحت تاثیر تضعیف نرخ برابری لیر و افزایش جهانی قیمت کالاها و انرژی به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

موسسه آمار ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ماه گذشته میلادی را ۷۹.۶ درصد اعلام کرد. نرخ تورم ماهانه نیز ۲.۳۷ درصد افزایش یافت.

بیشترین افزایش سالانه سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه مربوط به بخش حمل و نقل است که ۱۱۹.۱۱ درصد افزایش یافته است. در حالی که شاخص قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نیز ۹۴.۶۵ درصد بالا رفته است.

تورم سالانه اکنون در بالاترین سطح از سپتامبر ۱۹۹۸ قرار دارد، زمانی که سطح عمومی قیمت‌ها ۸۰.۴ درصد صعود کرد. در آن دوره ترکیه در حال مبارزه برای پایان دادن به یک دهه تورم شدید مزمن بود.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته به ۷۸.۶۲ درصد رسیده بود. افزایش ماهانه نرخ تورم نیز در ماه ژوئن ۴.۹۵ درصد گزارش شده بود که بالاتر از نرخ اعلام شده برای ژوئیه بود.

افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درصدی همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت. نرخ برابری هر لیر ترکیه در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد و در سال جاری میلادی هم حدود ۲۷ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته در حال حاضر هر دلار آمریکا در برابر ۱۷.۹۵ لیر مبادله می‌شود. این نرخ یکسال پیش ۸.۴۰ بود.

دولت ترکیه اعلام کرده که نرخ تورم، با تقویت تولید و صادرات با اتکا به افت ارزش لیر و اعطای تسهیلات ارزان بانکی کاهش خواهد یافت. چنان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده که تورم در فاصله فوریه تا مارس سال آینده تا سطحی «مناسب» کاهش یابد اما بانک مرکزی ترکیه پنجشنبه گذشته پیش‌بینی پایان سال ۲۰۲۲ را از ۴۲.۸ درصد به ۶۰.۴ درصد افزایش داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.