پیام آمریکا به ایران درباره لغو تحریم‌ها/ متن توافق برجام به نفع ایران است؟

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: متن پیشنهادی اروپا درباره برجام با هماهنگی کامل آمریکا تهیه شده بود، از این رو آمریکا دقایقی بعد از اعلام پایان مذاکرات آن را پذیرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، مذاکرات وین با دو روایت متفاوت خاتمه یافت. روایت اتحادیه اروپا متن پیشنهاد را نهایی شده خواند و بلافاصله آمریکا نیز آن را پذیرفت و روایت ایران که نهایی شدن متن پیشنهاد را رد و لزوم تداوم گفتگوها تأکید کرد.

سیدحسین نقوی‌حسینی درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: متن پیشنهادی اروپا با هماهنگی کامل آمریکا تهیه شده بود، از این رو آمریکا دقایقی بعد از اعلام پایان مذاکرات آن را پذیرفت. تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران نشان داد که واشنگتن همچنان به سیاست فشار حداکثری در مقابل ایران اعتقاد دارد.

به نقل از نامه نیوز، وی افزود: اگر متن پیشنهادی اروپا خواسته های اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران را در برمی گرفت و آمریکایی ها نیز دنبال اعمال تحریم های جدید نمی رفتند، شاید وضعیت طور دیگری می شد اما وقتی آمریکایی ها تحریم های جدید وضع و اروپایی ها تهدیدآمیز صحبت می کنند، نشانه آن است که آنها همچنان سیاست چماق و هویج را می خواهند ادامه دهند.

بیشت بخوانید:

این فعال سیاسی اصولگرا درباره انتقادها به عملکرد تیم مذاکره کننده ایرانی اظهار کرد: اتفاقا یکی از انتقادهای جدی حامیان دولت سیزدهم به تیم مذاکره کننده آن است که اغلب اعضای این تیم همان هایی هستند که زمان دولت قبل در این تیم حضور داشتند و همان ها مذاکره انجام می دهند و مسیر گفتگوها را دنبال می کنند.

وی افزود: امروز غربی ها متوسل به ضرب الاجل شدند چون حوادث آینده به ویژه نیاز ضروری اروپا به انرژی در زمستان پیش رو را متوجه هستند و می دانند هر طور شده باید با ایران به توافق برسند وگرنه عدم توافق برای احیای برجام دست آنها را در تأمین انرژی مورد نیاز برای شهروندان شان می بندد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: امروز تیم مذاکره کننده دنبال آن است که مطالبات اصلی جمهوری اسلامی ایران در متن توافق دیده شود و آمریکا نیز درباره لغو تحریم ها ضمانت پایدار و مستمر بدهد، نه آنکه مثل اوباما بعد از اجرای برجام اقدام به اعمال تحریم های جدید علیه ایران کند و در واقع تحریم های قبلی را به بهانه های دیگری علیه ایران تکرار کنند.

وی افزود: بایدن اخیرا اعلام کرد «تحریم های جدید علیه ایران اعمال شده است اما به ایران پیام دادیم اگر احیای برجام صورت گیرد این تحریم ها لغو می شود». غیر از تحریم های هسته ای، 150 تحریم دیگر علیه ایران وجود دارد که آمریکایی ها حاضر نیستند، این گروه از تحریم ها را حتی بعد از احیای برجام لغو کنند.

نقوی یادآور شد: اگر همه تحریم های ضدایرانی لغو نشود، حتی با پذیرش توافق بر سر احیای برجام مشکلی از جمهوری اسلامی حل نخواهد شد چون بخشی از تحریم ها می ماند که آمریکا با تکیه بر آنها نمی گذارد ایران از مزایای اجرای برجام سود ببرد بنابراین به دلیل عدم دیده شدن مطالبات اصولی ایران در متن پیشنهادی اروپا، بعید است جمهوری اسلامی این پیشنهاد را بپذیرد چون اگر این پیشنهاد را بپذیرد چیزی گیرش نمی آید.

15 نظر
  1. ایرانی

    فرصت سوزی گنید مردم نابود کنید

  2. کتابی

    سلام باید برای توافق نهایی موارد مهم تری را هم مدنظر داشت ، صرفاً تضمین به آمریکا مربوط نشود، کشورهای دیگر هم باید تضمین بدهند! ومتن توافق به‌خاطر نقض توافق توسط آمریکا باید تغییر کند! سوخت بیست درصد و اورانیوم غنی شده چه در سطح زیر پنج درصد و چه در غنای بیست و شصت درصد باید در کشور خودمان دپو شود ، و اجازه صدور وفروش اورانیوم غنی شده هم به ایران داده شود، غیر از این اتفاقات، توافق بدتر از وقایع صنعت ملی شدن نفت و قرار داد ترکمنچای و فروش بحرین و قرارداد 598 که غرامت ایران از جنگ به فراموشی سپرده شده ،و غرامت خون های آلوده ای که فرانسه به ما تحمیل کرده و حتی از پرداخت سهم و مالکیت صنایع هسته‌ای ایران در فرانسه خودداری می‌کند و حتی سهام نفت و گاز در شمال انگلستان که این استعمار پیر از دادن منافع سهم ایران طرفه می رود… تضمین ها باید قابلیت اجرایی داشته باشد…. از تهران

    1. ایران

      جوانی و نشاط انسانهایی که بخاطر رسیدن به رویای همین چیزهایی که گفتی گذشت این گذر عمر که چهل سال با حسرت داشتن یه زندگی بی دغدغه تلف شد را کی باید به ما برگردونه قطعا منافعی داری که ناشی از همین تحریم هاست و با این حرفها میخای مظلوم نمایی کنی -ما نه از آمریکا و‌بزرگتر ازآمریکا هیچ ابایی نداریم اما همین آمریکای ستمکار کاری کرده که مردم ما تا نصف کمر تو زباله دونی دنبال معیشت زن و بچه شون هستن ،باید وضع تغییر کند چه بخواهند چه نخواهند اوصاع خیلی خرابه

  3. وطن دوست

    کاسبان تحریم و زجر مردم

  4. مجی

    آمریکا با این متن پیشنهادی میخاد بازم بکنه تو پاچه ایران و با دو ماشه نخواهد گذاشت منافعی عاید ایران بشه .

  5. هستا

    ما مردم از مسوولین خواهشمندیم اجازه بدهند وزارت خارجه و دولت کارش را بکند و تشویش اذهان نکنند و‌کار را از این که هست وخیم تر نکنند مردم خسته شدند ،فقر و فساد جامعه رو به نابودی کشانده و با توجه به شرایط جامعه اگر شرایط تغییر نکند کاری از هیچ مسوولی جهت اصلاح امور برنخواهد آمد

  6. مجی

    این متن پیشنهادی طوری تنظیم شده که نخواهد گذاشت نهایتا چیزی عاید ایران شود

  7. حاجی ایرانی

    مسلمان نبایدازیک سوراخ دوبارگزیده شود خداوند بجهت استقامت مردم شرایط رابه نفع ایران تغییر داده است غنیمت بشمارید واین فرصت طلایی را ازدست ندید.تا لغو همه تحریم‌ها واعاده دارائی بلوکه شده وارائه تضمین لازم .هرگونه توافق خیانت دیگر به مردم ایرانست.مواظب نیرنگهای گاوچرانان باشید.

  8. امیرعلی

    مردم عزیز ایران برید تاریخ بخونید تا بدونید در طول تاریخ کدام کشور بیشترین ظلم رو به ایرانی ها کرده بخدا هیچ کشوری به اندازه روسیه از ایران شهر جدا نکرده ۱۷شهر ازجمله ارمنستان که منبع اول اب شیرین درجهان هست و کوهای ارارات ،گنجه ،باکو کلا امریکا به دلیل ثروت بیش از حد و پول قدرتمند زیاد به فکر غارت کشورها نیست اخه کشوری که ۳۶درصد کل جهان رو داره نیازی نداره که به کشوری که کل منابعش ۱درصد جهان هم نمیشه حمله کنه.

  9. حسین

    ما مردم ایران خیلی خیلی به امریکا وحتی فرانسه بدبین شدیم این حجم از بدبینی یک نوع مرض هست ما باید این بدبینی رو ریشه کن کنیم اتفاقا امریکا به دلیل دموکراسی فراوان و ایجاد سازمان های مدنی و حقوق بشری به مراتب بهتر از انگلیس و روسیه هست البته خود نظام هم این رو میدونه ولی دیگه توی رودر بایستی افتادن

  10. محمد خاتمی

    چرا خودتان را گول میزنید مگر درامد سالانه 150 میلیارد دلاری چیزی نصیب مردم شد زمان احمدی نژاد..ولی با تحریم دولت تمام مشکلات وتامین هزینه گروهای نیابتی خودش را با تورم از جیب مردم هزینه کرده والا شما فقط مالیات جاده ها عالیه صنعت خود کفا هستیم گاز هیلیوم یا مصارف گاز های صنعت همه چیز از چین ان هم درجه 6 نه دو خدایش کمی واقعه بین باشید زمانی که لبه تکنولوژی به ایران سرازیر شده ما دل خوش به چی هستیم

  11. ناشناس

    آقایی‌که‌میگی‌آمریکا‌وفرانسه‌کاری‌به‌ماندارند‌ اتفاقا‌کشورهایی‌
    که‌گفتی‌دو‌کشور‌جنایتکار‌جهان‌به‌همرا‌ه‌انگلستان‌هستندکه درکشورهای‌مستعمره‌خود‌ازبچه‌وحیوان‌ومرغ‌واحشام‌وبزرگ‌و
    کوچک‌رحم نکردند‌‌وبزرگترین‌شیاطین عالم‌هستند‌که‌حضرت‌امام‌خمینی‌
    به‌مردم‌گفتند‌‌آمریکا‌شیطان‌بزرگ‌
    است بعد‌‌شما‌ازاون‌ور‌آب‌دارید‌درقضیه‌
    برجام‌نسخه می‌پیچید‌که‌ما‌توافق‌کنیم‌.شما‌
    یادتان‌رفته مایک‌بار‌توافق‌کردیم‌این‌کشورهای درستکار‌شما‌باتحریم‌چندبرابری
    چه‌برسرمردم‌ماآوردند.پس‌دیگر‌حرف‌نزنید‌بذارید‌مسوولان‌ما
    کارشان رابکنند.

  12. فرزین

    تا زمانی که یه عده سود جو انقلابی نما از تحریم سود میبرن هیچ توافقی در کار نیست .آمریکا و اروپا همه بهانه ای بیشش نیست .وگر نه دولت سالم هر کاری میکنه تا مردمش در رفاه باشن ولو اینکه متضرر بشه .یه عده بالا نشینان تمتم زورشان را به کار میگیرن تا توافقی انجام نشه .چون نه تنهازن و بچه اونادقدقه مالی ندارن بلکه شود های کلان از این آشفته بازار میبرن

  13. امیرعلی

    حیرت از هماهنگی بسیار در قدرتهای بزرگ و چاپیدن کشور‌های بالقوه ثروتمند و قدرتمند، با دست در دست داشتن حکام داخلی که ظاهراً دشمنند. ولی به موقعش مبادله تسلیحاتی و اطلاعاتی و تجاری هم داشته و دارند. اینها همه برای تثبیت موقعیت قاره ای سبز است که چیزی جز همان سرسبزی که گفتیم ندارند و البته جوامعی، آموزش دیده و تحت هدایت قوانین عمدتا درست و رسانه های قدرتمند. و اسرائیل که در همین مدت توانست با دشمنان قسم خورده اش، هم سفره و هم پیاله شود. جالب است.
    مشخصا کشوری با پتانسیل جغرافیایی و جمعیتی مثل ایران، اگر مسیر را بیابد و به راه افتد، قاره سبز کجا را بچاپد و که را بترساند تا تکنولوژی و تسلیحاتی را بفروشد.
    تحلیل‌ها باید منتزع از شرایط روانی و اقلیمی و خیلی چیزهای دیگر باشد و به نظر، بسیار کار داریم

  14. همدان

    از مسئولین در شگفتیم که همه دنیا وحتی کشور های همسایه ودوست نظیر روسیه وچین مسئولین ایران را توصیه به امضا توافق هسته ای می کنند به جز یک کشور در جهان که مخالف توافق هسته ای است وان کشور همان اسرائیل کودک کش ومنافقین کوردل نوکر اسرائیل هستند ودر کمال تعجب مسئولین دولت ومجلس بیشتر به سمت خواسته اسرائیل یعنی عدم امضا توافق برجام حرکت می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.